Co podjadać, aby nie przytyć?

Czy w pracy, czy w domu – każdego czasem dopada mały głód. Nie mogąc go opanować, szukamy czegoś do jedzenia. Starając się dotrwać do następnego posiłku, objadamy się pączkami, batonikami, jogurtami czy kanapkami. Niektórzy winią właśnie takie niespodziewane napady głodu za problemy z kontrolowaniem wagi. Eksperci twierdzą jednak, że to rodzaj przekąski, a nie samo sięganie po nią przyczynia się do skoków wagi.

Jabłko z masłem orzechowym

Jabłko z masłem orzechowym (123rf)

Wybór dobrej przekąski

Dietetycy alarmują, że mamy tendencję do wyolbrzymiania wszystkiego. Dotyczy to także wielkości przekąsek. Bardzo często jedna porcja, konsumowana między posiłkami, mogłaby zostać podzielona na trzy mniejsze. Jak wybrać więc dobrą przekąskę? Nic prostszego: wybieraj produkty zawierające nie więcej niż 100 kalorii.

Jeśli skupisz się na kaloryczności posiłków, będzie ci o wiele łatwiej utrzymać dietę. Aby kontrolować apetyt, upewnij się także, czy wybrana niskokaloryczna przekąska zawiera odpowiednie ilości protein, błonnika, tłuszczu oraz węglowodanów. Pamiętaj: posiłki typu fast food mogą oszukać mózg, lecz nie będą w stanie zaspokoić głodu.

Przekąski, które rzeczywiście zaspokoją twój apetyt, jednocześnie nie sprawiając, że będziesz czuł się najedzony, to takie, które zawierają zbalansowaną ilość składników odżywczych. Może to być kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z masłem orzechowym albo lekki serek z gruszką. Sięgając po coś do jedzenia między posiłkami, musimy pamiętać, żeby nigdy nie decydować się na produkty niezawierające żadnych kalorii.

Tylko dzięki dostarczanym kaloriom możemy zaspokoić głód i dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Dobra przekąska to taka, która nie zawiera więcej niż 30 proc. tłuszczu. Nie powinno się także wybierać produktów o wysokiej zawartości cukru. Co zrobić jednak, gdy czujemy, że musimy zjeść coś słodkiego? Sięgamy po owoce. Zawierają one mniej niż 100 kalorii i zaspokajają chęć na słodkości bez zwiększania ilości cukru w diecie.

Kiedy owoc nie wystarczy

Owoce są wspaniałe, ale bądźmy szczerzy — czasem mamy taką ochotę na słodycze, że nie możemy i nie chcemy się powstrzymać. W takiej sytuacji eksperci pozwalają na spożycie kilku ciasteczek czy chrupek. Wiadomo, że powstrzymanie się od pochłonięcia całego pudełeczka kuszących słodkości jest trudne.

Mając to na uwadze, niektórzy przedsiębiorcy wypuszczają na rynek dietetyczne warianty popularnych słodyczy. Produkty podzielone są na kilka małych porcji zawierających mniej niż 100 kalorii oraz śladowe ilości cukru i tłuszczu. Mając przy sobie takie 100-kaloryczne przekąski, możemy efektywnie poradzić sobie z niekontrolowanym napadem głodu.

Przekąski i desery dla sportowców

Eksperci ostrzegają jednak, że porcjowane niskokaloryczne ciasteczka nie są zbyt trafnym wyborem. Okazuje się bowiem, że ilość cukru w nich zawarta (2 łyżeczki) nie jest problemem tylko wtedy, jeśli sięgamy po nie od czasu do czasu. Spożywane codziennie prowadzą do niepokojącego zwiększenia zawartości spożywanego cukru, zaburzając przebieg diety. Dodatkowo, smakołyki te zawierają znaczne ilości wysokocukrowego syropu kukurydzianego, który jest jednym z głównych czynników powodujących otyłość.

Następną wadą ciasteczek jest ich wysoka cena. Konsumenci mogą narzekać także na różnicę w smaku między oryginalnymi słodyczami a ich dietetycznymi wariantami. Ogólnie rzecz biorąc, gotowe niskokaloryczne produkty rzeczywiście zawierają mniej cukru i tłuszczu niż zwykłe przekąski, pomagając przy tym zaspokoić chęć zjedzenia czegoś słodkiego. Mają one kilka wad, jednak spożywane z umiarem, mogą wpłynąć pozytywnie na przebieg diety.

Wartościowe przekąski

Oczywiście można przygotować niskokaloryczną przekąskę samemu, używając ulubionych składników. Większość z nas ma tendencję do zaniżania kalorii, dlatego aby trafnie oszacować kaloryczność posiłku, powinniśmy zapoznać się z tabelą podającą ilość kalorii w 100 gramach poszczególnych produktów.

Przed zjedzeniem potrawy dobrze jest także spojrzeć na talerz, by sprawdzić, czy przygotowana przez nas porcja jest odpowiednia. Jeśli natomiast kupujemy przekąski, możemy użyć palców, aby oszacować wielkość porcji. Dłoń może pomieścić około 80 gramów pokarmu, wielkość małego palca odpowiada wielkości łyżeczki stołowej. Podłużny produkt o długości palca wskazującego może ważyć około 30 gramów.

Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Większość restauracji serwuje porcje 3 razy większe niż zalecane, szczególnie jeśli chodzi o słodycze. Trzeba mieć to na uwadze podczas zamawiania posiłku. Powinno się także przestać kupować przekąski w automatach, gdzie większość produktów ma ponad 100 kalorii.

Zalecane przekąski

Wybranie niskokalorycznej przekąski może być trudne, szczególnie jeśli robi się to pierwszy raz. W oparciu o opinię ekspertów przygotowano listę wartościowych smakołyków, która może stać się inspiracją do utworzenia własnego dietetycznego menu:

  • połówka jabłka z dwoma łyżeczkami masła orzechowego;
  • pomarańcza i kilka prażonych orzeszków;
  • 10 migdałów;
  • połówka małego awokado;
  • 4 ciasteczka ryżowe z 2 łyżeczkami niskotłuszczowego serka wiejskiego;
  • 90 gramów niskotłuszczowego serka wiejskiego z 3 razowymi krakersami;
  • ¼ szklanki śmietanki beztłuszczowej z mieszanką surowych warzyw;
  • 6 pełnoziarnistych krakersów z 2 łyżeczkami masła orzechowego.

Co chrupać na diecie?

Zgodnie z zasadami zdrowego żywienia należy spożywać 4–5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu (co 3–4 godziny). Jeśli zastosujesz się do tej reguły, twój organizm nie będzie wykazywał chęci do spożywania przekąsek pomiędzy posiłkami, a tym samym unikniesz ryzyka rozwoju nadwagi czy otyłości.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dieta na jesień - zasady, produkty dozwolone i zakazane Jednodniowy detoks wiosenny Anny Lewandowskiej Napój ODTRUWAJĄCY ORGANIZM z czerwoną herbatą 5 powodów, dla których nie warto rezygnować z węglowodanów na diecie odchudzającej Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Zrzuciła z siebie 65-kilowego człowieka. Metamorfoza Fatimy Orlińskiej Koktajl na płaski brzuch Schudła 32 kilogramy w ciągu 8 miesięcy. Metamorfoza Kariny Rudzińskiej Co jeść na kolację, by schudnąć? Domowe zielone smoothies, które oczyszczają organizm Napój oczyszczający wątrobę Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Naturalne spalacze tłuszczu. 6 najlepszych produktów Koktajl oczyszczający jelito grube na bazie soku z jabłek Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Koktajl oczyszczający wątrobę i wzmacniający układ krwionośny Sok oczyszczający jelito grube, który poprawia trawienie Deser wspomagający odchudzanie Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Deser na śniadanie - badania, przepisy Tłuste produkty, które odchudzają 5 przypraw, które warto dodawać do koktajli. Poleca Ewa Chodakowska

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w ciągu 3 lat. Metamorfoza Agnieszki Pniak Czy owsianka może pomóc schudnąć? Sprawdź dietę owsiankową Mikstura oczyszczająca jelita Jak schudnąć w miesiąc? Poznaj dietę Whole30 Znana blogerka z dysmorfofobią publikuje zaskakującą metamorfozę. "Nie wierzcie w idealne zdjęcia na Instagramie" Przez 6 dni byłam na diecie dr Dąbrowskiej. Oto, co się działo Dlaczego warto jeść zimne ziemniaki? Idealne na dolegliwości pokarmowe i problemy z poziomem cukru we krwi Wrzuciła na Facebooka post ze swoim zdjęciem i obaliła mit Jak poradzić sobie z tłuszczem na brzuchu? Dietetyczna kolacja - najczęstsze błędy, przepisy Choroby, które mogą utrudniać odchudzanie. Znasz je? To, gdzie tłuszcz odkłada się w twoim ciele może świadczyć o poważnych chorobach. Podpowiadamy, jak z nim walczyć