Dlaczego warto pływać?

Pływanie to popularna dziedzina sportu lubiana zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Wymaga opanowania umiejętności, które wiążą się nie tylko z utrzymywaniem się na wodzie, ale także kontrolą nad oddechem. Pływanie samo w sobie ma wiele zalet. Ruch w wodzie angażuje większość partii mięśniowych przy jednoczesnym odciążeniu stawów. Dlatego też tak wielką popularność ma polecany przez specjalistów aerobik w wodzie.

Źródło: 123RF

Korzyści wynikające z pływania

Przede wszystkim pływanie jest doskonałym sposobem na utrzymanie dobrej kondycji. Dzięki niemu mięśnie są w ruchu, ale przyjemność przebywania w wodzie łagodzi wysiłek. Dodatkowo pływanie i aktywności wodne typu aerobik doskonale wpływają na sylwetkę. Dzięki nim możemy zgubić nadmierne kilogramy i wyrzeźbić ciało.

Kolejną zaletą pływania, jakiej nie można pominąć, jest odciążanie stawów. W wodzie mięśnie nadal wykonują pracę dzięki oporowi wody, ale jednocześnie nie jest wywierany nacisk na stawy. Dzięki temu aktywności wodne polecane są również osobom starszym.

W przypadku dzieci największą zaleta pływania jest zdolność korygowania wad postawy. Poza tym jest to lubiana przez dzieci aktywność. Jeśli dziecko zacznie wcześnie pływać, istnieje duża szansa, że w dorosłym życiu będzie to robić regularnie, co korzystnie wpłynie na późniejsze zdrowie i kondycję.

Pływanie ze względu na specyfikę oddechu wpływa na powiększenie pojemności płuc. Regularny wysiłek w wodzie wzmacnia serce i korzystnie wpływa na krążenie. Pływanie ma więc wieloaspektowe działanie zarówno profilaktyczne, jak i rehabilitacyjne.

Jaki styl wybrać?

Dobór odpowiedniego stylu pływackiego zależy od partii mięśniowych, które chcemy wzmocnić. Warto także wziąć pod uwagę umiejętności oraz kondycję i wybrać taki styl, który optymalnie wykorzysta zdolności i wzmocni ciało.

Oto krótki przegląd stylów pływackich:

  • styl grzbietowy – pozycja na plechach, twarz nad taflą wody, ruch następuje na skutek wybić nogami i zamachów rąk, najprostsza technika angażująca mięśnie nóg, rąk, pośladków i brzucha,
  • styl klasyczny (tzw. żabka) – styl naśladujący sposób pływania żaby polegający na symetrycznych ruchach rąk i nóg, technika angażująca mięśnie grzbietu, klatki piersiowej, rąk i nóg,
  • kraul – styl polegający na naprzemiennym ruchu rąk i nóg, jedna z najszybszych technik, angażująca mięśnie grzbietu, brzucha, rąk i nóg,
  • styl motylkowy – najtrudniejszy styl, angażujący wszystkie partie mięśniowe, wymagający dużej siły i znakomitej koordynacji.

Aqua aerobik

Jest specyficzną formą aerobiku. Polega na wykorzystaniu cech zwykłego aerobiku (ćwiczenia z instruktorem, w grupie, przy muzyce) w warunkach wodnych. Ten rodzaj aktywności pomaga schudnąć, wymodelować sylwetkę, wzmocnić mięśnie i pozbyć się cellulitu.

Ogromnym plusem jest odciążenie stawów i kręgosłupa, dzięki czemu aerobik w wodzie mogą wykonywać nawet mniej sprawne lub starsze osoby. Dla wielu osób aerobik wodny to jedyna forma ćwiczeń, na jaką mogą sobie pozwolić. Co ważne – nie wymaga on tak naprawdę umiejętności pływania, gdyż wyporność można zapewnić sobie przy pomocy piankowych akcesoriów.

Pływanie to świetna forma aktywności, z którą warto się zaprzyjaźnić. Posiada niezliczoną ilość zalet, które powinny przekonać nawet najbardziej oporne osoby. Właściwości wody sprawiają, że pływać mogą nawet osoby starsze, niepełnosprawne lub o ograniczonej ruchomości stawów. Warto uprawiać tę aktywność, bo pływanie daje zdrowie i kondycję.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness Aqua aerobik dla kobiet w ciąży Aerobik Sprawdzone sposoby na siniaki Siniak Siniak a rak Stłuczenie mięśnia – objawy, pierwsza pomoc, leczenie Jak postępować w przypadku skręconego stawu? Stłuczenie łokcia i inne urazy stawu łokciowego Sposoby na ból mięśni Stłuczenia, otarcia, skaleczenie – jak radzić sobie z drobnymi urazami? Sposoby leczenia najczęstszych kontuzji Stłuczenie kolana – pierwsza pomoc w urazach stawu kolanowego Pierwsza pomoc w przypadku drobnych zranień, stłuczeń i siniaków

Popularne w tym tygodniu:

Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Sześciopak - dieta, trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy CO ZJEŚĆ PRZED PORANNYM TRENINGIEM Fitness Trendy Jumping Fitness - kontrowersje i mity, a rzeczywistość