Na czym polega step aerobik?

Zapewne zauważyliście, że dużo kobiet ćwiczy, wchodząc i schodząc ze specjalnego stopnia. Ta forma zajęć fitness to step aerobik. Ćwiczenia wykonywane są w rytm skocznej, tanecznej muzyki. Polegają one na bardzo dynamicznym wchodzeniu na specjalną platformę, która ma najczęściej 20 centymetrów wysokości i nazywana jest stepem. W zależności od intensywności ćwiczeń, podczas jednej sesji step aerobiku można spalić nawet do 600 kcal. Dodatkowo step aerobik doskonale wpływa na uda, pośladki i łydki. Warto pamiętać, że nie są to dobre ćwiczenia na kręgosłup. Osoby cierpiące na schorzenia kręgosłupa powinny zrezygnować z tego rodzaju ćwiczeń.

Źródło: 123RF

Skąd ta moda?

Step aerobik przywędrował do nas z USA. Wymyśliła go Gin Miller, która chciała dojść do sprawności po kontuzji kolana. Okazało się, że step jest nie tylko bardzo skuteczną formą rehabilitacji, ale doskonałym wręcz sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów i wymodelowanie sylwetki. Gin Miller podjęła współpracę z firmą Reebok, która wypuściła na rynek pierwszy profesjonalny step do ćwiczeń. Miał on możliwość regulacji. W tym samym czasie powstało wideo zawierające podstawowe kroki i pokazujące, jak łączyć je w wymyślne czasem choreografie. Kroki te nadal są pokazywane przez trenerów step aerobiku.

Jak wyglądają zajęcia?

Step aerobik ćwiczony jest w grupie. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ćwiczyć w zaciszu domowym. Instruktor pokazuje kroki, które powtarzają ćwiczący. To instruktor narzuca tempo ćwiczeń i pilnuje, aby wszyscy wykonywali je zgodnie z zasadami. Podstawowe ruchy nie stanowią większego wyzwania nawet dla początkujących. Bardziej zaawansowane układy składają się z obrotów, kroków tanecznych i połączone są z szybko zmieniającymi się ruchami rąk. Muzyka, która towarzyszy ćwiczeniom, jest bardzo dynamiczna.

Jak już wspomniano, step aerobik można wykonywać w zaciszu domowym. Wystarczy tylko kupić profesjonalny step oraz płytę lub nagranie z internetu z ćwiczeniami. Na nagraniach trenerzy pokazują przykładowe kroki i choreografie, które można wykonywać z wykorzystaniem stepu. Nigdy nie należy ćwiczyć na prowizorycznych stepach, gdyż może się to skończyć poważną kontuzją. Profesjonalny step charakteryzuje się tym, że

  • ma wysoką jakość,
  • można dostosować trudność ćwiczeń do swojego poziomu dzięki trzystopniowej regulacji,
  • ma antypoślizgową powierzchnię,
  • doskonale amortyzuje podczas ćwiczeń,
  • ma gumowe nakładki od spodu, które zapewniają stabilność,
  • wytrzymuje minimum 110 kilogramów,
  • można łatwo go przenosić, gdyż waży nie więcej niż 5 kilogramów.

Zasady bezpieczeństwa

Aby bezpiecznie ćwiczyć na stepie, warto poznać podstawowe zasady bezpieczeństwa.

  • Na step wchodzimy, zaczynając od pięty, a dopiero później dostawiamy palce. Schodząc, stosujemy odwrotną kolejność.
  • Cała stopa ma znaleźć się na stopniu. Nie należy nigdy ćwiczyć na palcach.
  • Plecy powinny być cały czas proste.
  • Mięśnie brzucha powinny być napinane.
  • Równomiernie należy obciążać strony ciała. Podczas schodzenia ze stepu nie należy stawiać stóp zbyt blisko ani zbyt daleko od platformy.
  • Wysokość stepu powinna być dostosowana do tempa ćwiczeń. Osoby, które zaczynają przygodę z treningami, powinny zaczynać od najniższej wysokości. Tempo ćwiczeń powinno być takie, aby nie pojawiały się długie przerwy podczas treningu.
  • Należy ćwiczyć w obuwiu sportowym.

Efekty ćwiczeń na stepie

Step aerobik pozwala nam na osiągnięcie doskonałych wyników. Ćwiczenia wykonywane na stepie są ćwiczeniami kardio. Dlatego doskonale nadają się dla osób, które chcą schudnąć. Podczas jednej sesji treningowej można spalić od 400 do 600 kcal. Podczas ćwiczeń na stepie kształtowane są nogi i pośladki. Po kilku miesiącach step aerobiku pośladki, uda i mięśnie stają się bardziej jędrne i sprężyste. Ćwiczenia na stepie poprawiają też koordynację i gibkość oraz wpływają na zwiększenie wydolności krążeniowo-oddechowej. Nie można zapomnieć o tym, że wzmacniają kości, redukują stres i uelastyczniają całe ciało. Jak widać, step aerobik ma wiele zalet.

Przeciwwskazania

Step aerobik ma też swoje przeciwwskazania. Jest to naprawdę bezpieczna forma wysiłku, szczególnie dla osób zdrowych i sprawnych. Jednak ćwiczenia nie są wskazane osobom, które mają problemy ze stawami kolanowymi, skokowymi i biodrowymi, gdyż mogą je nadmiernie obciążać. Nie są to też dobre ćwiczenia na kręgosłup. Szczególnie osoby, które odczuwają przewlekłe bóle kręgosłupa lub cierpią na skoliozę, powinny zrezygnować ze step aerobiku i poszukać innych ćwiczeń.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Joga w pigułce dla początkujących Jak ćwiczyć jogę w domu? Jak ćwiczyć aerobik w domu? Jak ćwiczyć ABT w domu? Przyczyny skurczów łydek w ciąży Fitness Sposoby na kolkę Ból nóg u mężczyzn Do czego służy stepper? Skurcze mięśni w wodzie – zapobieganie Dlaczego warto pływać? Przyczyny skurczu łydek Przyczyny skurczu mięśni Ćwiczenia idealne na basen Skurcze Czym są ćwiczenia aerobowe? Co warto wiedzieć o kulturystyce? Co lepsze na odchudzanie – aerobik czy zumba? Chcesz schudnąć? Biegaj Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness Aqua aerobik dla kobiet w ciąży Aerobik

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity