Jak efektywnie spalać kalorie, nie ćwicząc na siłowni?

Wiele czynności, które wykonujemy na co dzień, umożliwia spalenie znacznej liczby kalorii — nawet 950 kcal na godzinę w przypadku wchodzenia po schodach. Utrata zbędnej tkanki tłuszczowej odbywa się niejako przy okazji realizacji codziennych obowiązków domowych, jak również w trakcie kontaktów seksualnych.

W trakcie 60 minut pisania wiadomości SMS spalamy 40 kalorii

W trakcie 60 minut pisania wiadomości SMS spalamy 40 kalorii (123RF)

Wiele osób marzy o tym, aby zredukować masę ciała i wyrzeźbić sylwetkę. W tym celu regularnie uprawia wybraną aktywność fizyczną w domu lub na siłowni. Eksperci zwrócili uwagę na to, że możemy spalić dużą liczbę kalorii dziennie, robiąc rzeczy bezpośrednio niezwiązane ze światem sportu, takie jak zabawa z dziećmi (godzina tej aktywności skutkuje spaleniem 300 kcal) czy prace domowe (60 minut zamiatania to 208 kcal mniej).

Takie czynności jak chodzenie, sprzątanie i pisanie to dla organizmu również wydatek energetyczny. Co istotne, najbardziej efektywną czynnością jest wchodzenie po schodach — godzina tej czynności owocuje spaleniem 950 kcal (warto to robić zamiast korzystać z windy).

Zobacz też: Stopień po stopniu. Bieg po schodach na wzmocnienie nóg

Do redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej dochodzi również w trakcie m.in. prania, robienia zakupów spożywczych i stosunków płciowych. Niektórzy naukowcy sugerują nawet, że możemy spalić zbędne kalorie, nie robią nic specjalnego w tym kierunku, na przykład pisząc wiadomości SMS. To zasługa termogenezy (procesu wytwarzania ciepła, aby utrzymać stałą temperaturę ciała, w którego trakcie kalorie są spalane; to naturalna przemiana, która zachodzi w naszym organizmie).

Innym przykładem jest termogeneza poposiłkowa, która (jak sama nazwa wskazuje) przebiega po spożyciu pokarmu. Najlepszy efekt wywołują dania bogate w termogeniki (żeby je strawić, organizm potrzebuje więcej energii niż w przypadku innego rodzaju pożywienia), takie jak piperyna czy kapsaicyna.

Naturalne spalacze tłuszczu

Najbardziej zaskakujące jest to, że wśród codziennych czynności, które umożliwiają spalanie kalorii, znajduje się oglądanie telewizji. Godzina relaksu pozwala spalić 12 kcal. To zasługa podstawowej przemiany materii (najmniejszego tempa metabolizmu), czyli minimalnej ilości energii potrzebnej do zachowania funkcji życiowych: oddychania, pracy serca, układu pokarmowego i nerwowego, krążenia krwi oraz wzrostu.

Przebiega ona nawet w bezruchu czy w stanie czuwania (w trakcie snu). W zależności od wieku i sposobu życia (aktywnego lub nie) podstawowa przemiana materii pochłania od 45 do 70 proc. dziennego zapotrzebowania człowieka na energię.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Podkręć metabolizm!

Najlepsze sposoby na spalenie kalorii poza siłownią

Ile kalorii możemy spalić, wykonując poniższe czynności przez godzinę?

  • wchodzenie po schodach — 950 kalorii (niewiele mniej niż bieg na bieżni z szybkością 18 km/h!),
  • zabawa z dziećmi — 300 kalorii,
  • spacer — 230 kalorii,
  • zakupy spożywcze — 240 kalorii,
  • przygotowywanie posiłków — 100 kcal,
  • średnio intensywny stosunek płciowy — 325 kalorii (szacuje się, że w trakcie kontaktu seksualnego można spalić od 200 do nawet 600 kcal, co zależy od jego intensywności, czyli prawie tyle, ile w trakcie biegania czy jazdy na rowerze),
  • całowanie — 11 kalorii,
  • pisanie wiadomości tekstowych — 40 kalorii,
  • odkurzanie — 140 kalorii,
  • pranie ręczne — 150 kalorii,
  • prasowanie — 100 kalorii,
  • oglądanie telewizji — 12 kalorii,
  • sen — 70 kalorii,
  • koszenie trawy — 257 kalorii,
  • pielenie ogródka — 336 kalorii,
  • kopanie grządek — 532 kalorii,
  • zamiatanie podłogi — 208 kalorii,
  • mycie okien — 130 kalorii,
  • mycie samochodu — 240 kalorii.

To, ile kalorii spalamy w trakcie wykonywania poszczególnych czynności, zależy od szeregu czynników. Ma na to wpływ płeć, wiek, waga oraz czas i tempo, w jakim je realizujemy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Aplikacje fitness, które warto mieć na telefonie Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Najgorsze ćwiczenia na brzuch Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank 15-minutowy trening całego ciała, który pozwala spalić 150 kalorii Para hantli, stoper i metr kwadratowy dla lepszej sylwetki 7-minutowy trening, który naprawdę przynosi rezultaty Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Ćwiczenia na poprawę kondycji fizycznej - burpees, przysiady Zgrabne Pośladki - Unoszenie nóg z piłką Jak samodzielnie sprawdzić poziom tkanki tłuszczowej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Sposoby regeneracji organizmu po treningu Brzuszki, Spięcia na mięśnie Brzucha - Czy warto je robić i jak konkretnie działają? CZY KALISTENIKA TO TRENING DLA KAŻDEGO?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? 7-minutowy trening, który naprawdę przynosi rezultaty