Co to jest circuit?

Wykonywanie ćwiczeń siłowych i aerobowych w określonej kolejności i ustalonym czasie nosi nazwę treningu obwodowego. Circuit jest zalecany wszystkim osobom, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej, ponieważ są to ćwiczenia proste do wykonania, a trening jest urozmaicony.

Ćwiczenia na bieżni

Ćwiczenia na bieżni (123RF)

Czym jest circuit?

Określenia „circuit” używa się do nazwania treningu obwodowego o wysokiej intensywności. Układ kilku ćwiczeń tworzy obwód, którego przebycie powtarza się określoną liczbę razy. Ćwiczenia wykonuje się jedno po drugim aż do momentu przejścia całego obwodu. Następnie rozpoczyna się kolejną serię ćwiczeń.

Ważna informacja!


1 minuta treningu circuit owocuje spaleniem około 15 kcal

Inna nazwa circuit to trening stacyjny. Jego istotą jest wykonywanie ćwiczeń siłowych i aerobowych, w trakcie których pracuje większa liczba mięśni. Ćwiczenia w ramach zajęć circuit są urozmaicone, wykonuje się je w dość szybkim tempie, dostosowanym do możliwości osoby ćwiczącej. Są one proste do odtworzenia, dlatego może je wykonywać każdy, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej.

Trening odbywa się przy użyciu sprzętu do ćwiczeń, takiego jak step, rower stacjonarny i skakanka, jak również akcesoriów: hantli, sztangielek, materaców. Najlepiej zatem praktykować go na siłowni lub w klubie fitness. Co ważne, w trakcie ćwiczeń circuit ryzyko przetrenowania nie występuje.

Zasady treningu circuit

Aby intensywny trening obwodowy (poprzedzony ćwiczeniami rozgrzewającymi), został przeprowadzony prawidłowo, należy przestrzegać następujących reguł:

  • czas trwania treningu circuit powinien wynieść 45 minut,
  • ćwiczenia należy wykonywać 3 do 4 razy w tygodniu (z przerwą na regenerację wynoszącą co najmniej 1 dzień),
  • w trakcie treningu circuit wykonujemy w określonej kolejności od 6 do 10 różnych ćwiczeń powtarzanych określoną liczbę razy (w ciągu około 20 sekund), które angażują różne partie ciała, na przykład: pompki, ćwiczenia z piłką, przysiady, podciąganie na drążku, ćwiczenia na mięśnie brzucha, ćwiczenia na stepie, podskoki, bieganie na bieżni,
    Ćwiczenie z piłką

  • sekwencję ćwiczeń w ramach treningu circuit można ułożyć w dwojaki sposób: ćwiczenia cardio i siłowe na przemian lub w pierwszej kolejności ćwiczenia angażujące duże mięśnie, a potem mniejsze,
  • obciążenie w trakcie ćwiczeń nie powinno być wyższe niż 50% możliwości osoby trenującej,
  • przerwa pomiędzy ćwiczeniami powinna być sukcesywnie wydłużana (jednak nie dłuższa niż 15 sekund),
  • podczas treningu wykonujemy od 2 do 6 przebiegów (serii) ćwiczeń (w zależności od możliwości osoby ćwiczącej),
  • przerwy pomiędzy przebiegami wynoszą około 3 minut.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ?