Ćwiczenia, które nie obciążają kręgosłupa

W trakcie treningów gubimy zbędne kilogramy i budujemy mięśnie, ale niektóre ćwiczenia mają niekorzystny wpływ na nasz kręgosłup i obciążają go. Należą do nich bieganie, ćwiczenia z ciężarami i skakanką, a także podskoki. Przyczyną problemów z układem kostnym oprócz siedzącego trybu życia jest również nieprawidłowa technika wykonywania treningu. Jakie ćwiczenia są bezpieczne dla kręgosłupa?

123RF

Aby ćwiczenie nie miało złego wpływu na stan kręgosłupa, nie może obciążać odcinka lędźwiowego, natomiast powinno angażować mięśnie brzucha (to one sprawiają, że lędźwie są stabilne). W trakcie wykonywania treningu pozycja pleców powinna być neutralna.

Co ćwiczyć dla dobrej kondycji kręgosłupa?

Pływanie
W trakcie pływania odciążamy układ kostny (ciało w wodzie jest lekkie, woda pozwala odpocząć stawom i dyskom), wzmacniając mięśnie stabilizujące. Aby uprawianie tej dyscypliny sportu, miało pozytywny wpływ na kondycję kręgosłupa, należy świadomie wybrać styl, w jakim będziemy pływać. Na plecy rozluźniająco działa styl grzbietowy. Natomiast nie zaleca się pływania żabką, gdyż skutkuje ona napięciem barków i dolnej partii pleców.

Joga
Ze względu na to, że przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa jest przykurcz mięśni, ćwiczenia rozciągające na macie wykonywane w trakcie zajęć jogi rekomenduje się osobom z problemami z układem kostnym. Istotą asanów jogi jest wyciągnięcie wszystkich części ciała, dzięki czemu również kręgosłup jest skutecznie rozciągany.

Pilates
W trakcie zajęć pilates uelastyczniamy mięśnie całego ciała i odciążamy kręgosłup. Podczas treningu pracują przede wszystkim mięśnie głębokie, które stabilizują kręgosłup i przeciwdziałają przeciążeniom.

Kręgosłup a ćwiczenia


Ćwiczenia nie obciążające kręgosłupa z akcesoriami i sprzętem sportowym

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną
Ćwiczenia z piłką fitnessową odciążają plecy i niwelują dolegliwości bólowe. Wykorzystując to akcesorium do ćwiczeń, można wykonywać brzuszki, które pomagają ustabilizować odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Nordic walking
Bieganie warto zamienić na spacery w kijkami w dłoni, które są dodatkowym podparciem dla sylwetki ćwiczącego. Nordic walking umożliwia odciążenie pleców i stawów.

Jazda na rowerze
Aby jazda na rowerze odbywała się z korzyścią dla zdrowia pleców, należy wybrać rower rekreacyjny, czyli taki, którego siodełko i kierownica znajdują się na równi. Wówczas ciężar ciała osoby jeżdżącej rozkłada się na rękach, nie na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Ponadto siedząc na siodełku, noga, którą trzymamy na pedale w jego najniższym położeniu, powinna być wyprostowana.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ćwiczenia w domu - wskazówki, wady i zalety Przyczyny bólu mięśni i stawów Ćwiczenia na poprawę kondycji fizycznej - burpees, przysiady Profesjonalny trening Anity Szymczak. Tak ćwiczy polska kulturystka Czy koktajle proteinowe można przedawkować? Zimowe nabieranie masy mięśniowej "Jak dziecko w sklepie ze słodyczami". Angelica Teixeira wróciła na siłownię Trening bez wysiłku. Robi cuda z sylwetką (WIDEO) Kobiety a trening siłowy. Dosadne komentarze polskich fitnessek Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Eustres i dystres, czyli dobro i zło? Jak działają hormony stresu? Kalistenika. Jak zacząć ćwiczyć? Plan treningowy, ćwiczenia

Popularne w tym tygodniu:

Polska gwiazda fitness zachwyca sylwetką. Wciąż chce czynić postępy Kolejna Polka weźmie udział w Mr. Olympia. Jolanta Anasiewicz zachwyca formą i urodą Polska fitnesska wstawiła zdjęcie z siłowni. Internauci pod wrażeniem. "Ideał" Oczy bolą od samego patrzenia. Irański kulturysta straszy rywali przed Mr. Olympia Ból pleców a ćwiczenia - jak ćwiczyć, mając problemy z kręgosłupem? Jak chodzić z kijkami nordic walking? Jak nauczyć się techniki i co daje nordic walking? Ćwiczenia na mięśnie pleców bez sprzętu - jak poradzić sobie z bólem pleców? Niesamowite! Kulturysta poświęcił życie osobiste dla takiego efektu Jakie efekty dają taśmy do ćwiczeń? Przykładowe ćwiczenia na różne partie mięśni "Mój plac zabaw". Dominika Grosicka pokazała biceps i zachwyciła internautów Dobry trening nie musi być skomplikowany. Piękna Szwedka namawia do ćwiczeń "Po to, by zawsze było dobrze, a nie tylko na chwilę". Mistrzyni Polski zachwyca sylwetką