Ból po treningu, którego nie wolno zbagatelizować

Uczucie bólu po treningu może zdarzyć się każdemu, zwłaszcza jeśli dopiero rozpoczynamy regularne ćwiczenia. Uczucia popularnych zakwasów doświadczył chyba każdy z nas. Jakich jednak sygnałów nie wolno bagatelizować? Czy ból po treningu może wskazywać na poważną chorobę?

123RF

Przed podjęciem regularnego wysiłku fizycznego każdy powinien wykonać choćby podstawowe badania: morfologię krwi, badanie ogólne moczu i EKG. Można na to zdanie uśmiechnąć się pod nosem, ale prawdą jest, że wiele chorób nie daje żadnych objawów przez długi czas. Nadmierny wysiłek może zaś przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia. Warto dodać, że wspomniane badania niewiele kosztują, można je wykonać od ręki w niemal każdej przychodni. A jakiego rodzaju bólu odczuwanego po treningu nie wolno bagatelizować?

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Drżenie mięśni

Jeśli drżenie mięśni pojawiające się po wysiłku jest lekkie i krótkotrwałe, wówczas najczęściej nie ma powodu do niepokoju. Jeśli jednak ręka drży tak mocno, że nie jesteśmy w stanie niczego nią złapać, wówczas nasz organizm daje sygnał, że zbyt mocno go obciążyliśmy.
Przyczyny drżenia mięśni należy również upatrywać w niedoborach niektórych witamin i pierwiastków. Taki objaw pojawia się, gdy w naszym organizmie brakuje witamin z grupy B, potasu, magnezu i wapnia (wszystkie one w pewnym stopniu odpowiadają za prawidłową pracę układu nerwowo-mięśniowego).

Drżenie mięśni jest ponadto jednym z wielu objawów niektórych chorób, tj. stwardnienie zanikowe boczne, nerwica, niewydolność nerek.

Ostry ból mięśni

Dzień po treningu dla niektórych osób jest bardzo trudny, zwłaszcza gdy bolą wszystkie mięśnie. Ten przykry objaw pojawia się najczęściej wtedy, gdy podjęliśmy się ćwiczeń bez przygotowania. Rozgrzewka (w tym rozciąganie mięśni) jest niezwykle ważna, podobnie zresztą jak wyciszenie organizmu po treningu.

Ekstremalny wysiłek fizyczny może z kolei zakończyć się uszkodzeniem mięśni poprzecznie prążkowanych. Jednym z objawów tej choroby – powysiłkowej rabdomiolizy – jest ostry ból mięśni, ich obrzęk i zwiększenie napięcia mięśniowego. Towarzyszyć im może gorączka i objawy przywodzące na myśl grypę.

Spuchnięte kolano lub kostka

Uraz może zdarzyć się każdemu. Jeśli dojdzie do skręcenia kostki, należy przyłożyć do niej zimny okład oraz nie obciążać nogi. Jeśli jednak ból będzie mocno doskwierał, a do tego w okolicy stawu skokowego pojawi się znaczny obrzęk, konieczna może okazać się wizyta u lekarza.

Kontuzje, urazy, stłuczenia


Ból i opuchlizna w okolicy kostki lub kolana może ponadto wskazywać na zapalenie kaletki maziowej. Towarzyszą jej ponadto:

  • tkliwość,
  • ograniczenie ruchomości,
  • ból podczas ruchu.

W tym przypadku konieczna jest interwencja ortopedy lub reumatologa. Leczenie polega na przyjmowaniu niesteroidowych leków przeciwzapalnych, a w przypadku nadkażenia bakteryjnego – antybiotyków.

Złamanie zmęczeniowe

Nazwa tej choroby brzmi dość niejasno, choć pojawia się u sportowców stosunkowo często (zwłaszcza u biegaczy). Przyczyną złamania zmęczeniowego są mikrourazy kości, jak również przeciążenie mięśni i więzadeł. Do tego typu urazu najczęściej dochodzi, gdy sportowiec nieodpowiednio przygotował się do treningu (niedbale wykonał rozgrzewkę, pominął ją całkowicie, zbyt długo trenował). Chorobie sprzyja też otyłość oraz dieta uboga w wapń i witaminę D.

Złamanie zmęczeniowe na początku objawia się bólem po wysiłku, później doskwiera on także w czasie treningu oraz w życiu codziennym.

Uraz tego rodzaju wymaga leczenia i rehabilitacji. Jeśli doszło do przemieszczenia się odłamków kości, konieczna jest operacja.

Niektórzy ból po wysiłku traktują jako odpowiedź organizmu na intensywny wysiłek fizyczny, często go bagatelizując. Sport nie ma być jednak zagrożeniem dla naszego zdrowia i komfortu. Nie może on wiązać się z nadmiernym bólem i urazami. Jeśli więc niepokojące objawy będą się nasilać, konieczna jest wizyta u lekarza.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Skakanka - zapomniany przyrząd treningowy Nie robisz postępów? Tu może leżeć twój podstawowy problem. Zasada systematyczności treningu Sześciotygodniowy program dla osób niedoświadczonych i powracających do biegania 6 sposobów na piękne, zdrowe i jędrne piersi Aerobik na odchudzanie WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE Dlaczego warto biegać po plaży? Superkompensacja - co to takiego w treningu siłowym i jak ją wykorzystać? Nie taki straszny, jak go malują. Sekrety biegu po asfalcie Kalendarz imprez dla biegaczy długodystansowych – półmaratony, maratony i ultramaratony Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę Co to jest trening insanity?