Na czym polega trening cardio?

Trening cardio nazywany jest również treningiem wytrzymałościowym lub tlenowym. Jest to obecnie jeden z najpopularniejszych i uniwersalnych rodzajów aktywności fizycznej. Ten rodzaj treningu może być wykonywany praktycznie przez każdą osobę, niezależnie od wieku i płci. Trening cardio jest świetnym sposobem na spalenie nadmiaru tkanki tłuszczowej i pozbycie się nadwagi. Co więcej, poprawia wydolność płuc oraz poprawia pracę serca. Trening tlenowy składa się z umiarkowanych ćwiczeń. Gdy jest wykonywany systematycznie, pozwala na poprawę wydajności oraz wytrzymałości organizmu.

Źródło: 123RF

Trening cardio jest świetnym sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów. Jednak, gdy naszym celem jest również wymodelowanie sylwetki, warto go uzupełnić ćwiczeniami siłowymi. Te dwa rodzaje ćwiczeń świetnie się uzupełniają i pozwalają na uzyskanie doskonałych rezultatów. Co więcej, ćwiczenia siłowe poprawiają przemianę materii, dzięki czemu nawet po treningu tkanka tłuszczowa jest spalana.

Reguły treningu cardio

Spalanie tłuszczu podczas ćwiczeń wynika z zapotrzebowania tkanek na tlen. Im trening jest bardziej intensywny, tym organizm potrzebuje większej ilości tlenu. W momencie, gdy organizm nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na tlen, włącza proces beztlenowy. Należy zdawać sobie sprawę, że tkanka tłuszczowa może być spalana tylko i wyłącznie przy pomocy tlenu, dlatego nie każdy trening przynosi oczekiwane rezultaty. Trening cardio został tak opracowany, by przynosić optymalne efekty. Nastawiony jest on na długotrwały wysiłek i umożliwia spalanie tkanki tłuszczowej w środowisku tlenowym.

Trening tlenowy opiera się na umiarkowanym wysiłku umożliwiającym utrzymywanie akcji serca na stałym, lecz niezbyt wysokim poziomie. Gdy trenujemy, nasze tętno powinno oscylować w granicach siedemdziesięciu procent tętna maksymalnego (Tmax=220-wiek). Na przykład maksymalne tętno dla osoby 25-letniej powinno wynosić około stu dziewięćdziesięciu pięciu uderzeń serca w ciągu minuty. Tak więc osoba taka podczas treningu powinna utrzymywać akcję serca na poziomie około stu dwudziestu uderzeń na minutę. Aby kontrolować pracę serca, w trakcie ćwiczeń należy dysponować pulsometrem lub trenować na sprzęcie do ćwiczeń, który to umożliwia.

Trening cardio, aby był skuteczny, musi być wykonywany systematycznie. Powinno trenować się co drugi dzień, a ćwiczenia powinny trwać co najmniej pół godziny. Wraz z upływem czasu i poprawą wydolności organizmu, należy wydłużyć czas ćwiczeń.

Zalety treningu tlenowego

Poprawa wydajności pracy serca skutkuje nie tylko możliwością pompowania większej ilości krwi w czasie aktywności fizycznej, ale również w czasie odpoczynku. Systematyczne ćwiczenia zmniejszają ilość zalegającego cholesterolu w naczyniach krwionośnych, dzięki czemu o wiele mniejsze jest ryzyko wystąpienia groźnych schorzeń, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Skuteczność treningu cardio została potwierdzona wieloma badaniami na cały świecie.

Trening tlenowy poprawia regenerację organizmu, a tym samym go odmładza. Z rozpoczęciem treningów nie warto czekać do czasu, aż poczujemy się źle. Dobrze jest zacząć, gdy jest się młodym i pełnym energii. Pozwala to na zachowanie bardzo dobrej formy mimo upływu lat.

Jak trenować?

Trening cardio nie wymaga posiadania jakiegoś drogiego i skomplikowanego sprzętu do ćwiczeń. Trenować można zarówno na siłowni, na świeżym powietrzu, a nawet w domu. Najważniejsze, by ćwiczenia były systematyczne i prawidłowo wykonywane. Ćwiczenia cardio mogą mieć różną formę. Może to być na przykład jazda na rolkach, pływanie, bieganie czy jazda na rowerze. Najważniejsze, by wysiłek miał umiarkowany i stały charakter. Oczywiście, aby trening mógł przynieść oczekiwany efekt, musi być połączony z dobrze skomponowaną dietą.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Jak pozbyć się siniaków i stłuczeń? Jaką siłownię wybrać? Ćwiczenia sposobem na długie życie Jak leczyć skręconą kostkę? Czy fitness jest dobry na odchudzanie? Kontuzje – pierwsza pomoc Czy w czasie ciąży można uprawiać callanetics? Czym charakteryzuje się skręcenie stawu? Co robić w przypadku stłuczenia mózgu? Co warto wiedzieć o aerobiku w wodzie? Co oznacza podatność na siniaki?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? 7-minutowy trening, który naprawdę przynosi rezultaty