Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej

Każda pora na trening jest dobra, najważniejsze, aby ćwiczyć regularnie. Posiłki okołotreningowe mają równie duży wpływ na postępy w chudnięciu lub rozbudowie masy ciała, jak ćwiczenia, które wykonujemy. Stwierdzenie, że pora treningu determinuje to, co powinniśmy zjeść, potwierdza trenerka fitness, Ewa Chodakowska. Na swoim profilu w mediach społecznościowych zamieściła przykładowe posiłki okołotreningowe dla osób, które ćwiczą w godzinach porannych.

Koktajl bananowy

Koktajl bananowy (123RF)

Co jeść przed porannym treningiem?

Śniadanie przed treningiem to najważniejszy posiłek dnia. Dlaczego? Po przebudzeniu organizm potrzebuje energii i endorfin, aby przejść z trybu odpoczywania w tryb aktywności i wprowadzić nas w dobry nastrój. Jeżeli zrezygnujemy ze śniadania, będziemy pozbawieni sił do działania: pracy i ćwiczeń. Co więcej, zamiast spadku wagi zaobserwujemy, że tkanka tłuszczowa odłoży się w okolicy brzucha.

Zobacz też: Śniadanie: czy to faktycznie najważniejszy posiłek w ciągu dnia?

Pierwszy posiłek najlepiej zjeść 1–2 godziny przed treningiem. Wówczas w trakcie ćwiczeń (poranny trening sprzyja utracie zbędnych kilogramów, gdyż metabolizm jest pobudzony) nie będzie nam towarzyszyło uczucie ciężkości, będziemy mogli ćwiczyć dłużej i bardziej intensywnie. Jakie produkty wybrać?

Zobacz też: Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej

Najlepszym pokarmowym źródłem energii są węglowodany złożone (pieczywo pełnoziarniste, muesli, kasze, brązowy ryż), które w zestawieniu z produktami mlecznymi (mlekiem, jogurtem naturalnym, twarogiem) i warzywami lub owocami tworzą pełnowartościowy posiłek.

Ewa Chodakowska: propozycje posiłków przed porannym treningiem

  • owsianka z dodatkiem banana i szklanka soku z warzyw, na przykład z marchwii,
  • herbata z dodatkiem miodu i trzy kanapki przygotowane z kromek chleba pełnoziarnistego z serem twarogowym, kiełkami i pomidorem,
  • szklanka mleka 1,5 proc., serek wiejski i trzy kanapki przygotowane z chleba pełnoziarnistego z dodatkiem sałaty masłowej, papryki i szczypiorku,
  • mleko z płatkami owsianymi i suszonymi owocami, na przykład śliwkami, morelami i rodzynkami,
  • jogurt naturalny z domową granolą z dodatkiem orzechów (włoskich lub laskowych) i gruszką,
  • dodatkowo dwie kromki chrupkiego chleba oraz szklanka wody z dodatkiem soku z cytryny.

Treningowa dieta

Co jeść po porannym treningu?

Zadaniem posiłku po treningu jest zregenerowanie organizmu — zużytego podczas wysiłku fizycznego glikogenu (rezerwy energetycznej) i energii. Spożywamy go około pół godziny po ćwiczeniach. Jego podstawę powinno stanowić białko, które zapobiega katabolizmowi mięśni. Źródłem tego składnika pokarmowego jest przede wszystkim chude mięso.

Zobacz również: Co jeść przed treningiem, a co po?

Możemy zatem po ćwiczeniach zjeść indyka, cielęcinę, kurczaka pozbawionego skóry. Białka dostarczają również ryby, owoce morza i rośliny strączkowe (ciecierzyca, soczewica, fasola). Posiłek warto wzbogacić o owoce i warzywa, które uzupełnią utracone witaminy i składniki mineralne. Z kolei porcja węglowodanów pomoże wyrównać poziom energii.

Ewa Chodakowska: propozycje posiłków po porannym treningu (pół godziny po ćwiczeniach)

  • jogurt naturalny z dodatkiem kiwi i płatkami migdałów,
  • koktajl bananowy z siemieniem lnianym,
  • serek wiejski z dodatkiem pomidorów, orzechami (na przykład włoskimi) i płatkami zbożowymi,
  • kromka chleba chrupkiego z hummusem (warto go przygotować samodzielnie).

Przekąski i desery dla sportowców

Ewa Chodakowska: propozycje posiłków po porannym treningu (1–2 godziny po ćwiczeniach)

  • pierś z kurczaka podana z sałatką z rukoli, awokado i pestkami słonecznika,
  • ugotowana ciecierzyca z pomidorami z kromką chleba pełnoziarnistego,
  • potrawka z cielęciny z quinoą,
  • ryba ugotowana na parze z surówką przygotowaną z marchwi, jabłek i siemienia lnianego, dodatkowo kasza kuskus, ugotowana kasza jaglana z dodatkiem mango i twarogu.

Warto pamiętać, że oprócz spożywania wartościowych posiłków okołotreningowych, należy przyjmować duże ilości płynów. Powinniśmy pić około 2 litry wody.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej

Popularne w tym tygodniu:

Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Od zwykłej nastolatki do miss bikini. W czym tkwi sekret Małgosi Mączyńskiej? Skuteczny trening, czyli co powinieneś wiedzieć o ekscentryce Chcesz mieć zgrabną pupę? Podejmij nasze wyzwanie! To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Tych napojów nie pij po treningu Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy