Stretching

Stretching to ćwiczenia rozciągające, które mogą stanowić rozgrzewkę, jak i pełen zestaw ćwiczeń. Jest to forma treningu, która umożliwia utrzymanie elastyczności mięśni i stawów oraz poprawę kondycji fizycznej. Trening stretchingowy jest rekomendowany osobom, które skarżą się na dolegliwości bólowe stawów i mięśni.

Źródło: 123RF

Co to jest stretching?

Słowo „stretching” pochodzi z języka angielskiego i oznacza „rozciąganie”. Ćwiczenia rozciągające wykonuje się nie tylko przed treningiem jako formę rozgrzewki. Mogą stanowić podstawę pełnego treningu stretchingowego, w którego skład wchodzą również niektóre pozycje jogi, ćwiczenia rozluźniające i pilates. Przed stretchingiem wskazana jest rozgrzewka, która zapobiega wystąpieniu kontuzji (można biegać lub zrobić kilka przysiadów w miejscu).

Stretching polega na okresowym rozciąganiu i rozluźnianiu mięśni. Zazwyczaj rozciąganie trwa około 15 sekund, zaś rozluźnianie około 5 sekund. Wśród rodzajów ćwiczeń stretchingowych wskazuje się statyczne rozciąganie mięśni wykonywane w spoczynku, krążenia stawów i dynamiczne rozciąganie mięśni, kiedy jesteśmy w ruchu. Celem praktykowania ćwiczeń rozciągających nie jest spadek wagi, ale poprawa ruchomości stawów.

Zalety stretchingu

Stretching to forma aktywności, która jest rekomendowana niemal wszystkim osobom, bez względu na wiek. Jednak tym treningiem powinny zainteresować się zwłaszcza osoby, które borykają się ze sztywnością i bólem karku, te, które prowadzą siedzący tryb życia, a także zwolennicy siłowni. Ostatniej grupie miłośników sportu ćwiczenia rozciągające pomogą uelastycznić mięśnie, z kolei osobom, które mają siedzącą pracę, stretching pomoże w obliczu zdrętwiałych na skutek długotrwałej pozycji siedzącej mięśni.

Jeżeli będziemy regularnie praktykować ćwiczenia rozciągające, zaobserwujemy szereg korzystnych zmian. Stretching bowiem:

  • ujędrnia sylwetkę, nie generując nadmiernie tkanki mięśniowej,
  • obniża poziom stresu i rozluźnia mięśnie,
  • poprawia krążenie, dzięki czemu ryzyko wystąpienia zakwasów maleje,
  • poprawia koordynację ciała, zwiększając ruchomość stawów,
  • zwiększa elastyczność mięśni.

Ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające trzeba wykonywać powoli. W trakcie treningu należy zwrócić uwagę na utrzymanie odpowiedniego napięcia mięśni – takiego, które nie jest nadmierne i nie wywołuje bólu. Aby trening stretchingowy był skuteczny i bezpieczny, trzeba regularnie oddychać (nie powinniśmy wstrzymywać oddechu, gdy napinamy mięśnie). W czasie ćwiczeń warto zajmować się kolejno poszczególnymi partiami mięśni. Dopiero po zrobieniu odpowiedniej liczby powtórzeń na jedną część ciała powinniśmy przejść do rozciągania kolejnej. Ponadto stretching dynamiczny należy wykonywać na przemian z ćwiczeniami statycznymi. Efektywny trening stretchingowy to taki, który przeprowadzamy minimum 3 razy w tygodniu.

Prawidłowo praktykowane techniki rozciągania wzmacniają mięśnie i pomagają uniknąć kontuzji w trakcie ćwiczeń. Aby rozgrzać mięśnie, wystarczy rozciągać się przez około 5 minut. W trakcie ćwiczeń należy regularnie i swobodnie oddychać. Ponadto należy pamiętać, żeby przed treningiem stretchingowym przeprowadzić rozgrzewkę.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Poznaj metody ćwiczenia z piłką Co oznacza ból w klatce piersiowej? Pole dance Choroba wieńcowa – przyczyny, objawy, leczenie i profilaktyka Kiedy do lekarza, gdy bolą mięśnie? Pierwsza pomoc przy naciągnięciu mięśni Diagnostyka niewydolności serca Pilates Nietypowe symptomy zawału serca Na czym polega callanetics? Choroba niedokrwienna serca Moda na crossfit Kołatanie serca Metoda wstępnego zmęczenia mięśni Przyczyny bólu mięśni i stawów Czym są kurcze cieplne mięśni? Zawał serca Joga Arytmia serca Na czym polega step aerobik? Joga w pigułce dla początkujących

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa Trening na redukcję – zasady, plan treningowy CO ZJEŚĆ PRZED PORANNYM TRENINGIEM