Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu

Badania dowodzą, że ćwiczenia weekendowe mają niemal tak pozytywny wpływ na zdrowie jak systematyczny wysiłek fizyczny. Nie tylko zmniejszają ryzyko wystąpienia schorzeń o charakterze przewlekłym, ale i chronią przed przedwczesną śmiercią.

Wielu osobom w ciągu tygodnia pracy brakuje czasu na aktywność fizyczną. Dopiero w weekend mają możliwość wygospodarować godzinę lub dwie na trening. Brak regularnych ćwiczeń bywa przyczyną poczucia winy. Niewystarczająca (ich zdaniem) dbałość o kondycję fizyczną i zdrowie staje się powodem do wyrzutów sumienia. Niesłusznie.

Ile czasu powinniśmy przeznaczyć na ćwiczenia?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby osoby dorosłe poświęcały tygodniowo około 75 minut na ćwiczenia o wysokim stopniu intensywności. Jeżeli preferują one trening umiarkowany, powinny wydłużyć ten czas do około 150 minut. Ćwiczenia pozwolą kontrolować masę ciała, obniżyć stężenie cholesterolu i ustabilizować ciśnienie krwi. Ponadto zaowocują lepszą ogólną kondycją fizyczną i poprawą krążenia.

Aktywność fizyczna a umieralność: badania

Zespół badaczy pod okiem Gary’ego O’Donovana, profesora Uniwersytetu Loughborough w Wielkiej Brytanii, przeanalizował nawyki mieszkańców Anglii i Szkocji (od 1994 do 2012 roku) związane z ćwiczeniami. Badaniem, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie zatytułowanym „JAMA Internal Medicine”, objęto 63 591 osób dorosłych.

Naukowcy badali możliwe przyczyny śmierci osób, które zadeklarowały, że:

  • nie wykonywały żadnych ćwiczeń („nieaktywni”), które częściej zgłaszały, że cierpią na przewlekłą chorobę,
  • ćwiczyły krócej niż zaleca WHO („niewystarczająco aktywni”), mniej niż 150 minut ćwiczeń umiarkowanych tygodniowo lub poniżej 75 minut wysiłku intensywnego,
  • trenowały regularnie zgodnie z zaleceniami WHO („regularnie aktywni”) w trzech lub więcej sesjach tygodniowo,
  • ćwiczyły w weekendy („aktywni w weekendy”) i realizowały zalecany wymiar ćwiczeń w jednej lub dwóch sesjach.

Zobacz też: Sporty na długowieczność

Celem było ustalenie, czy schemat tygodniowej aktywności fizycznej ma wpływ na umieralność. Zatem pozyskane informacje o częstotliwości treningów odniesiono do ryzyka zachorowania na schorzenia przewlekłe i liczby zgonów (w trakcie prowadzenia badania 8 802 osób zmarło, przyczyną śmierci 2 780 z nich były choroby serca, a 2 526 — nowotwór).

Ćwiczenia weekendowe a umieralność

W wyniku badań ustalono, że jeżeli w ciągu dwóch weekendowych sesji ćwiczeń będziemy realizować zalecaną tygodniową dawkę ruchu, możemy obniżyć ryzyko śmierci w podobnym stopniu jak osoby, które trenują bardzo regularnie. Należy jednak podkreślić: autorzy badania jednoznacznie stwierdzili, że ryzyko śmierci jest najniższe wśród osób, które wykonują ćwiczenia systematycznie.

Zobacz także: Wybierz odpowiedni sport

W porównaniu z osobami „nieaktywnymi”, w przypadku tych, które uprawiały sporty jedynie w weekendy (zarówno kobiety, jak i mężczyźni), odnotowano o 40% mniejsze ryzyko zgonu z powodu schorzeń ze strony układu krążenia i o 18% w wyniku nowotworu. Ogólne ryzyko śmierci z jakiejkolwiek przyczyny było o 30% niższe. Dotyczy to dwóch grup osób „aktywnych w weekendy”: tych, które ćwiczyły w dwóch sesjach, i tych, które pełen wymiar tygodniowej aktywności fizycznej realizowały jednego dnia.

Gary O’Donovan, podkreśla, że osoby, które trenowały jedynie w weekendy, wybierały zazwyczaj intensywne ćwiczenia, a więc poświęcały na trening godzinę i 15 minut. Wówczas „jakość była ważniejsza niż długość treningu” - stwierdził. Badacz zaznaczył, że „aktywni w weekendy”, którzy preferują treningi o wysokim stopniu intensywności, są bardziej narażeni na kontuzje i późniejsze bóle mięśni (dotyczy to zwłaszcza osób, które nie wyróżniają się początkowo dobrą kondycją ogólną).

Zobacz też: Ćwiczenia chroniące przed kontuzją

Nie jest to pierwsze badanie, którego wyniki dowodzą, że uprawianie sportu jedynie w weekendy może przedłużyć życie. Inspiracją dla O’Donovana były bowiem wyniki opublikowane w 2004 roku w „American Journal of Epidemiology”. To badanie również wykazało, że praktykowanie ćwiczeń raz lub dwa w tygodniu (w sobotę i/lub niedzielę), zgodnie z zalecanym wymiarem czasowym, opóźnia śmierć.

Z jednej strony wyniki tego badania to dobra wiadomość dla osób, które nie są aktywne na co dzień. Wystarczający i systematyczny wysiłek fizyczny zmniejsza ryzyko zgonu niezależnie od częstotliwości. Jedna lub dwie sesje tygodniowo wystarczą, by obniżyć również ryzyko zachorowania na cukrzycę, nowotwór czy schorzenia serca.

Z drugiej — nie uzyskano jednak informacji o wpływie weekendowych ćwiczeń na kontrolę ciśnienia tętniczego, cukrzycę, depresję czy masę ciała. Nie ustalono również, jak te treningi wpłynęły na poprawę siły, wytrzymałości i elastyczności organizmu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

15 wariantów wykroków na seksowne i szczupłe nogi Dlaczego nie powinniśmy rezygnować z rozgrzewki? Jak prawidłowo rozpocząć trening? Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku