CrossFit: 3.2.1 Go. Gdzie i jak zacząć?

W zasadzie artykułu powinien rozpocząć się od przedstawienia tego czym jest CrossFit. Zgrabne wprowadzenie w temat pozwoliłoby na przybliżenie tego niezmiernie popularnego i skutecznego systemu treningowego. Ale czy na pewno kilka słów wystarczy na opisanie tego czym tak właściwie jest CrossFit? Spróbujmy.

123RF

W wyszukiwarce Google możemy znaleźć wiele definicji tego czym jest CrossFit. To m.in. wytrzymałościowo-siłowy system treningowy, którego głównym założeniem jest poprawa ogólnej sprawności fizycznej, poprzez doskonalenie wielu cech motorycznych, takich jak: sprawność układu sercowo – naczyniowo – oddechowego, wytrzymałość siłowa, siła, gibkość, dynamika, szybkość, koordynacja, zwinność, równowaga, celność/precyzja. Zwięźle, ale to jedynie fragment tego, czym jest CrossFit.

Na treningach CrossFit uczymy się i doskonalimy ruchy funkcjonalne, czyli takie, które towarzyszą nam w życiu codziennym. Od innych odmian fitnessu odróżnia go ciągła zmienność i intensywność ćwiczeń, a także połączenie elementów gimnastycznych, podnoszenia ciężarów i sportów wytrzymałościowych.

Czy powyższy opis jest w stanie oddać w pełni to czym tak właściwie jest CrossFit? Wątpię.

Na pewno lepiej zrobi to poniższy film, ale i tak jest to wciąż jedynie forma pośredniego przekazu. Niczego nie doświadczymy i nic nie poczujemy.

Co zatem zrobić, aby poczuć czym jest CrossFit?

Przyjść na zajęcia i spróbować.

Tylko tyle i aż tyle.

Bardzo często jednymi z argumentów przeciw są: to nie dla mnie, jestem za stary/a, za mało sprawny/a, czy za mało wysportowany/a. To bzdura!

CrossFit jest dla każdego i w każdym wieku. Jeżeli ta kwestia została wyjaśniona, należy zastanowić się gdzie rozpocząć treningi CrossFit i na co warto zwracać uwagę w miejscu, w którym ćwiczymy, tak aby służyło ono przede wszystkim naszemu zdrowiu.

Gdzie zacząć?

Najlepszym rozwiązaniem jest pójście na zajęcia do afiliowanego, tzn. licencjonowanego CrossFit boxa. W takim miejscu mamy pewność, że zajęcia będą prowadzone przez certyfikowanych trenerów, że będzie odpowiedni sprzęt i wyposażenie, a także że będziesz uczestniczyć w boxowej społeczności.

W linku poniżej znajduje się lista licencjonowanych CrossFit boxów na terenie Polski.

map.crossfit.com

Można też zacząć od treningu w wyznaczonych strefach treningu funkcjonalnego, które znajdują się w niektórych klubach fitness. Niestety nie jest to najlepszy pomysł.

Po pierwsze, w takich miejscach kadra trenerska jest bardzo słabo wyszkolona pod kątem CrossFitu i najczęściej nie posiada certyfikatu trenera CrossFit. Oczywiście fakt posiadania takiego certyfikatu nie gwarantuje, że mamy do czynienia z osobą posiadającą atrybuty dobrego trenera z odpowiednią wiedzą dotyczącą tego jak prowadzić zajęcia crossfitowe. Nie mniej jednak, certyfikat jest już pewną wskazówką.

Druga istotna rzecz, jaka różni miejsca treningu funkcjonalnego w klubach fitness od afiliowanych boxów, to brak odpowiedniego sprzętu.

Trzecia różnica, to community, czyli społeczność danego miejsca, osób trenujących w klubie. Crossfitowa społeczność w boxach jest często bardzo silnie ze sobą związana, angażująca się w wiele wspólnych wydarzeń w boxie i poza nim. To jest ta rzecz, którą trudno opisać, ale łatwo jej doświadczyć.

Jeżeli już znajdziemy się w boxie, czy w strefie treningu funkcjonalnego, to po czym poznać, że znaleźliśmy się w dobrym miejscu?

Jak ćwiczą gwiazdy?

Trener

Jeżeli chodzi o trenerów CrossFit pamiętaj, że wystawione im opinie nie zawsze mówią całą prawdę, a certyfikat trenera CrossFit Level 1 to obecnie papierek za kilka tysięcy polskich złotych.

Obserwuj swojego trenera w akcji. Szukaj trenerów, którzy są komunikatywni, skupieni na trenujących, dający indywidualne wskazówki i motywujący.

Trener powinien zapytać cię o stan twojego zdrowia, m.in. o kontuzje, dolegliwości oraz powinien ocenić twoją elastyczność i zdolność wykonywania poprawnie ruchów. W celu osiągnięcia pełnego zakresu ruchu powinien zaproponować ci progresję i skalowanie ćwiczeń.

Każdy z trenerów powinien dobierać czytelne, zwięzłe i jasne wskazówki dla ćwiczących, które są odpowiednie do rodzaju ćwiczeń i do ich ograniczeń. Priorytetem w każdym treningu, a szczególnie dla początkujących, jest pracowanie nad mobilnością i techniką. Intensywność, a przede wszystkim ciężary, powinny być na dalszym miejscu.

Bez tych cech, trener dodaje niewielką wartość do twojego treningu i może przeoczyć potencjalnie niebezpieczną sytuację.

Każdy wykwalifikowany trener powinien znać swoje ograniczenia. Profesjonalnym zachowaniem ze strony trenerów i właścicieli boxów będzie sytuacja, w której korzystają z usług specjalisty z danej dyscypliny sportowej, który prowadzi specjalistyczne treningi. Szczególnie jeżeli chodzi o zajęcia z dwuboju olimpijskiego.

Jeżeli trener będzie chciał dostarczyć ci usługę, na której nie najlepiej się zna, to nie tylko otrzymasz niskiej jakości usługę, ale narazi cię to na ryzyko kontuzji.

Jeżeli już przytrafi ci się kontuzja i mimo to idziesz na trening, a jeszcze do tego trener przekonuje cię do treningu, to jest to wyraźnym sygnałem alarmowym, że powinieneś/naś pomyśleć o zmianie boxa. Ból jest wskazówką, że coś jest nie tak i że potrzebujesz wizyty u wykwalifikowanego specjalisty. Trener musi to wiedzieć, Ty niekoniecznie.

Zajęcia dla początkujących

Każdy z boxów powinien mieć zajęcia dla początkujących, które noszą nazwę: beginners, on the ramp lub intro. Jeżeli zostałeś/aś wrzucony/na na głęboką wodę, czyli na zajęcia dla średniozaawansowanych, to jest to nie tylko niebezpieczne dla ciebie, ale również dla pozostałych ćwiczących. Poza tym takie działanie jest brakiem zapewnienie nowemu ćwiczącemu ćwiczeń odpowiednich do jego poziomu, a także naraża innych ćwiczących na zaniedbanie i brak wystarczającej uwagi ze strony trenera.

Udział w zajęciach dla początkujących jest konieczny bez względu na twoją przeszłość sportową oraz sprawność fizyczną i ma na celu przede wszystkim ocenienie twoich możliwości oraz ograniczeń, a także nauczenie cię wykonywania poprawnie technicznie podstawowych ruchów obecnych w CrossFicie.

Struktura i urozmaicenie treningów

O jakości twojego CrossFit boxa decyduje zdolność programowania treningów przez twoich trenerów. Każde z ćwiczeń w treningu musi mieć swój powód i uzasadnienie. Zadaj sobie pytania:

  • czy w tygodniu treningi różniły się między sobą pod względem czasu trwania i intensywności?
  • czy były zajęcia, na których pracowałeś/aś nad techniką i jakością wykonywania ruchów?

Doskonalenie umiejętności i techniki powinno odbywać się regularnie, zarówno w WOD-ach, jak i na osobnych specjalnie dedykowanych temu sesjach treningowych.

Poziom prowadzenia treningów

Każdy z trenerów powinien dobierać czytelne, zwięzłe i jasne wskazówki dla ćwiczących, które są odpowiednie do rodzaju aktywności. Jakość i poziom prowadzenia treningów zależy wyłącznie od trenera, jeżeli zauważysz że każdy trening jest do siebie podobny, że nie pracujesz nad techniką i nad polepszaniem swoich umiejętności, to jest to sygnał, że coś jest nie tak i należy zmienić trenera lub box.

Czystość i porządek

Czystość i porządek uważana jest za rzecz oczywistą. Nie ma żadnego usprawiedliwienia dla brudnego boxa. Brudne lepiące się sztangi, nieczyszczone kettlebells, drążki usmarowane magnezją, to znak, że nikt w boxie nie dba o czystość i porządek. Sprzęt powinien być ułożony w taki sposób w trakcie zajęć, aby nie był zagrożeniem bezpieczeństwa dla ćwiczących i aby pozwalał na sprawne i kontrolowane prowadzenie zajęć przez trenerów.
Kwestia czystości szatni, czy toalet nie podlega żadnej dyskusji.

Te kilka powyższych punktów to taki główny drogowskaz, w jakim kierunku należy się udać, aby trafić do dobrego miejsca oferującego trening crossfitowy.

Jest jeszcze kilka innych nie mniej istotnych rzeczy, które decydują o jakości treningu i przystępności danego miejsca, to np.: społeczność osób, z którymi ćwiczysz i spędzasz swój czas, czy programowanie treningów. Ale o tym później, najpierw zacznij swoją przygodę z CrossFitem w dobrym miejscu i z profesjonalnymi trenerami.

Grzegorz Lichwa
Redaktor Naczelny Strefawod
CrossFit Level 1 i CrossFit Endurance Trainer

Więcej o CrossFit na:

strefawod.pl

Facebook: Strefawod

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?

Popularne w tym tygodniu:

Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Znasz Shauna T, autora "Insanity"? Teraz pokazuje ćwiczenie, które powinieneś wykonywać, gdy nie masz czasu na cały trening To ćwiczenie powinna codziennie wykonać każda kobieta. Wysmukli talię i poprawi życie seksualne Płaska pupa - ćwiczenia, dieta, postawa Tych napojów nie pij po treningu Grube uda - jak się pozbyć z nich tkanki tłuszczowej, zasady żywienia Sześciopak - dieta, trening Trening na redukcję – zasady, plan treningowy CO ZJEŚĆ PRZED PORANNYM TRENINGIEM Fitness Trendy Jumping Fitness - kontrowersje i mity, a rzeczywistość