Ćwiczenia, które nie obciążają kręgosłupa

W trakcie treningów gubimy zbędne kilogramy i budujemy mięśnie, ale niektóre ćwiczenia mają niekorzystny wpływ na nasz kręgosłup i obciążają go. Należą do nich bieganie, ćwiczenia z ciężarami i skakanką, a także podskoki. Przyczyną problemów z układem kostnym oprócz siedzącego trybu życia jest również nieprawidłowa technika wykonywania treningu. Jakie ćwiczenia są bezpieczne dla kręgosłupa?

123RF

Aby ćwiczenie nie miało złego wpływu na stan kręgosłupa, nie może obciążać odcinka lędźwiowego, natomiast powinno angażować mięśnie brzucha (to one sprawiają, że lędźwie są stabilne). W trakcie wykonywania treningu pozycja pleców powinna być neutralna.

Co ćwiczyć dla dobrej kondycji kręgosłupa?

Pływanie
W trakcie pływania odciążamy układ kostny (ciało w wodzie jest lekkie, woda pozwala odpocząć stawom i dyskom), wzmacniając mięśnie stabilizujące. Aby uprawianie tej dyscypliny sportu, miało pozytywny wpływ na kondycję kręgosłupa, należy świadomie wybrać styl, w jakim będziemy pływać. Na plecy rozluźniająco działa styl grzbietowy. Natomiast nie zaleca się pływania żabką, gdyż skutkuje ona napięciem barków i dolnej partii pleców.

Joga
Ze względu na to, że przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa jest przykurcz mięśni, ćwiczenia rozciągające na macie wykonywane w trakcie zajęć jogi rekomenduje się osobom z problemami z układem kostnym. Istotą asanów jogi jest wyciągnięcie wszystkich części ciała, dzięki czemu również kręgosłup jest skutecznie rozciągany.

Pilates
W trakcie zajęć pilates uelastyczniamy mięśnie całego ciała i odciążamy kręgosłup. Podczas treningu pracują przede wszystkim mięśnie głębokie, które stabilizują kręgosłup i przeciwdziałają przeciążeniom.

Kręgosłup a ćwiczenia


Ćwiczenia nie obciążające kręgosłupa z akcesoriami i sprzętem sportowym

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną
Ćwiczenia z piłką fitnessową odciążają plecy i niwelują dolegliwości bólowe. Wykorzystując to akcesorium do ćwiczeń, można wykonywać brzuszki, które pomagają ustabilizować odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Nordic walking
Bieganie warto zamienić na spacery w kijkami w dłoni, które są dodatkowym podparciem dla sylwetki ćwiczącego. Nordic walking umożliwia odciążenie pleców i stawów.

Jazda na rowerze
Aby jazda na rowerze odbywała się z korzyścią dla zdrowia pleców, należy wybrać rower rekreacyjny, czyli taki, którego siodełko i kierownica znajdują się na równi. Wówczas ciężar ciała osoby jeżdżącej rozkłada się na rękach, nie na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Ponadto siedząc na siodełku, noga, którą trzymamy na pedale w jego najniższym położeniu, powinna być wyprostowana.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Czym jest Spinning®? Półmaraton w Bath, półmaraton w Liverpoolu. W Anglii biegają mimo pandemii koronawirusa Przestała robić kardio i... schudła 17 kg! Domowa siłownia, czyli jak urządzić strefę do ćwiczeń w czterech ścianach Jak utrzymać zdrowie jesienią? Poznaj sekret! Zarządzanie przez cele, czyli marketing w karierze sportowca. Bądź SMARTER! Trening w parze - zalety Trening piramidalny - zasady, przykładowy plan, zalety Dlaczego warto wykonywać circuit? Jak samodzielnie sprawdzić poziom tkanki tłuszczowej? Trening, dzięki któremu lepiej będziesz wyglądać nago Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu

Popularne w tym tygodniu:

Kwarantanna. Jak nie dać się stresowi i zadbać o swoje zdrowie? Eustres i dystres, czyli dobro i zło? Jak działają hormony stresu? Koronawirus. Biegacze nie przestają zadziwiać. Maraton pokonał... w salonie Plan treningowy Schwarzeneggera na czas koronawirusa. "Nie potrzebujesz siłowni, żeby być w formie" Ćwiczenia na klatkę piersiową w domu bez sprzętu Koronawirus. Słynne lekkoatletyczne małżeństwo nie nudzi się w domu. Co za ćwiczenia Koronawirus. Polska para przebiegła maraton... we własnym ogródku Larry Williams dba o formę. Jego wyczyny na treningach robią wrażenie Koronawirus. W Chinach odbył się pierwszy bieg. Udział w nim wzięło tysiąc osób Krótko i intensywnie. Natalia Gacka podpowiada, jak ćwiczyć brzuch "Nie bądź leniuchem podczas kwarantanny". Anita Herbert pokazała, jak trenować Koronawirus. Fitnesska ze Słowacji pokazała zestaw domowych ćwiczeń