Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż

Domowe sposoby na zakwasy stosujemy w obliczu bólu mięśni po intensywnym treningu. W tej sytuacji możemy wziąć naprzemienny zimny i ciepły prysznic, poprosić domowników o wykonanie masażu olejkiem eterycznym lub wypić herbatę z odrobiną sody oczyszczonej. Jak jeszcze można walczyć z zakwasami w domu?

Podziel się:

Zakwasy — definicja

Zakwasami nazywamy ból, z którym borykamy się dzień po odbyciu treningu o wysokim stopniu intensywności (może nam towarzyszyć nawet przez około 7 dni). Mięśnie są sztywne i wrażliwe na dotyk. Zakwasy są następstwem niewielkich uszkodzeń włókien mięśniowych i tkanki łącznej.

Dlaczego do nich dochodzi? Najczęściej przyczyną jest brak przygotowania mięśni do treningu, czyli zaniechanie rozgrzewki. Zakwasy to również sygnał, że mięśnie regenerują się po wysiłku fizycznym.

1 z 6Źródło:

Domowe sposoby na zakwasy — gorąca kąpiel i zimny prysznic

Jeżeli zapomnieliśmy o rozgrzewce, a kolejny dzień po treningu rozpoczęliśmy w towarzystwie bólu mięśni, powinniśmy wziąć prysznic, w trakcie którego będziemy na przemian kierować na obolałe partie ciała zimną i ciepłą wodę (co poprawi krążenie). Jest to forma wodnego masażu, który zrelaksuje nasze ciało.

Warto pamiętać, że ten domowy sposób na zakwasy działa tymczasowo, podobnie jak długotrwała kąpiel w gorącej wodzie. Rozgrzanie mięśni w ciepłej wodzie rozszerza naczynia krwionośne i wspomaga proces regeneracji.

Domowe sposoby na zakwasy — masaż z wykorzystaniem olejków eterycznych

Olejki z takich ziół jak lawenda czy miodla indyjska również przyniosą ulgę obolałym mięśniom. Olejek lawendowy wykazuje działanie łagodzące, jest środkiem antyseptycznym, natomiast olejek z miodly niweluje dolegliwości bólowe.

Masaż z wykorzystaniem tych olejków eterycznych zmniejszy napięcie mięśni i przyspieszy regenerację, choć w przypadku bardzo silnych zakwasów (mięśni nadwrażliwych na dotyk) może być bolesny. Masaż można wykonać również podczas kąpieli, najlepiej kilkukrotnie w ciągu dnia.

Domowe sposoby na zakwasy — dieta

Podczas walki z zakwasami w domu możemy pić sok pomidorowy, który pomaga uzupełnić niedobory elektrolitów. Ponadto w menu dzień po treningu powinna znaleźć się dodatkowa porcja warzyw, które są bogate w witaminy (wybierajmy te zawierające witaminę C, która odgrywa ważną rolę w regeneracji mięśni) i minerały. Przyspieszą one proces powrotu do pełnej sprawności fizycznej i treningów.

Nie zapominajmy o białkach - podstawowym budulcu mięśni — odpowiednia ich podaż przyspieszy odbudowę włókien mięśniowych. Warto również dobrze nawodnić organizm, co sprzyja usuwaniu toksycznych substancji.

Domowe sposoby na zakwasy — zimny lub gorący kompres

Ciepły okład z wykorzystaniem termoforu zadziała jak gorąca kąpiel — rozgrzeje mięśnie i przyspieszy proces ich regeneracji. Natomiast zimny kompres, wykonany przy użyciu kostek lodu owiniętych w woreczek foliowy i ręcznik, złagodzi dolegliwości bólowe i pomoże uporać się ze stanem zapalnym. Warto powtarzać go kilka razy w ciągu dnia do momentu, aż ból mięśni ustąpi.

Domowe sposoby na zakwasy — herbata z dodatkiem sody oczyszczonej

W domowym zaciszu możemy wypróbować również zwalczyć zakwasy od wewnątrz za pomocą własnej produkcji napojów, takich jak herbata z dodatkiem sody oczyszczonej (ma ona właściwości odkwaszające). Ponadto zaleca się w tym czasie pić yerba mate i wodę z dodatkiem soku wyciśniętego z cytryny.

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Anna Banks wystąpiła w wielkim finale Mr. Olympia. Polka może być z siebie dumna Pośladki - jakie ćwiczenie wybrać? Antyczna idea ruchu przetrwa? Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Polska gwiazda fitness nawołuje do buntu. "Nie bójcie się mandatów" DLACZEGO WARTO ZREZYGNOWAĆ Z ĆWICZEŃ NA MASZYNACH? OTO 6 POWODÓW Statyczne ćwiczenia rozciągające - dziewiątka, pierścień Trening na TRX Fitness modeling - jakie ćwiczenia dla modelek fitness? Co jeść po treningu cardio, rowerowym i siłowym? Pracowała na taki efekt dwa lata! Polska trenerka mówi o szpagacie 94-letnia Edna Shepherd uzależniona od ćwiczeń

Popularne w tym tygodniu:

Pokazała pośladki po treningu. Od razu posypały się komentarze Ćwiczenia ze sztangami na siłowni - ciesz się piękną, wyrzeźbioną sylwetką "Tak, jestem uzależniona od tego". Szczere wyznanie polskiej gwiazdy Zdjęcie polskiego kulturysty robi furorę. "Nabity jak autobus do Lichenia" Znana fitnesska pokazała, jak wygląda po przebudzeniu. Internautom opadły szczęki Jak zabezpieczyć hulajnogę elektyczną? 5 ćwiczeń tybetańskich na dobry początek dnia Brzuch po ciąży – podpowiadamy, kiedy zacząć ćwiczyć i jak wrócić do formy "Nienawidziłam swojego ciała". Szczere wyznanie fitnesski "Szczęka opada". Polski kulturysta o krok od realizacji marzeń Została absolutną mistrzynią Polski. W sieci aż roi się od komplementów Ćwiczenia w połogu – kiedy i jak wrócić do aktywności fizycznej po porodzie