Przestrzeń, która motywuje

Trening jest dla wielu osób nie tylko sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów, ale także chwilą wytchnienia, relaksu, odzyskania umysłowej równowagi. Dlaczego w niektórych siłowniach i klubach fitness czujemy się dobrze, w innych wysiłek przychodzi nam z trudem? O sukcesie obiektu sportowego decydują liczne czynniki, począwszy od prawidłowego oświetlenia i klimatyzacji, skończywszy na układzie pomieszczeń i doborze kolorów. Na co powinniśmy zwracać uwagę, kupując karnet do klubu fitness?

Materiały prasowe Triple PR

Bezpieczeństwo i funkcjonalność

Projektanci wnętrz, pracując nad konceptem siłowni, muszą zwracać uwagę na wiele aspektów poprawiających nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo ćwiczeń. Często są to rzeczy z pozoru niezauważalne.

— Kwestie bezpieczeństwa to najistotniejszy punkt projektu — mówi Michael Kabat-Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. — Przede wszystkim drogi komunikacyjne powinny być wyznaczone w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne odległości między sprzętami. Specjalnie przystosowane pokrycie podłóg powinno amortyzować upadki i być łatwe do utrzymania w czystości.

Kluczem do funkcjonalności jest natomiast odpowiednie rozmieszczenie sprzętów. Powinny znajdować się one w określonych sektorach, które wzajemnie się uzupełniają. Np. strefa funkcjonalna powinna znajdować się w pobliżu strefy wolnych ciężarów. Wybierając miejsce treningów, warto też zwrócić uwagę na wentylację i klimatyzację, które w siłowni odgrywają niezmiernie istotną rolę.

Siłownia skrojona na miarę

Właściciele siłowni robią wszystko, aby ich miejsce było jak najlepiej dostosowane do potrzeb i profilu klienta — to samo dotyczy wystroju. Klub premium, lowcost, boutique, tylko dla kobiet… Każdy z nich będzie wyglądał inaczej, zarówno pod kątem estetyki, jak i funkcjonalności. Przykładowo przestrzeń klubów dla kobiet gospodaruje się w większą ilość sal do ćwiczeń, a kluby premium starają się zapewnić swoim klientom jak największą swobodę i intymność. Wybierając klub fitness, warto zastanowić się, w jakich przestrzeniach czujemy się najlepiej.

Niektórzy lubią ćwiczyć w dużych open space’ach, gdzie łatwo wmieszać się w tłum. Inni wręcz przeciwnie – wolą mniejsze, kameralne przestrzenie. — W każdej siłowni, poza częścią z maszynami do ćwiczeń i do podnoszenia ciężarów, powinna się znaleźć strefa do treningu indywidualnego, gdzie można realizować własny program, porozciągać się lub dopracowywać technikę z trenerem personalnym. Ponadto istnieje mnóstwo ćwiczeń, które można wykonywać bez sprzętów – zaznacza Anna Sulima Gillow – główny projektant ForbisGroup.

Dodatkowa energia

Zaprojektowane w sposób przemyślany wnętrze może stać się dodatkową motywacją do ćwiczeń i dodawać nam sporo energii. — Niezwykle istotny jest dobór barw. W siłowniach dobrze sprawdzają się intensywne i energetyczne odcienie czerwieni, żółci, pomarańczy, fioletu czy różu. Niekiedy stawiamy także na świeże, nawiązujące do natury: zieleń i niebieski w połączeniu z bielą i drewnem — wymienia Anna Sulima Gillow z ForbisGroup.

Bardzo istotne okazuje się także oświetlenie — najlepiej takie, w którym korzystnie się wygląda — to motywuje nas do dalszej pracy nad sobą. Im więcej światła dziennego, tym lepiej – to ono dodaje nam energii. Jeśli oświetlenie jest sztuczne, powinno możliwie jak najlepiej naśladować promienie słoneczne.

Drugi plan równie ważny

Wnętrze siłowni powinno sprzyjać klientowi nie tylko podczas ćwiczeń, ale także przed i po treningu. Tutaj nieocenioną funkcję pełnią komfortowe przebieralnie i strefa sanitarna. Muszą być one dobrze zorganizowane, oświetlone i przestronne, a przede wszystkim zapewniać swobodę. Nie każdy zdaje sobie sprawę z ogromnej roli zaplecza siłowni.

— Przebieralnie stają się niekiedy rodzajem „klubu towarzyskiego”. W szatni rozmawiamy, oglądamy się w lustrze po przebraniu, czasem nawet jemy szybko po treningu, kiedy nasz organizm ciągle jest w trybie przyspieszonego metabolizmu – mówi Anna Sulima Gillow. — Umywalnie to z kolei „rewers wizytówki fitness klubu”. Osoby ćwiczące lubią dbać o swoje ciało, czyli także higienę. W niektórych siłowniach oprócz klasycznej przebieralni i pryszniców znajdują się także sauny czy nawet mini baseny. To ogromny plus, ponieważ regeneracja i rozluźnienie mięśni po intensywnym wysiłku jest niezmiernie ważną kwestią.

Savoir-vivre na siłowni

Czy istnieje siłownia idealna?

To pytanie, na które odpowiedź nie istnieje. Przy wyborze pamiętajmy jednak o tym, że ma być to miejsce przystosowane indywidualnie do naszych potrzeb. Zwracajmy uwagę na szczegóły.

— Estetyka, dobór materiałów, elementy wyposażenia, wykończenia, kolory, wszystko to składa się na finalny efekt aranżacji — mówi Michael Kabat, Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. Prawidłowo zaprojektowana siłownia stanie się miejscem, do którego chętnie wrócisz, a treningi staną się efektywniejsze.

Materiał powstał przy współudziale ekspertów z firmy projektowo-wykonawczej Forbis Group specjalizującej się w adaptacji przestrzeni komercyjnych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis Co jeść po treningu – regeneracja, uzupełnienie minerałów, czas, przepisy Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Płaski brzuch w miesiąc - wyzwanie, zasady, plan treningu Ćwiczenia na pośladki czyli piękny tył domowymi sposobami Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity