Sauna - przed czy po treningu?

W klubach sportowych bardzo często jest sauna. Wielu trenujących z pewnością z przyjemnością z niej korzysta. Ale uwaga: wchodzenie do niej zaraz po treningu to duży błąd! Dlaczego?

Shutterstock

Może mieć bowiem bardzo niebezpieczne skutki dla zdrowia. Wchodzenie do sauny bezpośrednio po intensywnym wysiłku grozi przegrzaniem organizmu, omdleniem, a czasem nawet zawałem serca. Wszystko dlatego, że w saunie panują specyficzne warunki: jest tam gorąco i wilgotno, w związku z czym nasz organizm stara się do tego dostosować – oddech się spłyca, przyspiesza, serce szybko bije (nawet 140–160 uderzeń na minutę), ciało traci wodę i elektrolity.

A zatem zastanówmy się, co się stanie, gdy wejdziemy do sauny chwilę po zakończeniu treningu, zwłaszcza aerobowego? Nasz organizm zamiast się odprężyć i zregenerować, jeszcze bardziej się zmęczy. To może być dla niego skrajnie niebezpieczne.

Z sauny nie powinno się również korzystać bezpośrednio po treningu siłowym, bo to zaprzepaści cały nasz wysiłek włożony w trening. Gorące i wilgotne powietrze rozluźnia bowiem mięśnie, ale znosi przy tym dwa istotne dla ich budowania zjawiska – tzw. pamięci i pompę mięśniową.

Czym jest pierwsze z tych pojęć? Uważa się, że mięśnie dysponują swoistą pamięcią. Dzięki niej dużo łatwiej jest nam wrócić do formy po okresie bezczynności fizycznej niż gdybyśmy zaczynali ćwiczyć "od zera". Mięśnie są w stanie "przypomnieć sobie", jak reagować na bodźce treningowe.

Natomiast pompą mięśniową nazywamy zjawisko, kiedy wskutek intensywnego treningu organizm musi wykonać większą pracę niż zwykle, co sprawia, że poprawia swoją wydolność i dostarcza większość posiadanych składników odżywczych do mięśni i organów, które mogą pomóc mu to osiągnąć.

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Zasady korzystania z sauny po treningu

Korzystanie z sauny jest bardzo korzystne dla zdrowia. Dlaczego?

  • Daje odprężenie i relaks,
  • Oczyszcza organizm z toksyn,
  • Zwiększa objętość krwi,
  • Pozwala na szybszy powrót do zdrowia,
  • Przyspiesza krążenie,
  • Hartuje organizm i podnosi jego odporność.

Z sauny warto korzystać w dzień wolny od treningu. Wówczas będziemy mieli pewność, że przyniesie ona pożądane skutki. Jeśli jednak chcemy wejść do niej po treningu, musimy pamiętać o kilku zasadach:

  • wyciszmy organizm po ćwiczeniach (cool down), pozwólmy mu na odpoczynek przez co najmniej kilkanaście minut (a najlepiej kilka godzin),
  • zarówno przed, jak i po skorzystaniu z sauny należy pić duże ilości wody,
  • nie przebywajmy w saunie dużej niż 15 minut,
  • korzystajmy z sauny rozsądnie – wystarczy wejść do niej dwa razy w tygodniu.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Co to jest burpees? Kalendarz zawodów triathlonowych w roku 2017 Trening powięziowy Trening FBW - co to jest? Trening FBW na masę i redukcję. Przykładowy plan treningu Orbitrek - efekty. Ile kalorii spala orbitrek i jak długo trzeba ćwiczyć? Ćwiczenia chroniące przed kontuzją Ćwiczenia na bramie dla wszystkich. Pomogą nie tylko w pracy nad bicepsami Techniki relaksacyjne - na czym polegają? Techniki relaksacyjne Jacobsona, Schultza i ćwiczenia oddechowe Trening lekarstwem na stres Jak odpowiednio dobrać biustonosz sportowy? 4 najlepsze sporty dla kobiet Ćwiczenia na brzuch - co ćwiczyć na brzuch? 7 najlepszych ćwiczeń

Popularne w tym tygodniu:

"Podnoszenie ciężarów czyni cię męskim?". Polska fitnesska wygląda jak milion dolarów Obwód uda 75 cm. "Rosyjska amazonka" poraża muskulaturą "Twoje nogi mają dodatkowe mięśnie". Monstrualne uda kulturysty robią furorę Mięśnie Kegla - jak je wzmocnić? Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie Kegla? Trener gwiazd sam zachwyca formą. Te mięśnie robią ogromne wrażenie Takiego ciężaru nikt wcześniej nie wycisnął! Pobił absolutny rekord świata Koszulki na siłownię - jakie wybierać? "Puchniesz w oczach". Urocza polska fitnesska mówi o najcięższym etapie budowania formy "Szykuje się coś grubego". Radosław Słodkiewicz zaintrygował internautów Polska trenerka inspiruje do ćwiczeń. "Każda z nas jest piękna i wyjątkowa" Trening fat burning - efektywne ćwiczenia aerobowe nieobciążające stawów Przepis na wysmuklenie ramion - ćwiczenia na triceps w domu