Nowy wskaźnik masy ciała zastąpi BMI?

Naukowcy opracowali nowy wskaźnik, który precyzyjniej, niż stosowany dotychczas BMI, przewiduje ryzyko chorób związanych z otyłością, a także ryzyko przedwczesnej śmierci. Pod uwagę brany jest rodzaj sylwetki, a nie tylko wzrost i waga.

123rf

BMI (ang. body mass index) jest najpopularniejszym i najczęściej stosowanym wskaźnikiem, który pozwala określić, czy masa ciała jest prawidłowa. W celu ustalenia BMI należy podzielić masę ciała (podaną w kilogramach) przez wzrost (podany w metrach) podniesiony do kwadratu. Wartość BMI koreluje dodatnio z ryzykiem chorób związanych z otyłością.

Z uwagi na to, iż w obliczeniu BMI brane pod uwagę są jedynie dwa parametry, zdaniem ekspertów, nie odzwierciedla dokładnie stopnia otyłości. Porównując dwie osoby o tej samej masie ciała i tej samej wartości BMI, może zdarzyć się, że mają one zupełnie inny typ sylwetki, a tkanka tłuszczowa jest inaczej rozmieszczona.

Wskaźnik BMI jest nieadekwatny dla osób bardzo niskich, bardzo wysokich oraz dla osób wykazujących obrzęki związane np. z niewydolnością nerek, czy też dla osób charakteryzujących się silnie rozbudowaną tkanką mięśniową. Ze względu na ignorowanie szeregu czynników, które mogą pomóc w określeniu zawartości tkanki tłuszczowej w organizmie oraz rodzaju sylwetki, naukowcy opracowali nowy wskaźnik, łączący wymienione wyżej aspekty.

Naukowcy są zdania, że nowy wskaźnik SBSI jest dokładniejszy. Lepszym wyznacznikiem przewidującym ryzyko zdrowotne jest rozłożenie tkanki tłuszczowej w ciele, a nie masa ciała całkowita.

Może zdarzyć się, że osoby, u których duża część wagi przypada na okolice tułowia, mają znacznie większe ryzyko zachorowania i przedwczesnej śmierci niż te, których waga rozłożona jest peryferyjnie, zwłaszcza w dolnej części ciała. Z tego powodu stworzono SBSI i przetestowano je. Dzięki analizie prawie 12 tys. badanych pokazano, że wskaźnik ten lepiej przewiduje śmiertelność niż BMI.

Naukowcy z Uniwersytetu Zachodniej Wirginii przeanalizowali dane 11 808 osób w wieku od 18 do 85 lat. Po analizie badacze doszli do wniosku, że należy stworzyć nowy wskaźnik na podstawie antropometrycznych czynników kształtu ciała i jego rozmiaru.

Analiza badanych osób miała na celu potwierdzenie skuteczności SBSI w ocenie ryzyka śmiertelności. Wyniki badań potwierdziły, iż nowy wskaźnik znacznie lepiej określa ryzyko śmiertelności w wyniku chorób związanych z otyłością, niż popularne dotychczas BMI.

Zobacz również: Jak schudnąć bez efektu jojo?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal Wegański sernik z awokado bez pieczenia Dieta Colette Lefort Co dietetycy jedzą na kolację? Sprawdziliśmy

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto z masła orzechowego Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Daktylowa tarta z kremem kokosowym Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Brownie z batatem i rodzynkami Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Przepis na koktajl proteinowy Domowy budyń waniliowy - bez glutenu Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej