Shutterstock

Bigoreksja: do czego może prowadzić sportowa obsesja?

Bigoreksję (dysmorfię mięśniową) uznaje się za zaburzenie psychiczne, równie poważne jak bulimia czy anoreksja. Szacuje się, że dotyczy aż 10% kobiet i mężczyzn regularnie odwiedzających siłownię.

Zaczyna się niewinnie – codzienny trening, specjalnie opracowana dieta. Po pewnym czasie przeradza się to w obsesję. Chory nie widzi efektów swojej pracy (mimo że są one widoczne) i ciągle ćwiczy, by wypracować jeszcze większą muskulaturę. Trening staje się jego fascynacją, działa jak narkotyk. Liczy się tylko jedno: umięśniona sylwetka. I nie jest ważne, jaką cenę trzeba za to zapłacić. Nawet mordercze treningi, drakońska dieta czy kontuzje nie są w stanie zniechęcić do intensywnych ćwiczeń.

Objawy bigoreksji

Podkreślmy raz jeszcze – bigoreksja to choroba, która bezwzględnie wymaga terapii. Granica między umiarkowanymi ćwiczeniami służącymi pozbyciu się kilku kilogramów a obsesyjnymi ćwiczeniami w celu wyrzeźbienia sylwetki jest bardzo cienka. Bardzo łatwo ją przekroczyć.

Pierwsze symptomy bigoreksji to:

  • bardzo rygorystyczne przestrzeganie diety,
  • codzienne dokonywanie pomiarów ciała (waga, mierzenie obwodu mięśni),
  • kontynuowanie ćwiczeń w czasie choroby, kontuzji lub złego samopoczucia,
  • fałszywa ocena swojej sylwetki (nieustannie niezadowolenie),
  • odsunięcie się od rodziny i przyjaciół,
  • zaniedbywanie codziennych obowiązków na rzecz treningów.

Konsekwencje bigoreksji

Najczęściej obsesyjnie ćwiczącemu człowiekowi nie wystarczą same treningi. Szuka czegoś, co mogłoby poprawić jego wydajność i zwiększyć tolerancję na zmęczenie fizyczne. Sięga zatem po różnego rodzaju suplementy, odżywki, a nawet sterydy anaboliczne. Takie działanie często powoduje nieodwracalne zmiany w organizmie bigorektyka.

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Efekty uboczne stosowania sterydów i morderczych treningów:

  • zaburzenia erekcji – obniżenie libido, niepłodność, zwiększone ryzyko raka prostaty,
  • zmiany skórne (trądzik),
  • uszkodzenia serca (często podwyższone ciśnienie powoduje zmiany w układzie krążenia),
  • łysienie,
  • zmiany psychiczne – agresja, zmiany nastroju, łatwe wpadanie w gniew, rozdrażnienie,
  • ginekomastia – przerost sutka u mężczyzn,
  • uszkodzenia wątroby (ryzyko wystąpienia zespołu Peliosis Hepatis),
  • uszkodzenia nerek.

Treningowa dieta

Bigorektyk ponadto często stosuje nieprawidłową dietę. Je spore ilości białka, co na dłuższą metę może prowadzić do uszkodzenia układu pokarmowego. Jeśli zaś będzie ponadto ograniczał spożycie tłuszczów, to w jego organizmie zabraknąć może witamin z grupy A, D, E, K.

Jeśli zauważymy u osoby nam bliskiej symptomy wskazujące na wręcz obsesyjne przyglądanie się swojemu ciału i nieustanne rzeźbienie mięśni, nie warto czekać. Pierwsza rozmowa (ale i każda kolejna) może być bardzo trudna. Podobnie jak w przypadku innych zaburzeń, chory nie będzie widział w swoim zachowaniu żadnego problemu. Podjęcie odpowiedniej terapii będzie jednak konieczne, by móc wyzwolić bigorektyka spod jarzma morderczych treningów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Orbitrek - efekty. Ile kalorii spala orbitrek i jak długo trzeba ćwiczyć? Koronawirus. Słynna fitnesska trenuje z 6-miesięcznym synkiem Russian twist na płaski brzuch Sporty wspomagające odchudzanie Na tę sylwetkę pracował latami. Polski kulturysta ujawnia, jak osiągnął sukces Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Pierwsza pomoc w przypadku stłuczeń, skręceń lub innych urazów Ćwiczenia odchudzające – możesz z powodzeniem wykonywać je w domu Trening w wakacje - czy ma sens? Ćwicz w lesie, na plaży, na siłowni Wpływ treningu na poziom libido Jakie efekty dają taśmy do ćwiczeń? Przykładowe ćwiczenia na różne partie mięśni Motywacja kluczem do działania

Popularne w tym tygodniu:

"Podnoszenie ciężarów czyni cię męskim?". Polska fitnesska wygląda jak milion dolarów Obwód uda 75 cm. "Rosyjska amazonka" poraża muskulaturą "Twoje nogi mają dodatkowe mięśnie". Monstrualne uda kulturysty robią furorę Mięśnie Kegla - jak je wzmocnić? Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie Kegla? Trener gwiazd sam zachwyca formą. Te mięśnie robią ogromne wrażenie Takiego ciężaru nikt wcześniej nie wycisnął! Pobił absolutny rekord świata Koszulki na siłownię - jakie wybierać? "Puchniesz w oczach". Urocza polska fitnesska mówi o najcięższym etapie budowania formy "Szykuje się coś grubego". Radosław Słodkiewicz zaintrygował internautów Polska trenerka inspiruje do ćwiczeń. "Każda z nas jest piękna i wyjątkowa" Trening fat burning - efektywne ćwiczenia aerobowe nieobciążające stawów Przepis na wysmuklenie ramion - ćwiczenia na triceps w domu