Ćwiczenia, które nie obciążają kręgosłupa

W trakcie treningów gubimy zbędne kilogramy i budujemy mięśnie, ale niektóre ćwiczenia mają niekorzystny wpływ na nasz kręgosłup i obciążają go. Należą do nich bieganie, ćwiczenia z ciężarami i skakanką, a także podskoki. Przyczyną problemów z układem kostnym oprócz siedzącego trybu życia jest również nieprawidłowa technika wykonywania treningu. Jakie ćwiczenia są bezpieczne dla kręgosłupa?

123RF

Aby ćwiczenie nie miało złego wpływu na stan kręgosłupa, nie może obciążać odcinka lędźwiowego, natomiast powinno angażować mięśnie brzucha (to one sprawiają, że lędźwie są stabilne). W trakcie wykonywania treningu pozycja pleców powinna być neutralna.

Co ćwiczyć dla dobrej kondycji kręgosłupa?

Pływanie
W trakcie pływania odciążamy układ kostny (ciało w wodzie jest lekkie, woda pozwala odpocząć stawom i dyskom), wzmacniając mięśnie stabilizujące. Aby uprawianie tej dyscypliny sportu, miało pozytywny wpływ na kondycję kręgosłupa, należy świadomie wybrać styl, w jakim będziemy pływać. Na plecy rozluźniająco działa styl grzbietowy. Natomiast nie zaleca się pływania żabką, gdyż skutkuje ona napięciem barków i dolnej partii pleców.

Joga
Ze względu na to, że przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa jest przykurcz mięśni, ćwiczenia rozciągające na macie wykonywane w trakcie zajęć jogi rekomenduje się osobom z problemami z układem kostnym. Istotą asanów jogi jest wyciągnięcie wszystkich części ciała, dzięki czemu również kręgosłup jest skutecznie rozciągany.

Pilates
W trakcie zajęć pilates uelastyczniamy mięśnie całego ciała i odciążamy kręgosłup. Podczas treningu pracują przede wszystkim mięśnie głębokie, które stabilizują kręgosłup i przeciwdziałają przeciążeniom.

Kręgosłup a ćwiczenia


Ćwiczenia nie obciążające kręgosłupa z akcesoriami i sprzętem sportowym

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną
Ćwiczenia z piłką fitnessową odciążają plecy i niwelują dolegliwości bólowe. Wykorzystując to akcesorium do ćwiczeń, można wykonywać brzuszki, które pomagają ustabilizować odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Nordic walking
Bieganie warto zamienić na spacery w kijkami w dłoni, które są dodatkowym podparciem dla sylwetki ćwiczącego. Nordic walking umożliwia odciążenie pleców i stawów.

Jazda na rowerze
Aby jazda na rowerze odbywała się z korzyścią dla zdrowia pleców, należy wybrać rower rekreacyjny, czyli taki, którego siodełko i kierownica znajdują się na równi. Wówczas ciężar ciała osoby jeżdżącej rozkłada się na rękach, nie na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Ponadto siedząc na siodełku, noga, którą trzymamy na pedale w jego najniższym położeniu, powinna być wyprostowana.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ćwiczenia na klatkę piersiową z wykorzystaniem sprzętu Wprowadzenie do treningu siłowego Body shape: wzmocnienie, siła, odprężenie Niedociśnienie tętnicze – przyczyny, objawy, leczenie Jumping frog, czyli fitness na trampolinie 5 sposobów, aby spalić więcej kalorii podczas chodzenia Ćwiczenia spalające kalorie dla zapracowanych Jak wzmocnić ramiona w 15 minut? Orangetheory Fitness – efektywność poprzez intensywność DLACZEGO WARTO ZREZYGNOWAĆ Z ĆWICZEŃ NA MASZYNACH? OTO 6 POWODÓW Błędy, które prawdopodobnie popełniasz w czasie treningu fitness W poszukiwaniu harmonii

Popularne w tym tygodniu:

Pozycja siedząca - przywilej naszych czasów czy cichy zabójca? Wszystko, czego potrzebujesz to hantle i ławeczka. Guru fitnessu pokazuje proste ćwiczenia dla wszystkich #BiegamDobrze dla Australii. Wyjątkowa impreza w Warszawie. Można pobiec również wirtualnie Na Pomorzu uczczą setną rocznicę zaślubin z morzem Niedziela w Bielsku-Białej pod znakiem Biegu Zbója Chiński maratończyk przebiegł w domu 50 km. Jest zamknięty z powodu epidemii koronawirusa Turbacz Winter Trail - przepiękne widoki i rywalizacja w zimowej odsłonie Trening EMS - czy naprawdę wystarczy ćwiczyć 20 minut raz w tygodniu? Czas na jubileuszowy Bieg Wedla. Zawodnicy rywalizować będą w Parku Skaryszewskim Na starcie setki narciarzy z całego świata. Zbliża się 44. Bieg Piastów Rusza Grand Prix Gdyni. Na początek Bieg Urodzinowy Zakochani na start. Zbliżają się Walentynki