5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni

10 minut intensywnego treningu crossfit pozwala spalić 3 razy więcej kalorii niż pół godziny jednostajnego truchtu. Kochają go wszyscy fani intensywnych ćwiczeń. Czy jednak jest to sport dla każdego?

Shutterstock

O crossficie, który do Europy przywędrował zza oceanu powiedziano już wiele. Ma mnóstwo fanów i jego popularność stale rośnie. Ma też wielu przeciwników, którzy twierdzą, że „jeśli ćwiczenia są do wszystkiego, to są do niczego”.

Czym jest crossfit? Najprościej rzecz ujmując, jest to seria ćwiczeń, które wykonywane są w sposób bardzo intensywny, a przerwy między seriami są bardzo krótkie. Różnorodność stylu ćwiczeń podczas jednej serii sprawia, że jednocześnie:

  • podnosimy obciążenie,
  • jeździmy na rowerze,
  • biegamy,
  • ćwiczymy z własnym ciężarem,
  • rozciągamy mięśnie.

Taka dawka aktywności pozwala w znacznym stopniu poprawić sprawność atletyczną i wydolność oddechową, pobudzić i wzmocnić układ krążenia, zwiększyć siłę, wytrzymałość i rozciągliwość mięśni, poprawić szybkość oraz psychomotorykę, czy zachować szeroko pojętą równowagę organizmu.

Idealny trening dla początkujących

Wiele osób, decydujących się na to, by zacząć dbać o swoje ciało, wybiera na początek siłownię i trening na sprzęcie z obciążeniem. Musimy wiedzieć, że jest to skomplikowana forma ćwiczeń i bez specjalistycznych porad trenera personalnego można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Ćwiczenia podczas treningu crossfit także muszą być wykonywane w odpowiedni sposób, aczkolwiek są dużo lepszym rozwiązaniem, by zacząć swoją przygodę z treningiem siłowo–ruchowym. Taka forma aktywności rozwija prawie wszystkie partie naszego ciała, co świetnie przygotuje organizm do dalszych treningów i pozwoli chwycić za sztangę, gdy będziemy już na to w pełni gotowi.

Trening interwałowy spala tłuszcz lepiej niż cardio!

Jeszcze niedawno wiele osób uważało, że najlepszym sposobem na pozbycie się niechcianego brzuszka i boczków jest długi, jednostajny wysiłek o umiarkowanym natężeniu, czyli cardio.

Naukowcy we współpracy z najlepszymi sportowcami obalili ten pogląd, dowodząc, że trening w szybkich i intensywnych seriach pozwala spalić niechcianą tkankę tłuszczową nawet 3 razy szybciej.

Crossfit zmusza nasz organizm do dużego wysiłku w krótkim czasie, co z pewnością pozwoli błyskawicznie wyrzeźbić sylwetkę. Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do cardio, interwały nie powodują spalania tkanki mięśniowej.

Odpowiedni trening dla byłych sportowców

Osoby, które trenowały zawodowo lub z większym zaangażowaniem jakąś dyscyplinę sportu i z różnych powodów musiały zaprzestać tak intensywnego wysiłku, są narażone na szybką utratę formy i sylwetki.

Idealnym rozwiązaniem jest w tym przypadku crossfit, który zmusza organizm do bardzo dużego wysiłku, podobnego do tego, z którym musieli zmagać się podczas rygorystycznych treningów.

Trening Crossfitu nie pochłania wiele czasu

Crossfit to bardzo intensywna i wymagająca forma ruchowa, ale ogromną jego zaletą jest to, że nie pochłania zbyt wiele czasu.

Trening nie powinien trwać dłużej niż 20 minut. Nawet doliczając do tego rozgrzewkę przed i ćwiczenia rozciągające po, całość powinna zamknąć się w 30 minutach. Z tego powodu jest to świetna opcja dla osób, które nie mają zbyt wiele wolnego czasu i nie mogą pozwolić sobie na długi trening. Pół godziny intensywnych ćwiczeń to świetny sposób na rozruszanie ciała zastygłego po całym dniu pracy przy komputerze

Dorota Szczepanik, trener z krakowskiego klubu Energym

Motywacja to podstawa dobrego treningu

Wiele osób ma problem z odpowiednią motywacją do treningu. W przypadku crossfitu zajęcia odbywają się w towarzystwie trenera, który ma za zadanie motywować uczestników do tego, by wspinali się na wyżyny swoich możliwości.

Dodatkowo często zmieniające się ćwiczenia sprawiają, że w crossficie nie ma miejsca na nudę. Ciągła rotacja stanowisk, ćwiczeń, w relatywnie krótkim czasie sprawia, że trening jest ciekawy i szybko wyzwala maksymalną dawkę endorfin.

Dzięki tym pozytywnym aspektom, crossfit jest popularnym wyborem zarówno wśród profesjonalnych sportowców jak i amatorów, którzy po prostu pragną zadbać o swoją kondycję fizyczną i dobry wygląd.

Przewagę nad innymi formami treningu tj. cardio, zajęcia fitness, wyciskanie ciężaru czy 6 weidera, crossfit zdobył dzięki swojej uniwersalności. Jest swego rodzaju połączeniem wszystkich wyżej wymienionych i świetnie wpasowuje się w ramy ogólnorozwojowego treningu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń

Popularne w tym tygodniu:

W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Program 300 brzuszków - przygotowanie, plan treningu, efekty Małgorzata Mączyńska - osiągnięcia, bikini fitness, trening Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis