Wpływ jogi na kręgosłup

Ból kręgosłupa może mieć różne podłoże. Nie jest to dolegliwość zarezerwowana dla osób w starszym wieku, ponieważ coraz częściej na kłopoty z kręgosłupem skarżą się ludzie w młodym wieku. Trenerzy polecają klasyczną jogę, która nie tylko wpływa na gibkość ciała, ale także wzmacnia mięśnie całego organizmu, a dodatkowo pozwala na całkowite wyciszenie się.

Źródło: 123RF

Ból kręgosłupa – przyczyny

Przyczyn może być wiele. Są one uzależnione przede wszystkim od miejsca, w którym ból jest umiejscowiony. Można wyróżnić trzy główne grupy.

  • Schorzenia, których źródłem są problemy neurologiczne kręgosłupa, np. stan zapalny końcówek nerwowych, czyli rwa kulszowa.
  • Druga grupa to dolegliwości spowodowane wadami wrodzonymi lub nabytymi. Może to być np. wysunięcie czy wypadnięcie dysku czy przemieszczenie się krążków pomiędzy kręgami. Następuje wtedy ucisk na nerw, co jest przyczyną nie tylko bólu, ale także blokady np. nogi.
  • Trzecia grupa to kłopoty z kręgosłupem wynikające z uszkodzenia krążków lub ścięgien. Najczęstszą przyczyną tych uszkodzeń może być zbyt duże obciążenie kręgosłupa.

Trening jogi

Najczęściej ćwiczenia kojarzone są z ogólnymi ćwiczeniami i medytacją. Joga to nie tylko ćwiczenia fizyczne, to cała filozofia, która swoje korzenie ma w starożytności. Instruktorzy podkreślają przymus zachowania równowagi pomiędzy czterema płaszczyznami: fizyczną, duchową, psychiczną i emocjonalną. Właściwie przeprowadzony trening jogi gwarantuje nie tylko wzmocnienie naszej ogólnej kondycji fizycznej, ale także zminimalizowanie, a nawet zlikwidowanie bólu kręgosłupa. Są także inne pozytywne strony ćwiczeń, np. płaski brzuch, zwiększa się elastyczność mięśni pleców, a także kręgosłup jest bardziej ukrwiony, wzmacnia się system nerwowy, poprawia się ogólna tężyzna.

Joga jest fontanną młodości. Jesteś tak młody, jak elastyczny jest twój kręgosłup.

Bob Harper, trener personalny

Przy ćwiczeniach jogi bardzo ważne jest odpowiednie tempo ich wykonywania, tzn. nie wolno wykonywać gwałtownych ruchów. Przy każdym ćwiczeniu ważną rolę odgrywa prawidłowy oddech. Zestaw ćwiczeń klasycznej jogi może wydawać się łatwy, ale połączenie precyzyjnego ruchu z odpowiednim oddechem jest bardzo trudne. Dlatego specjaliści polecają zapisanie się na profesjonalny kurs jogi. Wtedy instruktor dobierze właściwy zestaw ćwiczeń, biorąc pod uwagę wiek, płeć, możliwości i umiejętności osoby ćwiczącej. Trenerzy polecają jogę dla osób z nadwagą, a ponieważ ćwiczenia nie mają negatywnego wpływu na stawy i mięśnie, ćwiczenia zalecane są dla osób starszych czy przechodzących rehabilitację. Joga to idealne dotlenienie organizmu, a także przyspieszenie i regulacja przemiany materii.

Jakie ćwiczenia można wykonywać na kręgosłup?

  • Pozycje odwrócone, czyli stanie na głowie, które nie tylko uelastyczniają kręgosłup, ale także regulują przepływ krwi.
  • Skręty – jest to rodzaj ćwiczenia zalecany osobom, które np. dużo siedzą w pracy. Ćwiczenia uelastyczniają kolana, barki i mięśnie pleców. Te ćwiczenia likwidują ból bioder i kręgosłupa, a także wzmacniają mięśnie szyi.
  • Skłony do przodu są idealną propozycją dla osób, którym zależy na wzmocnieniu mięśni pleców i brzucha, a także rozciągnięciu ścięgien i mięśni.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Stepy do ćwiczeń – czy dla każdego? Leczenie nadciśnienia a udar Skuteczne leczenie nadciśnienia Zapalenie mięśni – przyczyny, objawy, leczenie Sprzęt fitness do ćwiczeń w domu Rodzaje nadciśnienia Sposoby na szczupłe nogi Wirus cytomegalii a nadciśnienie Sposoby na ból mięśni Skuteczne ćwiczenia na płaski brzuch Przyczyny i profilaktyka nagłego zgonu sercowego Poznaj skuteczne ćwiczenia na uda Ból mięśni – skąd się bierze? Pilates – ćwiczenia na płaski brzuch i boczki Skurcze a chromanie przestankowe Joga a ciąża Na czym polega niedomykalność zastawki aortalnej? Naturalne metody na ból kręgosłupa Joga i pilates – idealne połączenie

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Przysiady – prawidłowe wykonanie Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przez ćwiczenia wpadła w anemię. “Przestańcie porównywać się z innymi i zacznijcie kochać ciało, które macie”