Joga

Joga pozytywnie wpływa na ciało i umysł człowieka. Jej praktykowanie owocuje oczyszczeniem organizmu z toksyn i osiągnięciem równowagi psychicznej. Ponadto pomaga w walce ze stresem. Asany jogi wpływają na konkretne funkcje organizmu, można je urozmaicać skrętami i wygięciem.

Shutterstock

Pozycje jogi

Asany jogi to pozycje ciała w trakcie ćwiczeń. Jedna z podstawowych pozycji jogi to pozycja stojąca, czyli ćwiczenia jogi dla początkujących, które stanowią wstęp do treningu.

Uelastycznia ona ciało, pomaga zwalczyć sztywność bioder i kończyn dolnych. Dzięki niej możemy skorygować wady nóg, uśmierzyć bóle pleców i rozwinąć klatkę piersiową. Z kolei pozycje siedzące w jodze służą rozluźnieniu mięśni i usprawnieniu krążenia krwi (zazwyczaj w pozycji siedzącej przy wyciągniętym kręgosłupie odbywa się medytacja, co ma znaczenie w walce ze stresem).

W jodze wyróżnia się również pozycje odwrócone i balansujące. Pozycje odwrócone wykonuje się, gdy ciało jest rozgrzane. Te klasyczne pozycje w jodze pomagają w oczyszczaniu organizmu z toksyn. Sprzyjają wyzbyciu się lęków i depresji, a także odprężeniu się, co wpływa korzystnie na jakość snu. Z kolei pozycje balansujące należą do zaawansowanych pozycji jogi. Wykonuje się je, aby skorygować wady bioder i nóg, a także uśmierzyć dolegliwości bólowe pleców.

Ostatnie dwie asany jogi to pozycje leżące i relaksacyjne. Pierwsze z nich służą ustabilizowaniu oddechu i rozluźnieniu dolnej partii pleców. Pozycje te wykonuje się również w celu poprawy funkcjonowania narządów rozrodczych. Z kolei pozycje relaksacyjne w jodze dostarczają organizmowi energii. Umożliwiają wyeliminowanie dyskomfortu, który czasem towarzyszy pozostałym pozycjom.

Joga jest fontanną młodości. Jesteś tak młody, jak elastyczny jest twój kręgosłup.

Bob Harper, trener personalny

Zalety jogi

Wiele osób zadaje pytanie, co daje joga? Skutkiem jej uprawiania jest harmonia pomiędzy ciałem a umysłem człowieka. Ćwiczenia te mają korzystny wpływ na zdrowie i sylwetkę. Joga:

  • wzmacnia mięśnie i stawy,
  • rozciąga mięśnie,
  • oczyszcza organizm,
  • pomaga uzyskać smukłą sylwetkę,
  • pomaga walczyć z problemami z kręgosłupem,
  • pomaga osiągnąć równowagę psychiczną i poprawia samopoczucie,
  • ułatwia walkę ze stresem.

Joga w domu

Praktykowanie jogi nie wymaga dużych nakładów finansowych i dysponowania przestrzenią. Można zatem ćwiczyć jogę w domu, a nawet w siedzibie firmy (joga w pracy polega na wykonywaniu prostych ćwiczeń rozluźniających). Asany jogi możemy wzbogacać o dodatkowe elementy, takie jak skręty, wygięcia do przodu i do tyłu. Skręty uelastyczniają kręgosłup i umożliwiają oczyszczenie organizmu z toksyn. Z kolei wygięcia do przodu usprawniają proces trawienia, zaś wygięcia do tyłu otwierają okolice mostka i rozciągają klatkę piersiową. Trening jogi może trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu godzin.

Przykładowe ćwiczenia jogi to m.in. mostek, który wzmacnia kręgosłup oraz mięśnie brzucha, a także powitanie słońca, w trakcie którego rozciągamy i rozgrzewamy całe ciało. Z kolei łuk masuje narządy wewnętrzne osoby ćwiczącej. W pozycji dziecka, tzw. embrionie, odpoczywamy, uspokajamy oddech i rytm bicia serca.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Arytmia serca Na czym polega step aerobik? Joga w pigułce dla początkujących Jak ćwiczyć jogę w domu? Jak ćwiczyć aerobik w domu? Jak ćwiczyć ABT w domu? Przyczyny skurczów łydek w ciąży Fitness Sposoby na kolkę Ból nóg u mężczyzn Do czego służy stepper? Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity