Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż

Domowe sposoby na zakwasy stosujemy w obliczu bólu mięśni po intensywnym treningu. W tej sytuacji możemy wziąć naprzemienny zimny i ciepły prysznic, poprosić domowników o wykonanie masażu olejkiem eterycznym lub wypić herbatę z odrobiną sody oczyszczonej. Jak jeszcze można walczyć z zakwasami w domu?

Podziel się:

Zakwasy — definicja

Zakwasami nazywamy ból, z którym borykamy się dzień po odbyciu treningu o wysokim stopniu intensywności (może nam towarzyszyć nawet przez około 7 dni). Mięśnie są sztywne i wrażliwe na dotyk. Zakwasy są następstwem niewielkich uszkodzeń włókien mięśniowych i tkanki łącznej.

Dlaczego do nich dochodzi? Najczęściej przyczyną jest brak przygotowania mięśni do treningu, czyli zaniechanie rozgrzewki. Zakwasy to również sygnał, że mięśnie regenerują się po wysiłku fizycznym.

1 z 6Źródło:

Domowe sposoby na zakwasy — gorąca kąpiel i zimny prysznic

Jeżeli zapomnieliśmy o rozgrzewce, a kolejny dzień po treningu rozpoczęliśmy w towarzystwie bólu mięśni, powinniśmy wziąć prysznic, w trakcie którego będziemy na przemian kierować na obolałe partie ciała zimną i ciepłą wodę (co poprawi krążenie). Jest to forma wodnego masażu, który zrelaksuje nasze ciało.

Warto pamiętać, że ten domowy sposób na zakwasy działa tymczasowo, podobnie jak długotrwała kąpiel w gorącej wodzie. Rozgrzanie mięśni w ciepłej wodzie rozszerza naczynia krwionośne i wspomaga proces regeneracji.

Domowe sposoby na zakwasy — masaż z wykorzystaniem olejków eterycznych

Olejki z takich ziół jak lawenda czy miodla indyjska również przyniosą ulgę obolałym mięśniom. Olejek lawendowy wykazuje działanie łagodzące, jest środkiem antyseptycznym, natomiast olejek z miodly niweluje dolegliwości bólowe.

Masaż z wykorzystaniem tych olejków eterycznych zmniejszy napięcie mięśni i przyspieszy regenerację, choć w przypadku bardzo silnych zakwasów (mięśni nadwrażliwych na dotyk) może być bolesny. Masaż można wykonać również podczas kąpieli, najlepiej kilkukrotnie w ciągu dnia.

Domowe sposoby na zakwasy — dieta

Podczas walki z zakwasami w domu możemy pić sok pomidorowy, który pomaga uzupełnić niedobory elektrolitów. Ponadto w menu dzień po treningu powinna znaleźć się dodatkowa porcja warzyw, które są bogate w witaminy (wybierajmy te zawierające witaminę C, która odgrywa ważną rolę w regeneracji mięśni) i minerały. Przyspieszą one proces powrotu do pełnej sprawności fizycznej i treningów.

Nie zapominajmy o białkach - podstawowym budulcu mięśni — odpowiednia ich podaż przyspieszy odbudowę włókien mięśniowych. Warto również dobrze nawodnić organizm, co sprzyja usuwaniu toksycznych substancji.

Domowe sposoby na zakwasy — zimny lub gorący kompres

Ciepły okład z wykorzystaniem termoforu zadziała jak gorąca kąpiel — rozgrzeje mięśnie i przyspieszy proces ich regeneracji. Natomiast zimny kompres, wykonany przy użyciu kostek lodu owiniętych w woreczek foliowy i ręcznik, złagodzi dolegliwości bólowe i pomoże uporać się ze stanem zapalnym. Warto powtarzać go kilka razy w ciągu dnia do momentu, aż ból mięśni ustąpi.

Domowe sposoby na zakwasy — herbata z dodatkiem sody oczyszczonej

W domowym zaciszu możemy wypróbować również zwalczyć zakwasy od wewnątrz za pomocą własnej produkcji napojów, takich jak herbata z dodatkiem sody oczyszczonej (ma ona właściwości odkwaszające). Ponadto zaleca się w tym czasie pić yerba mate i wodę z dodatkiem soku wyciśniętego z cytryny.

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Aktywność w czasach koronawirusa. Polak przebiegł 17 km w swoim ogródku Błędy treningowe, które wywołują efekt plateau 10 000 ludzi chce spacerować i pomagać! Lasy otwarte. Dominika Stelmach apeluje do biegaczy Aerobiczna szóstka Weidera Popolitykujmy Salsation - efekty 4 ćwiczenia pilates na szczupłe uda i łydki Ból kości ogonowej - co oznacza? Przyczyny i profilaktyka Zumba w czasach koronawirusa. W Kolumbii lekcji fitness udzielają policjanci Kłucie w sercu – co może być jego przyczyną? 10 powodów, dla których warto jeździć rowerem

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia na uda - odchudzające i na cellulit. 5 najlepszych ćwiczeń na uda Otwarcie siłowni. Znamy datę i zasady obowiązujące trenerów i klientów. Ile to będzie kosztowało branżę fitness? "Nadchodzę!". Magdalena Kalinowska stęskniła się za siłownią Liczy się siła samodyscypliny. Mistrzyni świata motywuje do treningu Zdrowy kręgosłup. Jak zadbać układ ruchu i kręgosłup w czasie i po pandemii? Trenerzy wracają na siłownie. Czy wrócą też ich podopieczni? Rower elektryczny - kit czy hit? Wady i zalety roweru elektrycznego Jazda na rowerze. Korzyści dla zdrowia i sylwetki Trening a macierzyństwo. "Czasem trzeba się nagimnastykować" A6W, czyli aerobiczna 6 Weidera. Czy jest skuteczna i czy A6W spala tłuszcz z brzucha? Rower trekkingowy. Czym się charakteryzuje? Jak wybrać odpowiedni? Nowy challenge od polskiej mistrzyni. Szybko spalisz zbędne kilogramy!