Pierwsza pomoc w przypadku stłuczeń, skręceń lub innych urazów

Kontuzje tego rodzaju są bardzo częste, ponieważ wystarczy tylko chwila nieuwagi, np. źle ustawiona stopa, i może dojść do naciągnięcia mięśni czy nawet skręcenia. Nie tylko w trakcie ruchu może dojść do urazu. Brak częstego wysiłku fizycznego może doprowadzić np. do zastoju mięśni, które nie są wzmacniane. W takim przypadku gwałtowne poruszenie się może doprowadzić do bolesnej kontuzji.

Zdjęcie opatrunku / Shutterstock

Jak reagować w przypadku urazu?

Do najczęstszych urazów mięśni należą potłuczenia. Przyczyny potłuczeń to np. silne uderzenie czy przewrócenie się. W tym momencie dochodzi do uszkodzenia drobnych naczyń podskórnych, krwawienia podskórnego i przedostania się krwi do tkanek. Taki uraz objawia się tym, że w miejscu uszkodzenia tkanek tworzą się siniaki. Oczywiście wszystkiemu towarzyszy ból. Jak pomóc przy stłuczeniu? Na pewno należy zrobić zimny okład, który powinien zminimalizować obrzęk. Jeżeli doszło do stłuczenia ręki czy nogi, trzeba ją ułożyć wyżej serca – ma to pomóc przy ograniczeniu krwawienia podskórnego.

Najczęstsze urazy

Skręcenie to natomiast zbytnie rozciągnięcie więzadeł. Najczęściej kontuzje dotykają stawu kolanowego, stawu skokowego i nadgarstka. Lekarze często mówią, że skręcenie jest inwazyjną kontuzją, która powoduje obrzęk stawu, często pojawia się również siniak. Obrzęk można zmniejszyć, przykładając chłodny okład, zaleca się także usztywnienie nogi bandażem elastycznym. Gdy dojdzie do skręcenia stawu, ortopeda może zalecić założenie tzw. ortezy, czyli stabilizatora.

W trakcie codziennych obowiązków może w każdym momencie dojść do naciągnięcia ścięgien, więzadeł, włókien mięśniowych. Przy zbyt mocnym naciągnięciu może nawet dojść do zerwania ścięgna. Naciągnięcie czy zerwanie charakteryzuje się ostrym bólem, który pojawia się przy prostowaniu i zginaniu stawu. Jest to punktowy ból, który może się zwiększać przy ucisku. Jeżeli nie pomaga okład, po upływie 24 godzin należy udać się do lekarza.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najczęstsze błędy po treningu Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie Zalety ćwiczenia zimą na świeżym powietrzu Najczęstsze wakacyjne urazy Jak leczyć stłuczone lub obciążone stawy? Jak szybko zlikwidować siniaka? Jak pomóc przy stłuczeniu? Na czym polega trening cardio? Jak pozbyć się siniaków i stłuczeń? Jaką siłownię wybrać? Ćwiczenia sposobem na długie życie Jak leczyć skręconą kostkę? Czy fitness jest dobry na odchudzanie? Kontuzje – pierwsza pomoc Czy w czasie ciąży można uprawiać callanetics? Czym charakteryzuje się skręcenie stawu? Co robić w przypadku stłuczenia mózgu? Co warto wiedzieć o aerobiku w wodzie? Co oznacza podatność na siniaki?

Popularne w tym tygodniu:

Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Siłownia, w której się wyśpisz Sposoby na zakwasy: jak złagodzić ból mięśni? Zaskocz Swoje Pośladki - Skuteczny trening Pupy Odbyły się pierwsze treningi Women’s Run w tym sezonie