10 porcji owoców i warzyw dziennie zmniejsza ryzyko przedwczesnej śmierci

Zdaniem naukowców powinniśmy jeść 10 porcji owoców i warzyw dziennie w celu zminimalizowania ryzyka przedwczesnej śmierci. Dodają oni również, że te produkty roślinne obniżają niebezpieczeństwo rozwoju chorób serca i nowotworu oraz wystąpienia udaru.

Owoce w lodówce

Owoce w lodówce (123RF)

5 porcji warzyw i owoców dziennie

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jeść 5 porcji tych produktów spożywczych dziennie — 3 porcje warzyw i 2 owoców (łącznie około 400 gramów). Porcja owoców to na przykład średniej wielkości jabłko, pół filiżanki jagód albo szklanka soku bez dodatku cukru. Z kolei o porcji warzyw mówimy w przypadku dużego pomidora lub talerzyka surówki.

Spożywanie już 200 gramów warzyw i owoców wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka wielu chorób. Przykład? Spada ryzyko niebezpieczeństwo schorzeń serca (o 16 proc.), udaru (o 18 proc.), chorób układu sercowo-naczyniowego (o 13 proc.), raka (o 4 proc.). Maleje również ryzyko przedwczesnej śmierci (o 15 proc.).

10 porcji warzyw i owoców

Zdaniem naukowców dwukrotne zwiększenie dziennej racji warzyw i owoców może zapobiec nawet 7,8 mln przedwczesnych zgonów, które notuje się na świecie każdego roku. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez Imperial College w Londynie.

„Chcieliśmy zbadać, ile owoców i warzyw należy jeść, aby uzyskać maksymalną ochronę przed chorobami i przedwczesną śmiercią. Nasze wyniki sugerują, że choć pięć porcji owoców i warzyw wystarcza, to ich zwiększenie do 10 dziennie przynosi znacznie lepsze rezultaty” - powiedział dr Dagfinn Aune, główny autor badań ze School of Public Health at Imperial.

Zobacz też: Kilka słów o mrożonych owocach i warzywach

Wyniki analizy danych pochodzących z 95 różnych badań z udziałem łącznie około 2 milionów osób opublikowano w „International Journal of Epidemiology”. Okazało się, że jedzenie większych ilości owoców i warzyw przez mieszkańców Wielkiej Brytanii skutkowało zmniejszeniem ryzyka rozwoju schorzeń serca o 24 proc., udaru o 33 proc., chorób sercowo-naczyniowych o 28 proc., raka o 13 proc., przedwczesnych zgonów zaś o 31 proc.

„Wykazano, że warzywa i owoce obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, a także wzmacniają kondycję naczyń krwionośnych i układu odpornościowego” - powiedział dr Aune. To działanie jest konsekwencją składników odżywczych, których te produkty dostarczają (witamin, takich jak C, beta-karoten, A, E, składników mineralnych, błonnika, przeciwutleniaczy, które mogą zmniejszać uszkodzenie DNA, co prowadzi do obniżenia ryzyka rozwoju raka). Ponadto związki zwane glukozynolanami, które zawierają warzywa z rodziny krzyżowych (na przykład brokuły), aktywują enzymy zapobiegające nowotworom.

Zobacz też: Dieta ujemnych kalorii — warzywa, owoce i zioła z ujemnymi kaloriami

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Takiego pozytywnego wpływu na stan zdrowia nie zaobserwujemy, zażywając suplementy witaminowe (ich wpływ na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób nie został udowodniony). Cały pakiet pożytecznych składników odżywczych można uzyskać, spożywając świeże lub mrożone pokarmy roślinne. Ważną informacją jest, że naukowcy nie stwierdzili żadnej różnicy pomiędzy skutkami ochronnymi gotowanych i surowych owoców i warzyw.

Owoce w diecie


Które owoce i warzywa jeść?

Co ważne, nie wszystkie owoce i warzywa są sobie równe. Jako najskuteczniejsze w zapobieganiu chorobom serca i mózgu wskazuje się: jabłka i gruszki, owoce cytrusowe, sałatę, szpinak, cykorię, brokuły, kapustę, kalafiora. Natomiast żeby zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka, menu powinno zawierać zielone, żółte i pomarańczowe warzywa, takie jak fasolka szparagowa, marchew, papryka i te kapustne.

Polacy jedzą zbyt mało warzyw i owoców

Dieta Polaków jest uboga w warzywa i owoce, obfituje w potrawy mięsne. Mimo że zdajemy sobie sprawę z wartości odżywczych produktów roślinnych, wciąż jemy ich niewiele. Zamiast rekomendowanych przez Światową Organizację Zdrowia 400 gramów dziennie spożywamy jedynie 250 gramów (zazwyczaj jest to jabłko w ramach podwieczorku i surówka jako dodatek do obiadu). Tylko 7 proc. Polaków je owoce i warzywa jako składnik każdego posiłku.

Biorąc pod uwagę wyniki badań naukowców (pozytywny wpływ warzyw i owoców na zdrowie), powinniśmy starać się zwiększyć ilość tych pokarmów w codziennym menu. Są one niezbędne również w celu utrzymania prawidłowej masy ciała, która także zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn FIT deser Bounty z kubeczka Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć TARTA DAKTYLOWA Z PROTEINOWYM KREMEM KOKOSOWYM i borówkami Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Zioła, dzięki którym pozbędziesz się nadmiaru wody z organizmu Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami FIT ptasie mleczko