Sposoby na zakwasy: jak złagodzić ból mięśni?

Problem bolących mięśni znany jest chyba wszystkim, którzy zdecydowali się rozpocząć aktywność fizyczną. Pojawieniu się zakwasów można jednak zapobiec.

Bolesność mięśni stóp

Bolesność mięśni stóp (123rf)

Zakwasy (opóźniona bolesność mięśni) najczęściej pojawiają się po intensywnym wysiłku fizycznym. Jeszcze do niedawna sądzono, że spowodowane są one wydzielaniem się kwasu mlekowego. Prowadzone na przestrzeni kilku lat badania obalają jednak te teorię.

Obecnie główną przyczynę zakwasów upatruje się w mikrourazach strukturalnych włókien mięśniowych. Dochodzi do nich w trakcie ćwiczeń z obciążeniem, do których organizm nie jest przyzwyczajony.

Zobacz też: Domowe sposoby na zakwasy

Zakwasy pojawić się mogą również wówczas, gdy aktywność fizyczna podjęta została po długiej przerwie. Bolesność mięśni daje się najczęściej zauważyć dzień po treningu, a utrzymywać się ona może nawet przez kilka dni.

Czy można uniknąć zakwasów?

Zakwasy to dolegliwość mało komfortowa. Niektórych bardzo skutecznie może zniechęcić do aktywności fizycznej. Nie tędy jednak droga. Jeśli ćwiczenia będą wykonywane regularnie, z czasem ból mięśni w ogóle nie będzie się pojawiał.

Co jednak można zrobić, by uniknąć zakwasów? Najważniejsza jest rozgrzewka. Należy ją wykonać przed każdym treningiem, nawet jeśli w naszej opinii nie będzie on intensywny. Kiedy mięśnie są rozgrzane, wykazują mniejszą podatność na mikrouszkodzenia.

Zalety rozgrzewki

W czasie rozgrzewki warto pamiętać o ćwiczeniach takich jak: bieg w miejscu, krótka przebieżka na rowerku stacjonarnym, pajacyki, krążenia bioder i ramion. Po ich wykonaniu mięśnie staną się bardziej
elastyczne.

Stopniowanie wysiłku

Kolejną zasadą jest podejmowanie aktywność zgodnie ze swoimi możliwościami.

Trening z dnia na dzień powinien być intensywniejszy, na początku jednak warto nieco bardziej się oszczędzać. Organizm musi się przyzwyczaić do ćwiczeń. Dotyczy to również wizyt na siłowni. Pierwszego dnia nie wolno sięgać po duże obciążenia.

Uniknąć zakwasów pomoże również prawidłowe oddychanie w czasie treningu. Choć to czynność podstawowa, instynktowna, w chwili wykonywania ćwiczeń trzeba mieć nad nią kontrolę. Ważne jest również właściwe nawodnienie organizmu. Sięgać po wodę mineralną należy zarówno w trakcie treningu, jak i po nim. Istotna jest także odpowiednia dieta.

Unikać należy potraw obfitujących w tłuszcze nasycone. Niewskazane jest również picie kawy bezpośrednio przed wysiłkiem. Warto, by w jadłospisie znalazły się warzywa i owoce, zwłaszcza liściaste warzywa zielone, ogórki, awokado.

Zobacz też: Ból po treningu, którego nie wolno zbagatelizować

Sposoby na zakwasy

A co zrobić, gdy ból mięśni już nas dotknie? Ulgę przynieść mogą gorące kąpiele, wizyta w solarium lub w saunie. Pomocne okazują się być również chłodne okłady, np. z lodu. Warto również zastosować naprzemienny prysznic, polewając obolałe miejsca raz ciepłą, raz zimną wodą. Gdy i to nie pomoże, można sięgnąć po dostępne w aptekach maści rozgrzewające.

Odradza się natomiast intensywne masaże i stretching, które mogą jeszcze bardziej uszkodzić mięśnie i spowodować większy ból.

Zakwasy pojawić się mogą nawet u zawodowych sportowców. To dolegliwość często spotykana, mało jednak przyjemna. Z cała pewnością jednak jej pojawienie się nie powinno zniechęcić nas do aktywności fizycznej. Ból minie, a korzyści płynące ćwiczeń pozostaną.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ?