Berberys zwyczajny, czyli polska cytryna

Berberys zwyczajny, zwany także pospolitym lub kwaśnicą pospolitą, to ciernisty gęsty krzew osiągający wysokość do trzech metrów. Występuje niemal w całej Europie. Przeważnie porasta zbocza, miedze, skraje lasów.

Suszone owoce berberysa zwyczajnego

Suszone owoce berberysa zwyczajnego (123rf)

Znad kolców wyrastają ząbkowane eliptyczne liście i żółte, zebrane w grona kwiaty. Owoce, czyli wydłużone jaskrawoczerwone jagody utrzymują się na roślinie do późnej zimy. Są one jadalne, lecz mają cierpki i kwaśny smak, mimo że zawierają sporo cukru. Zbiera się je zanim całkowicie dojrzeją, czyli w sierpniu lub wrześniu.

Co zawiera berberys zwyczajny?

W lecznictwie wykorzystuje się korę, liście i owoce berberysu. Kora i korzenie wykazują właściwości antybiotyczne, ponieważ zawierają alkaloidy izochinolinowe, głównie berberynę, berbaminę, palmatynę i magnoflorynę oraz garbniki.

Owoce z kolei obfitują w kwasy organiczne – jabłkowy, askorbinowy (witamina C), saponiny, flawonoidy (rutynę), polifenole, fenole, cukry (m.in. glukoza, fruktoza), gorycze, sole mineralne, pektyny oraz karotenoidy.

Jedz owoce


Na problemy żołądkowe

Napar z liści berberysu jest polecany w leczeniu schorzeń przewodu pokarmowego, np. zaburzeń trawienia. Złagodzi bóle żołądka, nudności i charakterystyczne uczucie przepełnienia i gniecenia. Liście łagodzą też bóle wywołane kamieniami w drogach żółciowych, wzmacniają łaknienie i zwiększają wydzielanie żółci. Wspomagają również leczenie chorób wątroby.

Należy jednak pamiętać, że berberyna odkłada się w sercu, wątrobie i trzustce, dlatego przetworów z berberysu nie można spożywać przez dłuższy czas.

Wzmacnia odporność, wspomaga leczenie grypy

Owoce berberysu są produktem witaminizującym, dietetycznym i przeciwgorączkowym. Ze względu na wysoką zawartość witaminy C bywają nazywane „polską cytryną”. Stosuje się je pomocniczo w leczeniu przeziębień, grypy i jako środek na obniżenie gorączki. By wzmocnić organizm i podnieść jego odporność na infekcje, warto dodawać suszone owoce do herbaty.

Bez problemu znajdziemy je w internecie i sklepach ze zdrową żywnością. Wyciągi z kory i korzeni stosuje się przy zakażeniach bakteryjnych, ponieważ dzięki zawartości berberyny, która działa antybakteryjnie, wykazują właściwości antybiotyczne.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

10 zasad ułatwiających odchudzanie

Berberys ukoi nerwy i pomoże schudnąć

Berberys wycisza, korzystnie wpływa na nastrój oraz koncentrację, dlatego powinny po niego sięgać osoby, które żyją w stresie, są pobudzone emocjonalne, znerwicowane lub mają problemy z zasypianiem.

Poza tym, odwar z owoców tego krzewu przyspiesza przemianę materii, pobudza wydzielanie soków trawiennych, działa moczopędnie i lekko przeczyszczająco. Dlatego też, można go stosować pomocniczo w trakcie odchudzania.

Kto powinien zachować ostrożność?

Zawarte w roślinie berberyna i berbamina mogą przyczynić się do nadciśnienia tętniczego. Stan taki może wywołać niedotlenienie, a nawet zaburzyć rozwój płodu. Dlatego też preparatów z berberysu nie poleca się kobietom w ciąży. Z kolei u małych dzieci berberys może wywołać przejściowe nudności.

Owoce w diecie


Konfitura z owoców berberysu

Owoce można wykorzystać do przygotowania przetworów – konfitur, dżemów, soków, nalewek, win. Zmielone, suszone jagody berberysu sprawdzą się także jako przyprawa do mięs, ryb i sosów. Aby przygotować konfiturę z berberysu musisz zagotować szklankę cukru w bardzo małej ilości wody. Do syropu dodaj szklankę owoców, gotuj przez chwilę cały czas mieszając.

Zdejmij z ognia i zostaw na noc pod przykryciem. Następnego dnia zagotuj jeszcze raz, zamieszaj i znowu zostaw pod przykryciem. Powtarzaj to przez trzy dni. Taką konfiturę można wykorzystać od razu lub przechowywać w wyparzonym i zakręconym słoiczku.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery