Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujesz z mięsa

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC), jedna z instytucji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), opublikowała w październiku 2015 alarmujący raport dotyczący negatywnego wpływu spożywanego mięsa na nasze zdrowie.

Ochrona przed nowotworami

Ochrona przed nowotworami (123rf)

1. Ochrona przed nowotworami

Według IARC najbardziej niebezpieczne są wędliny oraz czerwone mięso. To właśnie w nich znajdują się rakotwórcze substancje, które mogą przyczynić się do powstawania nowotworu okrężnicy i odbytnicy. Ryzyko zwiększa się już po spożywaniu 50 g mięsa dziennie.

Gotowanie lub smażenie mięsa w wysokich temperaturach sprawia, że uwalniane zostają substancje chemiczne, które mogą przyczynić się do zmiany DNA. W ten sposób organizm staje się bardziej podatny na rozwój komórek nowotworowych. Dieta wegetariańska nie stwarza takiego zagrożenia.

Rezygnacja z jedzenia mięsa może skutecznie ochronić nas przed rakiem. A to tylko jedna z wielu zmian, które zachodzą w organizmie po wykluczeniu mięsa z diety. Kolejne mogą cię zaskoczyć.

Rodzaj nowotworu Produkty
Produkty antynowotworowe
Rak jelita grubego czosnek, produkty mleczne zawierające wapń
Rak żołądka warzywa cebulowate (cebula, czosnek, por, szalotka, szczypiorek) i niskoskrobiowe (brokuły, sałata, ogórek, pomidory, kapusta, kalafior, cukinia, bakłażan, papryka, rzepa, szparagi, szpinak, cykoria, seler naciowy, kapusta kiszona, pietruszka, rzodkiewka, kiełki rzodkiewki i lucerny)
Rak przełyku żywność zawierająca beta-karoten (tran, marchew, natka pietruszki, jaja, szpinak, dynia, morele), żywność zawierająca witaminę C (owoce i warzywa)
Rak prostaty żywność zawierająca likopen (pomidory, arbuzy, czerwone grejpfruty, papaja); żywność zawierająca selen (brązowy ryż, owies, pestki dyni, chude mięso i ryby)
Rak trzustki żywność zawierająca foliany (ciemnozielone warzywa, nasiona roślin strączkowych, orzechy, drożdże, awokado, banany, maliny, pomarańcze)
Rak jamy ustnej, gardła, krtani warzywa niskoskrobiowe i owoce
Rak endometrium kawa

 

 

Serce

2. Poprawa pracy serca

Zapalenia to mechanizmy obronne. W ten sposób organizm chroni się przed atakiem drobnoustrojów oraz wirusów chorobotwórczych. Zdarza się jednak, że niektóre produkty żywnościowe (takie jak mięso) mogą sprawiać, że stan zapalny będzie utrzymywać się przez dłuższy czas. A to z kolei może powodować poważne schorzenia, w tym choroby serca.

Czerwone mięso zawiera kwas sialowy, organizm reaguje na niego stanem zapalnym – tak wynika z badań opublikowanych w 2015 roku w „Proceedings of the National Academy of Sciences”. Regularne spożywanie tego rodzaju mięsa sprawia, że stan zapalny w organizmie utrzymuje się przez cały czas. W mięsie znajduje się również L-karnityna – związek, który wchodząc w interakcję z bakteriami jelitowymi, może powodować zatykanie tętnic. Rezygnacja z mięsa zmniejszy ryzyko chorób serca.

Zobacz również: Na nadciśnienie tętnicze choruje 40 proc. Polaków

Musisz to wiedzieć!

Sposób na długowieczność

3. Sposób na długowieczność

Długoletnie badania wykazały, że wegetarianie i osoby spożywające mięso w małych ilościach, żyją zdecydowanie dłużej. Takie wyniki opublikowano w „The American Journal of Clinical Nutrition”. Codzienne spożywanie czerwonego mięsa zwiększa ryzyko zgonu nawet o 13 proc.

Mięso to również źródło tłuszczów nasyconych, które mogą przyczyniać się do zwiększania ryzyka raka piersi i jelita grubego. Jego spożywanie prowadzi również do nadciśnienia oraz chorób serca i układu krążenia.

Składniki diety na masę mięśniową

Utrata masy ciała

4. Utrata masy ciała

Ludzie, którzy rezygnują z jedzenia mięsa, zaczynają tracić na wadze. Nowa dieta, oparta na warzywach i owocach jest bogata w błonnik, a dzięki niemu przemiana materii zostaje przyspieszona. Włókno pokarmowe pozytywnie wpływa również na regularność wypróżnień.

Osoby na diecie wegetariańskiej spożywają mniej kalorii, dzięki czemu rzadziej zmagają się z nadwagą i otyłością. Potwierdzają to wyniki badań opublikowanych w 2015 roku w „Journal of General Internal Medicine”.

Prawidłowy poziom glukozy we krwi

5. Prawidłowy poziom glukozy we krwi

Insulinooporność jest stanem, w którym organizm wykazuje obniżoną wrażliwość na działanie insuliny, czyli hormonu regulującego poziom glukozy we krwi. To z kolei może prowadzić do rozwoju cukrzycy typu 2 albo chorób serca.

Czerwone mięso, zwłaszcza to przetworzone, zawiera duże ilości sodu, azotanów i azotynów. Hamują one aktywność komórek beta, które są odpowiedzialne za wydzielanie insuliny.

Z badań opublikowanych w „Diabetic Medicine” wynika, że niskokaloryczna dieta wegetariańska pozwala na kontrolę masy ciała oraz regulowanie poziomu hormonów. Rezygnacja z mięsa może zmniejszyć także ryzyko wystąpienia innych problemów związanych z poziomem glukozy we krwi.

Optymalny poziom ciśnienia we krwi

6. Optymalny poziom ciśnienia we krwi

Regularne spożywanie mięsa wiąże się również z wysokim ciśnieniem krwi. Zostało to potwierdzone w badaniach opublikowanych w „Journal of Pulmonary and Respiratory Medicine”. Po spożyciu mięsa, podczas metabolizowania bakterii jelitowych, dochodzi do uwalniania się związku TMAO. Według naukowców może on przyczyniać się do wzrostu ciśnienia tętniczego.

Mięso zawiera dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych oraz sodu. Związki te są kolejnymi czynnikami powodującymi podwyższone ciśnienie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal Wegański sernik z awokado bez pieczenia Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)