Joga w pigułce dla początkujących

Zastanawiasz się, jak schudnąć z brzucha? Może warto pomyśleć o jodze? Ma ona wiele zalet, do których nie trzeba raczej nikogo przekonywać. Joga jest bardzo spokojna i nie jest treningiem siłowym. Wpływa na samopoczucie i rozciąga mięśnie i stawy. Wzmacnia mięśnie, daje energię, pewność siebie i zdrowie. Reguluje pracę całego organizmu.

Źródło: 123rf

Kto może ćwiczyć jogę?

Ćwiczyć jogę mogą wszyscy, niezależnie od płci i wieku. Jeśli jednak ktoś ma wątpliwości, czy może ćwiczyć jogę, bo nie wie, czy jego stan zdrowia na to pozwala, warto skonsultować się z lekarzem. Także podczas ciąży należy uważać. Nie trzeba rezygnować z ćwiczeń, wystarczy tylko omijać pozycje, które nie są wskazane.

Jak ćwiczyć jogę?

Do ćwiczeń nie należy przystępować z pełnym żołądkiem. Najwygodniej ćwiczy się boso. Nie jest wymagana specjalna mata do ćwiczeń. Potrzebne są tylko wygodny stój i odrobina miejsca. Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy wyłączyć telefon i włączyć muzykę, która będzie nas relaksowała.

Należy pamiętać, że jeśli pojawią się zawroty głowy, to odpowiada za to zwiększony poziom pobierania tlenu. Natomiast mdłości są efektem oczyszczania się organizmu z toksyn. Na szczęście, objawy te bardzo szybko mijają.

W ćwiczeniach najważniejsze jest osiągnięcie i utrzymanie prawidłowej pozycji oraz głębokie, regularne oddychanie. Ćwiczenia powinny być wykonywane na granicy możliwości. Jednak nie można dopuścić do bólu. Kiedy tylko taki się pojawi, należy niezwłocznie przerwać wykonywanie ćwiczenia. Jeśli zastanawiamy się, jak schudnąć z brzucha, można wykorzystać do tego celu jogę, ale nie jest to najskuteczniejsza metoda. Warto poszukać innych sposobów. Chociaż, jeśli będziemy ćwiczyli systematycznie, uda nam się zrzucić zbędne kilogramy nie tylko z brzucha.

Joga jest fontanną młodości. Jesteś tak młody, jak elastyczny jest twój kręgosłup.

Bob Harper, trener personalny

Pozycje jogi

Ćwicząc jogę, każdy znajdzie dla siebie pozycje, które będą dla niego najlepsze. Możemy wybrać te, które będą wpływały na to, co chcemy wzmocnić. Oto kilka wybranych pozycji:

  • Stojący łuk. Pozwala na wzmocnienie nóg, pleców, podbrzusza. Wpływa na zwiększenie elastyczności, gibkości i równowagi. Poprawia koncentrację i odpowiada za stymulację układu krążenia. Ta pozycja jogi pozwala też łagodzić objawy zapalenia stawów oraz jest doskonała przy bólu kręgosłupa oraz rwie kulszowej.
  • Drzewo. Pozycja, która może wydawać się bardzo prosta, ale w rzeczywistości taka nie jest. Polega na tym, że stoimy na jednej nodze przez długi czas. Doskonale wpływa na rozwinięcie równowagi, skupienia, siły woli i osiągnięcia prawidłowej postawy.
  • Kobra. Szczególnie polecana kobietom, gdyż wpływa na regulację cyklu menstruacyjnego. Odpowiada też za wzmacnianie dolnej części pleców oraz pośladków. Zwiększa też gibkość i opóźnia pojawienie się efektów starzenia.
  • Kobra. Polega na skrętach kręgosłupa i sprawia, że zmniejsza się stres. Potrafi łagodzić ból głowy, ból pleców, ból szyi oraz ból ramion. Uelastycznia kręgosłup, a także stawy.
  • Litera T. odpowiada za stymulację układu krążenia oraz poprawia skupienie i koncentrację. Nie powinna być wykonywana dłużej niż 10 sekund.
  • Mostek. Odpowiada za napinanie mięśni brzucha, ramion i pośladków oraz za wzmocnienie całego ciała. Przywraca wiarę w swoje siły.
  • Pies. Wzmacnia całe ciało oraz wpływa na łagodzenie objawów zapalenia stawów. Pompki. Wpływają na zwiększenie siły i wytrzymałości. Dodatkowo wzmacniają brzuch, nogi oraz ramiona.
  • Powitanie słońca. Ta pozycja jogi wzmacnia każdy mięsień ciała. To idealne ćwiczenia na rozpoczęcie dnia.
  • Pranayama. Głębokie oddychanie podczas wykonywania tej pozycji jogi sprawia, że wraca spokój umysłu oraz poprawia się koncentracja.
  • Równowaga jednej ręki. Wpływa na wzmocnienie siły oraz wytrzymałości, poprawia także koordynację i usprawnia zmysł równowagi.
  • Skłon. To trudne ćwiczenie, ale aby je wykonać najczęściej wystarczające są codzienne, ale krótkie ćwiczenia. Siadamy z wyprostowanymi nogami i pogłębiamy stopniowo skłon. Staramy się dotknąć mostkiem kolan. Plecy muszą być wyprostowane. Codziennie opadamy trochę niżej, aż do momentu, kiedy możemy mostkiem dotknąć kolan.
  • Świeca. Wpływa na regulację cyklu menstruacyjnego oraz na pobudzenie układu rozrodczego. Jest doskonała w walce z depresją i bezsennością.
  • Trójkąt. Doskonale wpływa na kręgosłup. Ma też działanie uspokajające i likwiduje zaparcia. Wielbłąd. Wpływa na rozluźnienie mięśni i odpowiada za odmłodzenie kręgosłupa i wzmocnienie mięśni pleców i ud.

Wojownik. Doskonała pozycja do wzmocnienia nóg i wyszczuplenia ud. Należy wytrzymać w niej przynajmniej 30 sekund.Wyginanie kręgosłupa. Wpływa na poprawę wytrzymałości. Ma też działanie odmładzające i zapobiega bólom kręgosłupa.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Jak ćwiczyć jogę w domu? Jak ćwiczyć aerobik w domu? Jak ćwiczyć ABT w domu? Przyczyny skurczów łydek w ciąży Fitness Sposoby na kolkę Ból nóg u mężczyzn Do czego służy stepper? Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness Aqua aerobik dla kobiet w ciąży Aerobik Sprawdzone sposoby na siniaki

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity