Czym jest taping sportowy?

W celu przyspieszenia tempa leczenia zwichnięcia, urazu lub skręcenia, stosuje się plastrowanie statyczne. Zaaplikowanie taśm na skórę sprawia, że dolegliwości bólowe zmniejszają się lub nawet ustępują. Najczęściej taping statyczny wykorzystuje się w przypadku „łokcia tenisisty” i „kolana skoczka”.

123RF

Co to jest taping sportowy?

Określenia „taping sportowy” używa się do opisania czynności oklejania partii ciała za pomocą wodoodpornych taśm o różnej długości (sztywnych plastrów w kształcie litery V, I lub X – to zależy od miejsca urazu i jego powierzchni). Taśmy te pod względem właściwości – grubości, wagi – odpowiadają cechom skóry. Ponadto nie zawierają dodatków w postaci leku — ich istotą jest działanie bodźcami mechanicznymi.

Taping sportowy to jedna z nowoczesnych metod leczenia, zwana też plastrowaniem, która stanowi wsparcie dla fizjoterapii i medycyny sportowej. Taping sportowy to uzupełnienie procesu rehabilitacji. Plastrowanie statyczne stosuje się, aby wyleczyć kontuzje, których nabawił się sportowiec, i do przywrócenia funkcji poszczególnych narządów ruchu, gdy zostały dotknięte urazem.

Kontuzje, urazy, stłuczenia


Po oklejeniu ciała taśmami zmniejsza się ruchomość stawów w celu skorygowania jego ustawienia (funkcja stabilizująca tapingu sportowego), a miejsce, którym doszło do urazu, zostaje odciążone. Oklejenia ciała dokonuje specjalista: fizjoterapeuta, trener sportowy, lekarz. Przed naklejeniem plastrów przeprowadza się test w celu wykluczenia alergii. Skórę ciała oczyszcza się i usuwane jest zbędne owłosienie. Plastry należy nosić od 2 do 5 dni.

Sztywne plastry mają zadanie napiąć skórę, co powoduje powstanie przestrzeni między nią a tkanką, która otacza mięśnie. Skutek? Poprawa mikrokrążenia, uszkodzone partie ciała szybciej się regenerują. Ponadto w rezultacie zastosowania tapingu sportowego dolegliwości bólowe ulegają zmniejszeniu.

Kiedy stosować taping sportowy?

Plastrowanie statyczne stosuje się w przypadku:

Przeciwskazania do stosowania tapingu sportowego:

  • zerwanie ścięgna,
  • rozległe rany otwarte na ciele,
  • krwiaki,
  • uszkodzenie chrząstki stawowej.

Taping sportowy a kinesiotaping

Istotą tapingu sportowego jest oklejanie ciała taśmami sztywnymi, z kolei w przypadku kinesiotapingu stosuje się plastry elastyczne. Taśmy sztywne można scharakteryzować jako nierozciągliwe, które odciążają aparat ruchu, z kolei te elastyczne są ich przeciwieństwem – rozciągają się, gwarantują ruch ze względu na to, że dopasowują się do parametrów skóry oraz uaktywniają mięśnie. Taping kinezjologiczny nie wiąże się z obrzękami.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Dobierz idealne buty do biegania - sprawdź, jakie masz podbicie Sporty wspomagające odchudzanie Sztuki walki dla kobiet Zumba Toning Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej (WIDEO) Co to jest trening cardio? Zostań fanką zajęć fitness! Złamanie zmęczeniowe - częsty problem sportowców Życie zaczyna się po 40! Zapraszamy na kolejny trening Women's Run - FUN RUN Bielany! Kalistenika. Efektywny trening dla zapracowanych. Tylko 12 minut dziennie. Ból nóg – przyczyny

Popularne w tym tygodniu:

Kwarantanna. Jak nie dać się stresowi i zadbać o swoje zdrowie? Eustres i dystres, czyli dobro i zło? Jak działają hormony stresu? Koronawirus. Biegacze nie przestają zadziwiać. Maraton pokonał... w salonie Plan treningowy Schwarzeneggera na czas koronawirusa. "Nie potrzebujesz siłowni, żeby być w formie" Ćwiczenia na klatkę piersiową w domu bez sprzętu Koronawirus. Słynne lekkoatletyczne małżeństwo nie nudzi się w domu. Co za ćwiczenia Koronawirus. Polska para przebiegła maraton... we własnym ogródku Larry Williams dba o formę. Jego wyczyny na treningach robią wrażenie Koronawirus. W Chinach odbył się pierwszy bieg. Udział w nim wzięło tysiąc osób Krótko i intensywnie. Natalia Gacka podpowiada, jak ćwiczyć brzuch "Nie bądź leniuchem podczas kwarantanny". Anita Herbert pokazała, jak trenować Koronawirus. Fitnesska ze Słowacji pokazała zestaw domowych ćwiczeń