Co warto wiedzieć o kreatynie?

Sportowcy przyjmują kreatynę celem rozbudowania masy mięśni i osiągania lepszych wyników na zawodach sportowych. Warto jednak pamiętać, że stanowi jedynie uzupełnienie regularnych treningów siłowych i racjonalnej diety. Kreatyna nie zastąpi aktywności fizycznej.

Kreatyna wspomaga rozbudowę mięśni

Kreatyna wspomaga rozbudowę mięśni (123RF)

Co to jest kreatyna?

Kreatynę określa się mianem „królowej suplementów na masę” – jest bezpieczna i wyróżnia się silnym działaniem. Sprzyja budowaniu masy mięśniowej ciała i poprawianiu wyników sportowych.

Jest stosowana przez zawodowców i amatorów, kulturystów i osoby uprawiające sporty o wysokiej intensywności: sprinterów, skoczków o tyczce, podnoszących ciężary i praktykujących sporty walki.

Kreatyna występuje w postaci kapsułek

Kreatyna nie jest dopingiem, można ją stosować przed i w trakcie zawodów sportowych. Suplementacja kreatyny nie jest zabroniona przez organizacje sportowe. Rynek oferuje dwie postaci kreatyny – fosforan kreatyny i monohydrat kreatyny (w postaci kapsułek, proszku lub batoników z kreatyną w składzie).

Naturalne źródła kreatyny

W naturalny sposób kreatyna (organiczny związek chemiczny) występuje w mięśniach szkieletowych. Produkuje ją trzustka i wątroba. Ponadto w niewielkich ilościach kreatyna występuje w pożywieniu:

  • mięsie wieprzowym,
  • mięsie wołowym,
  • rybach: tuńczyku, łososiu, dorszu.

Działanie kreatyny

Kreatyna dostarcza energii w pierwszej fazie treningu, ponieważ gromadzi energię, które jest bardzo szybko uwalniana. Optymalny czas jej stosowania wynosi 4 tygodnie. Absorpcja kreatyny do mięśni jest uzależniona od obecności sodu i insuliny. Warto zatem przyjmować ją po treningu wraz z białkiem lub suplementami węglowodanowymi (podwyższają poziom insuliny, podnosząc przyswajalność tego suplementu na masę).

Skutki uboczne kreatyny

Jeżeli kreatyna nie jest przyjmowana w nadmiarze, nie wywołuje skutków ubocznych. Zalecaną dawkę wylicza się na podstawie zależności: 0,3 grama monohydratu kreatyny na każdy kilogram masy ciała człowieka w 3–4 porcjach na dobę przez pierwszy tydzień. Następnie stosuje się dawki podtrzymujące (3–5 gramów monohydratu kreatyny dziennie).

Natomiast nieprawidłowe dawkowanie kreatyny może skutkować:

  • nadmiernym przyrostem masy ciała,
  • odwodnieniem organizmu,
  • problemami żołądkowymi,
  • skurczami mięśni,
  • podatnością na nadwyrężenie mięśni,
  • wahaniami nastroju,
  • złym samopoczuciem,
  • uszkodzeniem nerek (wedle niektórych źródeł).
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ?