Nawadnianie u osób aktywnych i sportowców

Do odwodnienia może dojść nie tylko w wyniku infekcji przewodu pokarmowego, ale i intensywnego treningu. W czasie wysiłku fizycznego organizm wytwarza bowiem dużo ciepła, a potrzeba ochłodzenia ciała prowadzi do nadmiernego pocenia się. Wraz z potem organizm traci nie tylko wodę, ale i glukozę oraz elektrolity.

W ciągu godzinnego, umiarkowanie intensywnego treningu dorosły człowiek może stracić 1–1,5 litra wody. Ryzyko odwodnienia jest więc znaczne. Aby nie dopuścić do tego groźnego dla zdrowia stanu, należy zacząć nawadnianie organizmu jeszcze przed ćwiczeniami. Zaleca się przyjęcie 500 ml płynu – jest to tak zwana rezerwa wodna. Płyny należy przyjmować także podczas treningu.

Wiele osób zastanawia się, jakie napoje nawadniają najlepiej. Zwykła woda ma dużo zwolenników, ale nie dostarcza organizmowi wystarczająco dużo elektrolitów. Lepszym wyborem są doustne płyny nawadniające, które zawierają elektrolity i glukozę w precyzyjnie dobranych proporcjach. Dzięki temu nawadniają optymalnie i zapewniają lepsze samopoczucie ćwiczącego. Preparaty tego typu są nie tylko skuteczne, ale i bezpieczne. Doskonale sprawdzają się także podczas upałów, gdy organizm poci się intensywnie, oraz po nadmiernym spożyciu alkoholu.

Jak nawadniać organizm?


Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Spożywasz "białą śmierć" często nie mając o tym pojęcia Ciepła woda z cytryną - zacznij ją pić już dziś! Woda z cytryną rano czy na noc? Kapusta kiszona - dlaczego warto jeść kiszonki? Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku? Co na deser może zjeść sportowiec? Regulamin konkursu "DIETA MIND" Obłędny pudding z tapioki z wanilią, musem z mango i truskawkami Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Dlaczego warto jeść kasze? Antygrypina na przeziębienie Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu