Pierwsza pomoc przy naciągnięciu mięśni

Naciągnięcie lub nawet naderwanie mięśni może spotkać każdego. Objawia się ono najczęściej bólem mięśni. Nie jest to nic przyjemnego. Jedno jest pewne, za naderwanie mięśni nie odpowiada magnez. Skurcz, jaki występuje przy niedoborze magnezu, jest znacznie mniej bolesny niż ten pojawiający się przy naciągnięciu lub naderwaniu mięśnia. Dochodzi do tego najczęściej w wyniku zbyt intensywnego wysiłku. Odpowiednia rozgrzewka pozwala przygotować mięśnie do pracy i uniknąć ich naciągnięcia.

Przyczyny i objawy urazów mięśni

Kiedy mięsień zostanie nadmiernie naciągnięty, jego włókna mogą się zerwać. Najczęściej dochodzi do tego w miejscu łączenia się mięśnia z tkanką łączną ścięgna. Taki uraz może się pojawić także w przypadku, kiedy mięsień zostanie bezpośrednio narażony np. na uderzenie. Może mieć też miejsce w przypadku nagłego i gwałtownego ruchu, a także może być spowodowany zbytnim obciążeniem mięśnia.

Objaw naciągnięcia mięśnia jest charakterystyczny. Nie można go pomylić np. ze skurczami wywołanymi niedoborem magnezu. Kiedy nasza dieta uboga jest w ten pierwiastek, skurcz może się pojawić w każdej chwili, jednak nie jest on tak bolesny, jak naciągnięcie lub naderwanie mięśnia. Charakterystycznym objawem naciągnięcia mięśnia jest jego przeszywający, bardzo ostry ból. Może się także pojawić krwiak. Miejsce, w którym wystąpił uraz, jest bardzo wrażliwe na dotyk, a praca tego mięśnia powoduje, że ból narasta. Dzieje się tak również w przypadku ucisku. Ból jest określany wtedy jako punktowy i kłujący.

Co robić, kiedy naderwiemy mięsień? Na bolące miejsce należy nałożyć zimny okład. Nie trzeba zbyt mocno go dociskać, gdyż ucisk może spotęgować ból. Kiedy po około dobie dolegliwości zaczną ustępować, można rozważać zastosowanie ciepłego okładu. Mięsień, który został naderwany, w miarę możliwości nie powinien być używany i obciążany. Jeśli dolegliwości nie będą ustępowały i ból będzie się nasilał, niezbędna jest wizyta u lekarza.

Jak zapobiegać kontuzjom mięśni? Jak je leczyć?

Aby skutecznie zapobiegać kontuzjom mięśni, należy prawidłowo przygotować się do wysiłku fizycznego. Warto wiedzieć, że kontuzje najczęściej występują w przypadku mięśni, które nie są rozciągnięte i odpowiednio rozgrzane. Także ćwiczenia ze zbyt dużym obciążeniem mogą być powodem wystąpienia urazów. Dlatego trening siłowy powinien być poprzedzony rozgrzewką. Niewskazane jest także wykonywanie intensywnych ćwiczeń, kiedy mięśnie są już zmęczone.

Leczenie naderwanego mięśnia nie jest trudne. Jeśli czujemy, że ból nie ustępuje, powinniśmy zgłosić się do lekarza. Tak samo należy postąpić, kiedy nie wiemy, jak poważna może być kontuzja. Lekarz może zlecić zrobienie zdjęcia RTG, aby wykluczyć np. złamanie.

Naciągnięcie mięśni jest oceniane w skali od jednego do trzech. Jedynka jest łagodnym urazem, natomiast trójka oznacza poważne naderwanie mięśnia i w takim przypadku leczenie może trwać wiele tygodni. Kontuzjowane mięśnie zmuszają do obniżenia aktywności i zaniechania ćwiczeń. Można stosować także okłady z lodu lub lekarstwa przeciwbólowe. Dobra wiadomość jest taka, że naciągnięcie mięśni, pomimo że jest bolesne, leczy się stosunkowo szybko. Jeśli oczywiście jest to łagodny uraz. Aby zapobiec takim kontuzjom, należy każdy trening poprzedzać ćwiczeniami rozciągającymi.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Diagnostyka niewydolności serca Pilates Nietypowe symptomy zawału serca Na czym polega callanetics? Choroba niedokrwienna serca Moda na crossfit Kołatanie serca Metoda wstępnego zmęczenia mięśni Przyczyny bólu mięśni i stawów Czym są kurcze cieplne mięśni? Zawał serca Joga Arytmia serca Na czym polega step aerobik? Joga w pigułce dla początkujących Jak ćwiczyć jogę w domu? Jak ćwiczyć aerobik w domu? Jak ćwiczyć ABT w domu? Przyczyny skurczów łydek w ciąży Fitness Sposoby na kolkę

Popularne w tym tygodniu:

Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Sposoby na spalenie kilograma tłuszczu To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń - dlaczego jest tak ważna? Ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej – fakty i mity, proste i skuteczne ćwiczenia Ile kalorii spalasz podczas seksu? Potwierdzone sposoby na szybkie spalanie tłuszczu