Sauna - przed czy po treningu?

W klubach sportowych bardzo często jest sauna. Wielu trenujących z pewnością z przyjemnością z niej korzysta. Ale uwaga: wchodzenie do niej zaraz po treningu to duży błąd! Dlaczego?

Shutterstock

Może mieć bowiem bardzo niebezpieczne skutki dla zdrowia. Wchodzenie do sauny bezpośrednio po intensywnym wysiłku grozi przegrzaniem organizmu, omdleniem, a czasem nawet zawałem serca. Wszystko dlatego, że w saunie panują specyficzne warunki: jest tam gorąco i wilgotno, w związku z czym nasz organizm stara się do tego dostosować – oddech się spłyca, przyspiesza, serce szybko bije (nawet 140–160 uderzeń na minutę), ciało traci wodę i elektrolity.

A zatem zastanówmy się, co się stanie, gdy wejdziemy do sauny chwilę po zakończeniu treningu, zwłaszcza aerobowego? Nasz organizm zamiast się odprężyć i zregenerować, jeszcze bardziej się zmęczy. To może być dla niego skrajnie niebezpieczne.

Z sauny nie powinno się również korzystać bezpośrednio po treningu siłowym, bo to zaprzepaści cały nasz wysiłek włożony w trening. Gorące i wilgotne powietrze rozluźnia bowiem mięśnie, ale znosi przy tym dwa istotne dla ich budowania zjawiska – tzw. pamięci i pompę mięśniową.

Czym jest pierwsze z tych pojęć? Uważa się, że mięśnie dysponują swoistą pamięcią. Dzięki niej dużo łatwiej jest nam wrócić do formy po okresie bezczynności fizycznej niż gdybyśmy zaczynali ćwiczyć "od zera". Mięśnie są w stanie "przypomnieć sobie", jak reagować na bodźce treningowe.

Natomiast pompą mięśniową nazywamy zjawisko, kiedy wskutek intensywnego treningu organizm musi wykonać większą pracę niż zwykle, co sprawia, że poprawia swoją wydolność i dostarcza większość posiadanych składników odżywczych do mięśni i organów, które mogą pomóc mu to osiągnąć.

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Zasady korzystania z sauny po treningu

Korzystanie z sauny jest bardzo korzystne dla zdrowia. Dlaczego?

  • Daje odprężenie i relaks,
  • Oczyszcza organizm z toksyn,
  • Zwiększa objętość krwi,
  • Pozwala na szybszy powrót do zdrowia,
  • Przyspiesza krążenie,
  • Hartuje organizm i podnosi jego odporność.

Z sauny warto korzystać w dzień wolny od treningu. Wówczas będziemy mieli pewność, że przyniesie ona pożądane skutki. Jeśli jednak chcemy wejść do niej po treningu, musimy pamiętać o kilku zasadach:

  • wyciszmy organizm po ćwiczeniach (cool down), pozwólmy mu na odpoczynek przez co najmniej kilkanaście minut (a najlepiej kilka godzin),
  • zarówno przed, jak i po skorzystaniu z sauny należy pić duże ilości wody,
  • nie przebywajmy w saunie dużej niż 15 minut,
  • korzystajmy z sauny rozsądnie – wystarczy wejść do niej dwa razy w tygodniu.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 sposobów, aby pozbyć się boczków Duże bicepsy i tricepsy. Jeremy Buendia prezentuje zestaw ćwiczeń na ramiona Diagnostyka niewydolności serca Trening z linami - efekty 5 sposobów na wzmocnienie motywacji do zmiany sylwetki Paleo fitness - zasady, ćwiczenia i efekty WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE Musisz tego spróbować! Siedem zabawnych ćwiczeń z gumą oporową Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Skąd się bierze ból pleców? Jak walczyć z bólem pleców w dolnym odcinku? Ćwiczenia na rwę kulszową. Wszystko co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz Ćwiczenia na pośladki Jennifer Selter

Popularne w tym tygodniu:

Przygotował "bezczelną" formę. Daniel Myszkowski zachwyca sylwetką Medalowe żniwa Polaków podczas mistrzostw Europy w kulturystyce. Mamy powody do radości Ćwiczenia na brzuch dla mężczyzn w domu. Liczy się regularność i kolejność wykonywanych sekwencji Masz 20 wolnych minut? Tyle potrzeba na trening na uda i pośladki od Moniki Kołakowskiej Sposób na szybkie spalenie tkanki tłuszczowej. Postaw na trening HIIT Lordoza lędźwiowa - co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie i ćwiczenia Stretching dynamiczny, stretching statyczny - co to jest i jak go stosować? Trening obwodowy na całe ciało od pięknej trenerki fitness. Dwa rodzaje Ćwiczenia na mięsień czworogłowy uda. Trening idealny do wykonania w domu Rozgrzewka ważnym elementem treningu. Spróbuj tych ćwiczeń odcinka piersiowego Trening ABS. Drea Thomas pokazuje ćwiczenia, które warto wypróbować Trening na macie w wykonaniu Linn Lowes. Przygotuj się na spory wysiłek