Choroby, które możesz złapać na siłowni

Regularne chodzenie na siłownię kojarzy się głównie ze zdrowiem, jednak może mieć również negatywne skutki. I nie chodzi wcale o zakwasy, zmęczenie i przepocone ubrania, a o poważniejsze przypadłości. Jak się okazuje, w siłowniach czyha na nas cała armia groźnych bakterii powodujących nieprzyjemne schorzenia. Dowiedz się, co robić, aby ich skutecznie unikać.

Kobieta ćwiczy na siłowni z trenerem

Kobieta ćwiczy na siłowni z trenerem (123rf)

Grzybica stóp i paznokci

Grzyby są obecne w całej siłowni i łatwo jest się nimi zarazić, chodząc boso wokół basenu lub pod prysznicem i w szatni. Może to skutkować łuszczeniem się skóry po bokach i na spodzie stóp, gąbczastą, białą skórą między palcami i grubymi, żółtymi paznokciami palców u stóp.

Tę ostatnią zmianę bardzo ciężko wyleczyć. Dlatego lepiej zapobiegać. Poruszając się po siłowni, zawsze miej na nogach obuwie i dbaj, by stopy były czyste i suche.

Savoir-vivre na siłowni

Pałeczka ropy błękitnej

Bakteria ta rozwija się w ciepłej wodzie i chętnie przebywa w jacuzzi (to akurat wcale nie dziwi). Może wywoływać zapalenie mieszków włosowych, co objawia się swędzącą, czerwoną wysypką – wyjaśnia Debra Jaliman, certyfikowana dermatolog i autorka książki o problemach ze skórą "Skin Rules: Trade Secrets From a Top New York Dermatologist".

Wysypkę można złagodzić przykładając na 15 minut dwa razy dziennie kompres z roztworu ciepłej wody i białego octu w proporcji 1:1. Można też zastosować miejscowo krem hydrokortyzonowy. Jeśli to nie pomoże, należy zgłosić się do lekarza po antybiotyk.

Jedyną metodą, aby zapobiec wysypce, jest kąpanie się w wodzie o odpowiedniej zawartości chloru oraz każdorazowe zdejmowanie stroju i branie prysznica zaraz po skorzystaniu z gorącej kąpieli.

Kobieta jedzie na rowerze stacjonarnym

Wirus grypy i przeziębienie

Wirusy przeziębienia i grypy mogą żyć na skórze aż do trzech godzin, a na innych powierzchniach nawet do czterech godzin. Oznacza to, że każdy współdzielony sprzęt na siłowni (jak np. kierownica rowerka, panel sterowania bieżnią, ciężarki) może być siedliskiem zarazków, które następnie wywołują grypę lub inne infekcje.

Aby zmniejszyć ryzyko złapania wirusa, należy zdezynfekować sprzęt przed użyciem. Oprócz tego trzeba unikać dotykania nosa i ust podczas ćwiczeń, a po zakończeniu treningu obowiązkowo umyć ręce.

Gronkowiec złocisty

Bakteria ta żyje na skórze i w nosie. Można przenieść ją na sprzęt sportowy, kiedy wycierasz nos podczas ćwiczeń lub masz ją na swojej skórze. Jeśli kolejna osoba używająca sprzętu będzie miała nacięcie na skórze, bakterie gronkowca mogą przedostać się do organizmu, powodując wysypkę, pieczenie lub opuchliznę i gorączkę.

Ludzki wirus brodawczaka

– Ludzki wirus brodawczaka należy do rodziny zarazków, które są odpowiedzialne za powstawanie brodawek podeszwowych – wyjaśnia Randy Wexler, lekarz medycyny rodzinnej i profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Stanowym w Ohio.

Można zarazić się nim przez bezpośredni kontakt skórny lub chodząc boso w łazience lub pod prysznicem – dodaje Wexler. Dlatego należy pamiętać, aby w tych miejscach zawsze mieć na stopach klapki. A kiedy mimo wszystko na twojej stopie pojawi się brodawka, zgłoś się do lekarza, aby ją usunąć.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity