Rola magnezu w organizmie

Magnez odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Jego stężenie może się zmniejszać pod wpływem wielu czynników, np. stresu, leków czy zbyt dużego wysiłku fizycznego. Typowymi objawami braku magnezu w organizmie jest ciągłe zmęczenie, rozdrażnienie, brak snu.

Shutterstock

Jakie jest zadanie magnezu?

Przede wszystkim bardzo ważna jest właściwa dieta, czyli większa ilość produktów z zawartością witaminy D i wapnia. Są to pierwiastki, które w połączeniu z magnezem wpływają pozytywnie na zęby, kości, zapobiegają osteoporozie. Dlatego należy jeść więcej produktów będących źródłem tych pierwiastków. Dodatkowo dieta może być wspierana suplementami diety.

Jakie są zalety magnezu? Przede wszystkim poprawia trawienie, a także przeciwdziała tworzeniu się piasku i kamieni w nerkach. Wspomaga także kurację astmy, zapalenia oskrzeli, rozszerza drogi oddechowe. Innym zadaniem magnezu jest ochrona organizmu przed toksynami, które znajdują się w owocach i warzywach. Wpływa też pozytywnie na koncentrację i pamięć oraz:

  • działa uspakajająco na cały organizm,
  • reguluje pracę tarczycy,
  • stabilizuje funkcje układu nerwowego,
  • dostarcza energię do organizmu,
  • łagodzi dolegliwości związane z PMS,
  • pomaga zapobiegać migrenie,
  • odpowiada za funkcjonowanie układu naczyniowo-sercowego.

Magnez jest także zalecany osobom, u których wymagane jest wspieranie głównego leczenia np. po zawale, ponieważ obniża ryzyko powstawania skrzepów.

Jakie mogą być skutki niedoboru magnezu?

Do najczęstszych przyczyn niedoboru magnezu należą:

  • odżywianie dożylne,
  • nieodpowiednia dieta,
  • nadużywanie alkoholu,
  • zbyt częste picie kawy,
  • zażywanie niektórych leków moczopędnych i antykoncepcyjnych,
  • odchudzanie,
  • zbyt długi stres.

W przypadku kobiet zapotrzebowanie na magnez wynosi 300 mg, a u mężczyzn 370 mg. Przy niewłaściwej diecie, przemęczeniu i stresie odnotowuje się wysoki niedobór magnezu.

Jak może skutkować niedobór magnezu? Efekty to:

  • powtarzające się skurcze mięśni,
  • nerwowość i rozdrażnienie,
  • zmęczenie,
  • kołatanie serca,
  • zwiększone ryzyko zachorowania na nowotwór.

Produkty bogate w magnez

Zaliczamy do nich:

  • produkty zbożowe,
  • orzechy,
  • owoce morza,
  • kasza jęczmienna,
  • warzywa strączkowe,
  • szpinak,
  • ryby,
  • żółte sery,
  • fasola,
  • kasza gryczana.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Kofeina a serce

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto z masła orzechowego Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Daktylowa tarta z kremem kokosowym Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Brownie z batatem i rodzynkami Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Przepis na koktajl proteinowy Domowy budyń waniliowy - bez glutenu Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej