Cross training — zasady treningu uzupełniającego, ćwiczenia, efekty

Cross training to trening uzupełniający. Jego celem jest rozwój tych partii mięśni, które nie są aktywne w trakcie codziennych ćwiczeń. Może stanowić zatem dopełnienie rutynowych zestawów ćwiczeń ujętych w planie treningowym sportowców-zawodowców i amatorów. Efektem cross treningu jest poprawa kondycji fizycznej i koordynacji ruchowej, zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kontuzji i wzmocnienie mięśni.

Cross training — zasady

Cross training to określenie wszechstronnego, zróżnicowanego, uzupełniającego treningu ogólnorozwojowego, który angażuje wszystkie partie mięśniowe. Jego celem jest osiągnięcie równowagi między siłą mięśni a ich wytrzymałością.

Uprawiają go nie tylko sportowcy wyczynowi, osoby specjalizujące się w jednej dyscyplinie sportu, na przykład biegacze. Cross trening praktykują również reprezentanci innych grup zawodowych, dla których kondycja fizyczna ma znaczenie, na przykład żołnierze.

Ćwiczenia na różne partie ciała


Cross training wykonuje się w celu: po pierwsze, urozmaicenia dotychczasowych ćwiczeń i rozwoju mięśni dotąd nieaktywnych, a po drugie, przygotowania do specjalistycznych treningów, które są bardziej wymagające, a zatem wyczerpujące.

Cross training — ćwiczenia

Ten rodzaj treningu można praktykować samodzielnie lub w grupie podczas zajęć w klubie fitness. W pierwszym przypadku na przykład biegaczom rekomenduje się włączenie do planu treningowego takich aktywności jak pływanie, kajakarstwo, joga, zumba czy fitness. Dlaczego? Celem uaktywnienia i wzmocnienia tych części ciała, które na co dzień nie są trenowane (w ich przypadku są to górne partie).

Wprowadzenie do treningu siłowego

Natomiast osoby, które uprawiają fitness, powinny zainteresować się treningiem z obciążeniem. Pamiętajmy, że w trakcie ćwiczeń należy utrzymywać tętno na poziomie 70% osobistego maksimum (obliczamy je, odejmując od liczby 220 liczbę wiosen, które przeżyliśmy).

Zajęcia cross training w klubie fitness trwają około godziny. Nie zakładają użycia specjalistycznego i ciężkiego sprzętu sportowego. Ćwiczenia są proste, ale wymagają od osoby ćwiczącej dobrej ogólnej kondycji fizycznej. Trening jest dość intensywny (a jeśli chcemy dodatkowo podnieść poziom jego trudności, możemy ćwiczyć w kamizelce z obciążeniem). Czynnikiem motywującym do działania są członkowie grupy, w której ćwiczymy.

Jak wymodelować sylwetkę?


Inną jego cechą jest zmienność — ćwiczenia wykonuje się w szybkim tempie. Angażują one wiele partii mięśni jednocześnie. Na zajęciach cross trainingu (które poprzedza rozgrzewka, a wieńczy wzmacnianie mięśni głębokich i aktywna regeneracja) w klubach fitness praktykuje się takie formy aktywności jak:

Mnogość ćwiczeń powoduje, że nie grozi nam treningowa rutyna. Najczęściej poszczególne ruchy wykonuje się na czas (jak najwięcej powtórzeń w danym przedziale czasowym) - co pozwala zdyscyplinować i zmobilizować się do wysiłku fizycznego, a także ocenić efekty pracy. Podejmujemy zatem walkę z czasem. Ponadto — w porównaniu do klasycznego treningu siłowego — cross training zakłada krótszy czas odpoczynku.

Cross training — efekty

Jakie są rezultaty tego treningu?

Efekty cross treningu pojawiają się w błyskawicznym tempie od momentu rozpoczęcia zajęć. Jeśli będziemy ćwiczyć w klubie fitness 3 razy w tygodniu przez minimum 30 minut, poprawimy m.in. funkcjonowanie systemu naczyniowo-sercowego i pracę układu oddechowego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 4 najlepsze sporty dla kobiet Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Od zwykłej nastolatki do miss bikini. W czym tkwi sekret Małgosi Mączyńskiej? Skuteczny trening, czyli co powinieneś wiedzieć o ekscentryce Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud Trening na redukcję – zasady, plan treningowy