Jak efektywnie spalać kalorie, nie ćwicząc na siłowni?

Wiele czynności, które wykonujemy na co dzień, umożliwia spalenie znacznej liczby kalorii — nawet 950 kcal na godzinę w przypadku wchodzenia po schodach. Utrata zbędnej tkanki tłuszczowej odbywa się niejako przy okazji realizacji codziennych obowiązków domowych, jak również w trakcie kontaktów seksualnych.

W trakcie 60 minut pisania wiadomości SMS spalamy 40 kalorii

W trakcie 60 minut pisania wiadomości SMS spalamy 40 kalorii (123RF)

Wiele osób marzy o tym, aby zredukować masę ciała i wyrzeźbić sylwetkę. W tym celu regularnie uprawia wybraną aktywność fizyczną w domu lub na siłowni. Eksperci zwrócili uwagę na to, że możemy spalić dużą liczbę kalorii dziennie, robiąc rzeczy bezpośrednio niezwiązane ze światem sportu, takie jak zabawa z dziećmi (godzina tej aktywności skutkuje spaleniem 300 kcal) czy prace domowe (60 minut zamiatania to 208 kcal mniej).

Takie czynności jak chodzenie, sprzątanie i pisanie to dla organizmu również wydatek energetyczny. Co istotne, najbardziej efektywną czynnością jest wchodzenie po schodach — godzina tej czynności owocuje spaleniem 950 kcal (warto to robić zamiast korzystać z windy).

Zobacz też: Stopień po stopniu. Bieg po schodach na wzmocnienie nóg

Do redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej dochodzi również w trakcie m.in. prania, robienia zakupów spożywczych i stosunków płciowych. Niektórzy naukowcy sugerują nawet, że możemy spalić zbędne kalorie, nie robią nic specjalnego w tym kierunku, na przykład pisząc wiadomości SMS. To zasługa termogenezy (procesu wytwarzania ciepła, aby utrzymać stałą temperaturę ciała, w którego trakcie kalorie są spalane; to naturalna przemiana, która zachodzi w naszym organizmie).

Innym przykładem jest termogeneza poposiłkowa, która (jak sama nazwa wskazuje) przebiega po spożyciu pokarmu. Najlepszy efekt wywołują dania bogate w termogeniki (żeby je strawić, organizm potrzebuje więcej energii niż w przypadku innego rodzaju pożywienia), takie jak piperyna czy kapsaicyna.

Naturalne spalacze tłuszczu

Najbardziej zaskakujące jest to, że wśród codziennych czynności, które umożliwiają spalanie kalorii, znajduje się oglądanie telewizji. Godzina relaksu pozwala spalić 12 kcal. To zasługa podstawowej przemiany materii (najmniejszego tempa metabolizmu), czyli minimalnej ilości energii potrzebnej do zachowania funkcji życiowych: oddychania, pracy serca, układu pokarmowego i nerwowego, krążenia krwi oraz wzrostu.

Przebiega ona nawet w bezruchu czy w stanie czuwania (w trakcie snu). W zależności od wieku i sposobu życia (aktywnego lub nie) podstawowa przemiana materii pochłania od 45 do 70 proc. dziennego zapotrzebowania człowieka na energię.

Podkręć metabolizm!

Najlepsze sposoby na spalenie kalorii poza siłownią

Ile kalorii możemy spalić, wykonując poniższe czynności przez godzinę?

  • wchodzenie po schodach — 950 kalorii (niewiele mniej niż bieg na bieżni z szybkością 18 km/h!),
  • zabawa z dziećmi — 300 kalorii,
  • spacer — 230 kalorii,
  • zakupy spożywcze — 240 kalorii,
  • przygotowywanie posiłków — 100 kcal,
  • średnio intensywny stosunek płciowy — 325 kalorii (szacuje się, że w trakcie kontaktu seksualnego można spalić od 200 do nawet 600 kcal, co zależy od jego intensywności, czyli prawie tyle, ile w trakcie biegania czy jazdy na rowerze),
  • całowanie — 11 kalorii,
  • pisanie wiadomości tekstowych — 40 kalorii,
  • odkurzanie — 140 kalorii,
  • pranie ręczne — 150 kalorii,
  • prasowanie — 100 kalorii,
  • oglądanie telewizji — 12 kalorii,
  • sen — 70 kalorii,
  • koszenie trawy — 257 kalorii,
  • pielenie ogródka — 336 kalorii,
  • kopanie grządek — 532 kalorii,
  • zamiatanie podłogi — 208 kalorii,
  • mycie okien — 130 kalorii,
  • mycie samochodu — 240 kalorii.

To, ile kalorii spalamy w trakcie wykonywania poszczególnych czynności, zależy od szeregu czynników. Ma na to wpływ płeć, wiek, waga oraz czas i tempo, w jakim je realizujemy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Trening, który pozwoli spalać kalorie przez 24 godziny Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Massy Arias: fitness receptą na depresję Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Domowy trening na spalanie tłuszczu dla początkujących Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Trenuję i nie chudnę! W czym problem?