Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców

Napoje dla sportowców, to znaczy izotonik, hipertonik, hipotonik, różnią się pod względem zawartości kalorii i soli mineralnych oraz stopnia wchłanialności. Napoje izotoniczne, hipertoniczne i hipotoniczne dobrze nawadniają organizm i dostarczają mięśniom energii. Warto zapamiętać, że płyny te nie są tożsame z napojami energetycznymi, których zadaniem jest pobudzenie organizmu do pracy.

Napoje izotoniczne

Napoje izotoniczne (123RF)

Co to jest osmolalność?

Osmolalność do cecha napojów izotonicznych, która pozwala wyróżni trzy rodzaje: izotniki, hipertoniki i hipotoniki. Odnosi się do zawartości witamin, cukrów i minerałów. O czym decyduje? Wpływa na stopień zagęszczenia krwi i szybkość wchłaniania spożytej wody.

Jest to istotne w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, gdy pocimy się i tracimy wodę. Wówczas ciśnienie osmotyczne wzrasta (równocześnie rośnie ryzyko odwodnienia). Zadanie napojów dla sportowców polega na jego wyrównaniu celem uniknięcia obniżenia wydolności organizmu i wyczerpania.

Izotoniki (napoje izotoniczne)

Prosty izotonik: woda, sól, cytryna i mięta

Czym wyróżniają się napoje izotoniczne?

  • osmolalnością równą krwi człowieka,
  • zawartością węglowodanów na poziomie 6–10 %,
  • zawartością składników mineralnych takich jak: elektrolity, witaminy, potas,
  • najlepszym zaspokojeniem pragnienia sportowców, którzy ćwiczą intensywnie.

Do przygotowania prostego izotoniku w domu będziemy potrzebować 1 litr wody z magnezem i 9 gramów soli. Aby poprawić walory smakowe, warto dodać sok wyciśnięty z połowy cytryny i/lub liście świeżej mięty.

Hipertoniki (napoje hipertoniczne)

Nierozcieńczone soki warzywne

Mianem hipertoniku określa się odżywki dla sportowców, uprzednio nierozcieńczone soki z warzyw i owoców. Nie stosuje się ich w przypadku intensywnych treningów, gdyż mogą powodować zaburzenia przemiany materii.

Napoje hipertoniczne wyróżniają się:

  • większą osmolalnością niż w płynach ustrojowych człowieka,
  • zawartością około 10% węglowodanów,
  • słabym stopniem nawodnienia organizmu,
  • wolnym tempem wchłaniania,
  • dobrym uzupełnieniem braków energetycznych w organizmie.

Hipotoniki (napoje hipotoniczne)

Jednym z hipotoników jest woda

Do napojów hipotonicznych zalicza się: wodę (mineralną i smakową), rozcieńczone soki owocowe i warzywne. Nie uzupełniają one braków energetycznych, które są skutkiem intensywnego treningu. Stosuje się je w trakcie i po treningu trwającym około 60 minut.

Hipotoniki cechują się:

  • zawartością węglowodanów na poziomie około 7%,
  • niższą zawartością minerałów niż krew sportowca,
  • szybką wchłanialnością z przewodu pokarmowego, gdyż zawierają mniejsze stężenie cukrów i elektrolitów,
  • szybkim obniżeniem ciśnienia osmotycznego krwi,
  • szybkim tempem gaszenia pragnienia,
  • niską zawartością sodu.

Po napoje izotoniczne powinny sięgać osoby trenujące intensywnie i długotrwale – minimum 1,5 godziny, na przykład biegacze długich dystansów i kolarze. Powinni pić izotoniki, hipertoniki, jak i hipotoniki w niezbyt szybkim tempie i małymi porcjami. Zapotrzebowanie sportowców na płyny jest ustalane indywidualnie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń

Popularne w tym tygodniu:

Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Sześciopak - dieta, trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy CO ZJEŚĆ PRZED PORANNYM TRENINGIEM Fitness Trendy Jumping Fitness - kontrowersje i mity, a rzeczywistość