Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców

Napoje dla sportowców, to znaczy izotonik, hipertonik, hipotonik, różnią się pod względem zawartości kalorii i soli mineralnych oraz stopnia wchłanialności. Napoje izotoniczne, hipertoniczne i hipotoniczne dobrze nawadniają organizm i dostarczają mięśniom energii. Warto zapamiętać, że płyny te nie są tożsame z napojami energetycznymi, których zadaniem jest pobudzenie organizmu do pracy.

Napoje izotoniczne

Napoje izotoniczne (123RF)

Co to jest osmolalność?

Osmolalność do cecha napojów izotonicznych, która pozwala wyróżni trzy rodzaje: izotniki, hipertoniki i hipotoniki. Odnosi się do zawartości witamin, cukrów i minerałów. O czym decyduje? Wpływa na stopień zagęszczenia krwi i szybkość wchłaniania spożytej wody.

Jest to istotne w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego, gdy pocimy się i tracimy wodę. Wówczas ciśnienie osmotyczne wzrasta (równocześnie rośnie ryzyko odwodnienia). Zadanie napojów dla sportowców polega na jego wyrównaniu celem uniknięcia obniżenia wydolności organizmu i wyczerpania.

Izotoniki (napoje izotoniczne)

Prosty izotonik: woda, sól, cytryna i mięta

Czym wyróżniają się napoje izotoniczne?

  • osmolalnością równą krwi człowieka,
  • zawartością węglowodanów na poziomie 6–10 %,
  • zawartością składników mineralnych takich jak: elektrolity, witaminy, potas,
  • najlepszym zaspokojeniem pragnienia sportowców, którzy ćwiczą intensywnie.

Do przygotowania prostego izotoniku w domu będziemy potrzebować 1 litr wody z magnezem i 9 gramów soli. Aby poprawić walory smakowe, warto dodać sok wyciśnięty z połowy cytryny i/lub liście świeżej mięty.

Hipertoniki (napoje hipertoniczne)

Nierozcieńczone soki warzywne

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Mianem hipertoniku określa się odżywki dla sportowców, uprzednio nierozcieńczone soki z warzyw i owoców. Nie stosuje się ich w przypadku intensywnych treningów, gdyż mogą powodować zaburzenia przemiany materii.

Napoje hipertoniczne wyróżniają się:

  • większą osmolalnością niż w płynach ustrojowych człowieka,
  • zawartością około 10% węglowodanów,
  • słabym stopniem nawodnienia organizmu,
  • wolnym tempem wchłaniania,
  • dobrym uzupełnieniem braków energetycznych w organizmie.

Hipotoniki (napoje hipotoniczne)

Jednym z hipotoników jest woda

Do napojów hipotonicznych zalicza się: wodę (mineralną i smakową), rozcieńczone soki owocowe i warzywne. Nie uzupełniają one braków energetycznych, które są skutkiem intensywnego treningu. Stosuje się je w trakcie i po treningu trwającym około 60 minut.

Hipotoniki cechują się:

  • zawartością węglowodanów na poziomie około 7%,
  • niższą zawartością minerałów niż krew sportowca,
  • szybką wchłanialnością z przewodu pokarmowego, gdyż zawierają mniejsze stężenie cukrów i elektrolitów,
  • szybkim obniżeniem ciśnienia osmotycznego krwi,
  • szybkim tempem gaszenia pragnienia,
  • niską zawartością sodu.

Po napoje izotoniczne powinny sięgać osoby trenujące intensywnie i długotrwale – minimum 1,5 godziny, na przykład biegacze długich dystansów i kolarze. Powinni pić izotoniki, hipertoniki, jak i hipotoniki w niezbyt szybkim tempie i małymi porcjami. Zapotrzebowanie sportowców na płyny jest ustalane indywidualnie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia dopasowane do typu osobowości Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków

Popularne w tym tygodniu:

10 zalet jazdy na rowerze Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 10-minutowy trening wzmacniający organizm 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najczęstsze błędy po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej