Cukrowy detoks. Czy można oczyść organizm w trzy dni? Zapytaliśmy dietetyka

Cukier to jedna z przyczyn problemów z wagą (za dodatkowe kilogramy są odpowiedzialne nie tylko tłuszcze). Nadmiar tego składnika w organizmie skutkuje też wahaniami nastroju i sennością. Może spowodować rozwój wielu schorzeń, np. cukrzycy typu 2. Jak temu przeciwdziałać? Przede wszystkim musimy ograniczyć spożycie cukru. Możemy także przeprowadzić detoks organizmu.

123rf

1. Jak cukier wpływa na organizm?

Źródłem cukru są nie tylko słodkie napoje, substancje słodzące, które dodajemy do kawy i herbaty, owocowe jogurty. Znajduje się on nawet w wędlinach i pieczywie bezglutenowym.

Cukier jest potrzebny organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, jednak w nadmiarze szkodzi. Jest magazynowany w postaci tkanki tłuszczowej. Zaburza pracę pożytecznych bakterii jelitowych, podnosi poziom insuliny we krwi, niekorzystnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy. Powoduje bóle głowy, zmęczenie, problemy z zatokami i nadpobudliwość.

2. Jak oczyścić organizm z cukru?

Zgodnie z informacjami, które można znaleźć w internecie, możliwe jest wyeliminowanie z organizmu nadmiaru cukru w krótkim czasie. Ma nam w tym pomóc jadłospis rozpisany na trzy dni. W trakcie detoksu powinniśmy pamiętać o nawadnianiu — każdego dnia należy wypić ok. 2 l czystej wody lub domowej wody smakowej (z dodatkiem mięty albo plastrów owoców). Możemy też pić zieloną herbatę (3 szklanki) i kawę, ale tylko czarną (jedną filiżankę dziennie). Podczas detoksu jemy cztery posiłki.

Oto menu oczyszczające:

Dzień pierwszy

  • pierwsze śniadanie — 1 szkl. płatków owsianych ugotowana na wodzie z dodatkiem migdałów, nasion i borówek (tyle, ile zmieści się w garści) albo 3 jajka (ugotowane na twardo)
  • przekąska — mała miseczka orzechów (różne rodzaje)
  • obiad — pierś z kurczaka z dodatkiem ugotowanych warzyw (fasola, dynia piżmowa, rzepa, marchewka, pasternak i buraki) i migdałów
  • kolacja — łosoś (ugotowany na parze lub upieczony w piekarniku) z dodatkiem brokułów lub zielonej fasolki (warzywa ugotowane na parze)

Jak oczyścić organizm z toksyn?

Dzień drugi

  • pierwsze śniadanie — jajecznica z 3 jajek z dodatkiem świeżego szpinaku lub ugotowanych brokułów albo 1 szkl. płatków owsianych ugotowana na wodzie z dodatkiem migdałów, nasion i borówek
  • drugie śniadanie — mała miseczka orzechów (różne rodzaje)
  • obiad — sałatka (z marchewki, kapusty, grillowanej cukinii, żółtej i czerwonej papryki) z dressingiem (oliwa, sok z cytryny, ocet jabłkowy, tymianek)
  • kolacja — pieczony dorsz z warzywami (brukselka i rzepa ugotowane na parze) albo zupa fasolowa i ugotowane na parze zielone warzywa

Dzień trzeci

  • pierwsze śniadanie — omlet z 3 jaj z krewetkami, dodatkowo sałatka z rzodkiewki i kapusty, posypana orzechami włoskimi albo 1 szkl. płatków owsianych ugotowana na wodzie z dodatkiem migdałów, nasion i borówek
  • drugie śniadanie — mała miseczka orzechów (różne rodzaje)
  • obiad — pieczona pierś z kurczaka z dodatkiem czarnych oliwek, tymianku i cebuli albo pieczone udka kurczaka z rozmarynem, szałwią i cytryną
  • kolacja — ryż brązowy z pomidorami, grzybami i bazylią albo bulion warzywny (na bazie grzybów, selera, cebuli, marchwi, czosnku, tymianku i liści laurowych)

3.Czy można oczyść organizm w trzy dni?

O przeanalizowanie tej diety oczyszczającej poprosiliśmy Agnieszkę Blumczyńską, dietetyka klinicznego, certyfikowanego członka Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków, prowadzącą stronę Mądre Żywienie. Oto odpowiedź:

Zobacz również: Wiosenny detoks

-Przedstawiony jadłospis obfituje w tłuszcze (ich zawartość wynosi ponad 60 proc. dziennego zapotrzebowania, a nie powinna przekraczać 30–35 proc.). Natomiast ilość węglowodanów jest niska (oscyluje na granicy 20 proc.) - to zdecydowanie za mało w racjonalnym, zdrowym odżywianiu. Zaproponowany sposób żywienia zbliżony jest do modelu diety ketogennej, gdzie to właśnie tłuszcze stanowią największą pod względem ilości składową, a węglowodany najmniejszą. Dieta ta stosowana jest przede wszystkim u dzieci z padaczką lekooporną pod ścisłym nadzorem lekarza i dietetyka. Do efektów ubocznych jej stosowania należy kamica nerkowa, wzrost poziomu lipidów w surowicy krwi, a także hipoglikemia (obniżenie poziomu glukozy), co absolutnie nie oznacza, że odzwyczailiśmy się od słodyczy. Wystąpić mogą też niedobory witamin i składników mineralnych w organizmie.

Czy zatem zdrowa osoba, które chce oczyścić organizm z nadmiaru cukru, może ją stosować?

— Obecny stan mojej wiedzy nie pozwala na polecanie tego rodzaju diety osobom zdrowym, które chcą jedynie przeprowadzić detoks cukrowy. Z doświadczenia w pracy z pacjentami wiem, że po 30 dniach sumiennego stosowania racjonalnej diety ochota na spożywanie słodyczy w skali od 1 do 10 (gdy na początku było 10) spada do 1–2 - powiedziała Blumczyńska.

Zdaniem dietetyka kluczem do cukrowego detoksu jest zdrowe i racjonalne odżywianie się.

— Należy unikać głodzenia i nadmiernego objadania się. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się wszystkie produkty wchodzące w skład piramidy żywieniowej opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia w 2016 r., czyli warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty (pieczywo, kasze, ryże, makarony), nabiał, ryby, tłuszcze, w tym orzechy. Musimy też dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu i się ruszać. Aktywność fizyczna jest nieodzownym składnikiem zdrowej, prawidłowo zbilansowanej diety. Wszystkie jej składniki powinny być odpowiednio zbilansowane. Należy unikać cukrów prostych (słodyczy, słodzonych napojów, jogurtów, białego pieczywa itp.) i słodzenia napojów, np. herbaty i kawy.
Jako alternatywę dla jadłospisu w ramach cukrowego detoksu Agnieszka Blumczyńska, dietetyk, proponuje zdrowe menu, które dostarcza 1800 kcal dziennie. Oto pomysły na posiłki:

Śniadanie

Pełnoziarniste kanapki z sałatą, awokado, pomidorem i ogórkiem kiszonym

Składniki:

  • chleb pełnoziarnisty – 3 kromki (105 g),
  • margaryna wysokogatunkowa do pieczywa – 1,5 łyżeczki,
  • sałata – 3 liście,
  • awokado – 50 g,
  • pomidor – 80 g,
  • ogórek kiszony – 50 g.

Drugie śniadanie

Maślanka truskawkowa z chia

Składniki:

  • maślanka 1,5 proc. tłuszczu — 1 szklanka,
  • truskawki – 250 g,
  • otręby pszenne – 3 łyżki,
  • nasiona chia – 2 łyżeczki.

Sposób przygotowania:

Miksujemy maślankę z truskawkami i otrębami na gładką masę. Dodajemy nasiona chia i odstawiamy, aż napęcznieją.

Obiad

Pieczony łosoś z fasolką szparagową i cukinią na ryżu

  • łosoś świeży (filet) – 150 g,
  • sok z cytryny,
  • zioła,
  • fasolka szparagowa – 100 g,
  • cukinia – 100 g,
  • ryż paraboliczny – 50 g,
  • koper – 1 łyżeczka.

Sposób przygotowania:

Płuczemy łososia, doprawiamy solą i pieprzem, skrapiamy sokiem z cytryny. Odstawiamy do zamarynowania na ok. 30 minut. Następnie smażymy rybę na patelni bez tłuszczu. Fasolkę szparagową gotujemy na pół twardo, cukinię kroimy w kostkę i smażymy na patelni przez ok. 3 minuty. Osoloną wodę w garnku doprowadzamy do wrzenia, wkładamy ryż i gotujemy go pod przykryciem przez 12 minut (lub zgodnie z instrukcją na opakowaniu). Odcedzamy i wykładamy na talerz. Dodajemy rozdrobnionego łososia i warzywa, delikatnie mieszamy. Na koniec posypujemy posiekanym koperkiem i skrapiamy sokiem z cytryny.

Podwieczorek

Kanapka z sałatą i szynką oraz sałatka z pomidora i ogórka kiszonego z natką pietruszki

Składniki kanapki:

  • chleb pełnoziarnisty – 2 kromki (70 g),
  • margaryna wysokogatunkowa do pieczywa – 1 łyżeczka,
  • sałata – 2 liście,
  • szynka drobiowa – 2 plastry.

Składniki sałatki:

  • pomidor – 250 g,
  • ogórek kiszony – 120 g,
  • natka pietruszki – 1 łyżka.

Sposób przygotowania:

Pomidora i ogórka kroimy w kostkę, natkę siekamy. Mieszamy wszystkie składniki i doprawiamy do smaku.

Kolacja

Lekka sałatka z kurczakiem z chlebem

Składniki:

  • sałata – 5 liści,
  • rzodkiewka – 3 szt.,
  • mięso z piersi kurczaka – 50 g,
  • pomidor – 150 g,
  • jajko – 1 szt.,
  • papryka czerwona – 100 g,
  • chleb pełnoziarnisty – 2 kromki (70 g).

Sposób przygotowania:

Przyprawiamy mięso ulubionymi ziołami, pieczemy na grillu. Po wystygnięciu kroimy w większą kostkę lub plastry. Sałatę rwiemy na kawałki, a rzodkiewki kroimy w plastry lub ćwiartki (podobnie robimy z pomidorem i papryką). Mieszamy warzywa z pozostałymi składnikami, dodajemy jajko ugotowane na twardo i pokrojone w ósemki. Doprawiamy odrobiną soli i pieprzu. Jemy z pieczywem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) FIT ciasteczka - bez mąki i cukru Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal Wegański sernik z awokado bez pieczenia Dżemy truskawkowe ze sklepu. Zbadaliśmy ich skład Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto z masła orzechowego Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Daktylowa tarta z kremem kokosowym Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Brownie z batatem i rodzynkami Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Przepis na koktajl proteinowy Domowy budyń waniliowy - bez glutenu Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej