Na czym polega dieta nordycka?

Skandynawowie to jeden z najszczuplejszych, a przy tym najzdrowszych narodów w Europie. Zawdzięczają to aktywnemu trybowi życia, a także sposobowi odżywiania. Nic dziwnego, że dieta nordycka zaczyna podbijać świat! W ten sposób schudniesz, obniżysz cholesterol, zadbasz o serce i dobrą kondycję mózgu. Na czym polega?

Ograniczenie ilości mięsa

Diety odchudzające


Jedną z najważniejszych zasad diety nordyckiej jest ograniczenie ilości mięsa w codziennym menu. Zaleca się, aby jeść je nie częściej niż 1–2 razy w tygodniu. Najlepiej, aby były to produkty ekologiczne, pochodzące z jak najbardziej naturalnych hodowli. Może to być chudy drób, wieprzowina czy wołowina, ale w diecie nordyckiej szczególnie polecana jest dziczyzna.

Więcej produktów pochodzenia roślinnego

Zamiast mięsa należy jeść więcej roślin strączkowych – ciecierzycy, soczewicy, fasoli, grochu. Zapewniają one dawkę białka oraz błonnika. Dla Skandynawów bazą posiłków często są produkty z pełnego ziarna. Pieczywo razowe, płatki owsiane i kasze to składniki, bez których nie byłoby diety nordyckiej.

Warzywa i owoce to podstawa

Sposób odżywiania Skandynawów obniża ryzyko rozwoju chorób układu krążenia oraz nowotworów. To zasługa dużej ilości warzyw i owoców pełnych witamin, składników mineralnych oraz bezcennych dla zdrowia antyoksydantów. Dzięki temu, że produkty pochodzenia roślinnego mają mało kalorii, sprzyjają odchudzaniu i zapobiegają nadwadze oraz otyłości.

Skandynawowie lubią zwłaszcza jabłka, gruszki oraz owoce jagodowe – borówki, truskawki, jeżyny, żurawinę, maliny. Często sięgają po dziko rosnące odmiany jagód, takie jak brusznica. Wśród warzyw królują korzeniowe – marchew, burak, pietruszka, pasternak, ziemniaki. W diecie nordyckiej jest też miejsce dla warzyw kapustowatych oraz wszystkich sezonowych, np. pomidorów czy cukinii.

Więcej ryb i owoców morza

Mieszkańcy Północy uwielbiają ryby, zwłaszcza tłuste morskie, które dostarczają organizmowi zdrowych kwasów tłuszczowych. Jedzą je kilka razy w tygodniu na obiad, a także na inne posiłki w ciągu dnia. Warto zadbać o to, by w jadłospisie znalazło się miejsce na ryby morskie, takie jak łosoś, śledzie, makrela, tuńczyk, sardynki. Skandynawowie często jedzą też owoce morza.

Zdrowe tłuszcze

Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są nie tylko ryby, ale również produkty roślinne – orzechy, pestki oraz oleje roślinne. W diecie nordyckiej dominuje olej rzepakowy nie bez powodu nazywany „oliwą Północy”. Produkt jest popularny również w naszym kraju — dostarcza wielu korzystnych składników, takich jak witamina E czy kwasy omega-3.

Zakazane produkty

Od Skandynawów warto nauczyć się podejścia do przekąsek. Zamiast słonych chipsów i paluszków, wybierają orzechy, pestki, nasiona i suszone owoce. Cenią desery przygotowane w domu z naturalnych składników, które świetnie zastępują cukierki i batoniki. Stosując dietę nordycką należy więc zrezygnować z przetworzonych przekąsek i ograniczyć ilość wypijanego alkoholu.

Przykładowy jadłospis diety nordyckiej:

  • Śniadanie: owsianka z odrobiną miodu i świeżymi borówkami lub 2 kromki chleba razowego posmarowanego twarożkiem i kilka rzodkiewek;
  • Drugie śniadanie: koktajl z jabłka, selera naciowego, jarmużu i imbiru;

  • Obiad: pieczony pstrąg nadziewany ziołami i cytryną, pieczone ziemniaki z ziołami i przyprawami, sałatka z buraka lub grillowany łosoś, porcja kaszy jęczmiennej i gotowane warzywa (fasolka, kalafior, brokuł);
  • Podwieczorek: jogurt naturalny z otrębami, orzechami i suszonymi owocami lub kefir z kiełkami rzeżuchy i lucerny;
  • Kolacja: Sałatka z tuńczykiem, fasolą, sałatą masłową lub zupa z kapustą, selerem i pomidorami.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Jak zacząć? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Chrom a odchudzanie Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata Stres - co jeść i co ćwiczyć? Jak stosować olej kokosowy? Schudnij przed ślubem Bezpieczne oszukiwanie na diecie 4 produkty, dzięki którym pozbędziesz się tłuszczu z brzucha Chudnij podczas spania – wystarczy poznać te wskazówki Śniadanie Przypraw dietę, czyli jakie przyprawy ułatwiają odchudzanie? Matcha – herbata, która pomaga w odchudzaniu Przekąski, które zmniejszają apetyt Pięć herbat ułatwiających odchudzanie Ile kalorii dziennie potrzebujesz? Bezpieczne odchudzanie Pas wyszczuplający – jak działa?

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w ciągu 3 lat. Metamorfoza Agnieszki Pniak Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Mikstura oczyszczająca jelita Znana blogerka z dysmorfofobią publikuje zaskakującą metamorfozę. "Nie wierzcie w idealne zdjęcia na Instagramie" Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Przez 6 dni byłam na diecie dr Dąbrowskiej. Oto, co się działo Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Dietetyczna kolacja - najczęstsze błędy, przepisy Choroby, które mogą utrudniać odchudzanie. Znasz je? Jak spalić tłuszcz z brzucha – odżywianie, ćwiczenia, wskazówki