Kofeina a serce

Wiele mówi się na temat szkodliwości nadmiaru kawy. Czy jednak faktycznie tak jest? Czy kofeina zagraża naszemu sercu?

123RF

Kofeina jest substancją pochodzenia roślinnego, odnaleźć ją można m.in. w nasionach kawy, guarany, liściach ostrokrzewu paragwajskiego (Yerba mate).

Kawę pijemy najczęściej dla jej walorów smakowych oraz by podnieść proces koncentracji uwagi. Kofeina bowiem stymuluje korę mózgową i ośrodki podkorowe (wpływa zatem na środkowy układ nerwowy). Jeśli jednak będziemy pić więcej kawy, wówczas uzyskamy efekt przeciwny – rozkojarzenie i niemożność skupienia się na wykonywanej pracy.

Warto też pamiętać, że kofeina wpływa także na autonomiczny układ nerwowy (tzw. wegetatywny). Odpowiada on m.in. za pobudzenie ośrodka naczynioruchowego.

Kofeina prowadzi do niewielkiego podwyższenia ciśnienia tętniczego krwi. Dzieje się tak, gdyż alkaloid ten przyspiesza pracę serca oraz wzmaga siłę jego skurczu, co prowadzi do zwiększenia ilości krwi, jaka jest wtłaczana przez jedną z komór do tętnicy. Praca serca jest szybsza, stąd tętno jest przyspieszone.

Kawę często pijemy także wówczas, gdy boli nas głowa lub gdy pojawiają się pierwsze symptomy migreny. Kofeina przynosi wówczas upragnioną ulgę, gdyż wywołuje ona zwężenie naczyń mózgowych. Niestety, uszkadza także śródbłonek naczyń krwionośnych. Jeśli spożywamy duże ilości kawy, wówczas przyjmujemy na siebie ryzyko wzrostu stężenia we krwi cholesterolu całkowitego, aminokwasu siarkowego i tzw. „złego cholesterolu” (lipoproteiny frakcji LDL). To z kolei prosta droga do rozwoju choroby niedokrwiennej serca.

Musisz to wiedzieć!

Z kolei przyjmowanie więcej niż 250 mg kofeiny na dobę może doprowadzić do zawału serca. Jeśli pijemy więcej niż pięć filiżanek mocnej kawy dziennie, wówczas zwiększa się stężenie adrenaliny i noradrenaliny we krwi. Są to hormony, które wpływają m.in. na krzepliwość krwi.

Nadmiar kawy, brak odpowiedniej diety oraz aktywności fizycznej mogą doprowadzić do rozwoju takich chorób i schorzeń jak niewydolność krążenia czy zapalenie mięśnia sercowego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Przepis na kawowe naleśniki Wege burger z kotletem z buraków Domowy MUS kokosowy Dip z kaparami Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Najprostsze ciastka Czekoladowy omlet z cukinią Serotonina na depresję, dobry sen oraz pamięć. Jakie produkty ją zawierają oraz co warto wiedzieć o tym związku chemicznym? Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Picie wody z solą na czczo - sposób na oczyszczenie organizmu My i nasi lokatorzy, czyli ile człowieka jest w człowieku PLACUSZKI z BATATA z MOZZARELĄ

Popularne w tym tygodniu:

Fit obiad - z kurczakiem, makaronem czy łososiem? Propozycje z mięsem i bez mięsa