Jak działa efedryna?

Mimo wielu niepożądanych działań, osoby uprawiające sport amatorsko i zawodowo chętnie sięgają po efedrynę. Związek ten zwiększa wydolność organizmu, ale może stanowić przyczynę problemów ze zdrowiem. W jaki sposób działa ta substancja? Z jakimi skutkami ubocznymi wiąże się jej stosowanie?

Shutterstock

Co to jest efedryna?

Efedryna to organiczny związek chemiczny, który zwiększa wydolność organizmu. Zalicza się ją do środków o działaniu pobudzającym i stymulującym.

Co ważne, efedrynę umieszczono na liście zabronionych środków dopingujących (tabletki z tym składnikiem są wykorzystywane do produkcji metamfetaminy). Sprzedaż tej substancji jako suplementu diety jest niedozwolona.

Działanie efedryny

Mimo to po efedrynę często sięgają osoby na diecie odchudzającej. Dlaczego? Efedryna jest również składnikiem preparatów o właściwościach odchudzających. Wykazuje działanie zmniejszające wagę ciała i ogranicza apetyt. To silny i skuteczny środek na odchudzanie.

Po zażyciu preparatu zawierającego efedrynę wzrasta temperatura ciała, co stymuluje metabolizm i pomaga pozbyć się warstwy podskórnego tłuszczu. Wedle analizy wykonanej na zlecenie US Department of Health and Human Services, efedryna pozwala stracić na wadze średnio 3,5 kilograma miesięcznie.

Środki ułatwiające odchudzanie

Efedryna jest popularna jako środek dopingujący wśród osób uprawiających sporty siłowe i kulturystykę w okresie diety redukcyjnej. Wspomaga spalanie tłuszczu i chroni beztłuszczową masę ciała. Ponadto sportowcy wykorzystują fakt, że efedryna zwiększa zdolność organizmu do wysiłku fizycznego, jeżeli jest stosowana przed treningiem. Organizm męczy się wolniej i mniej, dzięki czemu mogą dłużej i bardziej intensywnie ćwiczyć, a trening staje się bardziej efektywny.

Następstwem zażycia efedryny jest zwiększenie się tempa przemiany materii. Następuje również lipoliza tłuszczów i synteza białek (to rezultat zdolności tego związku do pobudzania wydzielania katecholamin – noradrenaliny i adrenaliny). Co istotne, gdy organizm przyzwyczai się do tej substancji, efektywność jego działania spada.

¾ życia spędziłem na siłowni, resztę zmarnowałem.

Bruce Lee

Skutki uboczne stosowania efedryny

Obok zalet stosowania efedryny, takich jak poprawa wydolności organizmu, odnotowuje się niekorzystne skutki przyjmowania tej substancji (doustnie lub w postaci iniekcji). Do negatywnych konsekwencji krótkotrwałego zażywania tego związku dla zdrowia należą:

  • dolegliwości bólowe głowy,
  • nudności,
  • wymioty,
  • biegunka,
  • u mężczyzn: zaburzenia erekcji i kłopoty z mikcją.

Natomiast długotrwałe przyjmowanie i niewłaściwe dawkowanie efedryny skutkuje problemami ze strony układu oddechowego i krążenia (nadciśnieniem, arytmią serca, duszności ami i niewydolnością układu oddechowego). Mogą wystąpić również takie dolegliwości jak drżenie rąk, nadmierna potliwość, problemy ze snem, pobudzenie psychomotoryczne, nerwowość i zmiany na powierzchni skóry (trądzik i zaczerwienienie skóry).

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Pole dance Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Zalety siłowni plenerowych Czy trenujesz na wakacjach? Simeon Panda podpowiada, jak to robić Trening push-pull - zalety Jak ćwiczy Bianca Anchieta – trenerka i modelka bikini fitness? Ćwiczenia na plecy w domu Ćwiczenia, trening, aktywność fizyczna - zanim zaczniesz, przeczytaj! Jak schudnąć z ud? Oto lista, co jeść, a czego nie jeść High heels fitness – zajęcia fitness na szpilkach Sztuki walki dla kobiet Cross training - efekty treningu uzupełniającego

Popularne w tym tygodniu:

Przygotował "bezczelną" formę. Daniel Myszkowski zachwyca sylwetką Medalowe żniwa Polaków podczas mistrzostw Europy w kulturystyce. Mamy powody do radości Masz 20 wolnych minut? Tyle potrzeba na trening na uda i pośladki od Moniki Kołakowskiej Stretching dynamiczny, stretching statyczny - co to jest i jak go stosować? Na co pomaga wyciskanie żołnierskie? Jaką techniką podnosić nad głowę sztangę i hantle? Hula-hop - jakie wybrać i jak ćwiczyć? Efekty i zasady treningu Trening pośladków z gumami. Polska fitnesska da Ci w kość! Trening HIIT w domu bez sprzętu. 15 minut ćwiczeń na spalenie tkanki tłuszczowej! Martwy ciąg - jak go wykonać poprawnie? Technika, efekty i najważniejsze warianty Trening na macie w wykonaniu Linn Lowes. Przygotuj się na spory wysiłek Trening na brzuch od Kelsey Wells. Potrzebna mata, hantel i chęci Ćwiczenia na sześciopak koleżanki Anny Lewandowskiej. Twój brzuch zapłonie!