Kompletujemy strój biegacza

Wygląd nowoczesnego biegacza to efekt rozwoju technologicznego, który w zaskakująco krótkim czasie odmienił zawody biegowe. Nie ma już żadnej wymówki dla braku odpowiedniego stroju. Wystarczy, że wejdziesz do sklepu sportowego, a zaleją cię akcesoria. Bez niektórych możesz się obejść, bez innych nie, ale co najważniejsze – musisz zrozumieć zasady do­konywania wyboru. Zbierz trochę informacji i podejmij sensowne decyzje dotyczące tego, czego naprawdę potrzebujesz.

Shutterstock

Wydawnictwo Bukrower

Buty

Udaj się do wyspecjalizowanego sprzedawcy, a najpewniej wybierzesz właściwie. Większość takich sklepów zatrudnia osoby, które same biegają, a to robi ogromną różnicę. Inną zaletą takich sklepów jest to, że często można w nich znaleźć bieżnie. Dzięki temu obsługa może przez kilka minut popatrzeć, jak biegasz, i ocenić twój styl czy krok. Czasem możliwa jest również analiza twojego ruchu na ekranie komputera ułatwiająca wybranie najlepszych dla ciebie butów. Nie każdy sklep oferuje takie udogodnienia (w niektórych analiza może zostać prze­prowadzona na podstawie twojego biegu w sklepie lub na zewnątrz), ale zdecydowanie warto poszukać takiego, który je ma.

Przedział cenowy jest dość duży, zaczynając się od około 200 aż do 500 złotych. Drogie nie zawsze znaczy najlepsze, choć często za dobrą jakość trzeba odpowiednio zapłacić, jak to w życiu. Jeżeli ustaliłeś sobie górną granicę, bądź nieco elastyczny, gdy okaże się, że z trzech przymierzonych modeli najwygodniejszy i najlepiej dopasowany okazał się ten, który nie­znacznie przekracza sumę, jaką chciałeś wydać. Ten zakup to twój klucz do sukcesu, a wygoda jest podstawą – oraz, oczywiście, zapobieganie kontu­zjom. Zainwestuj w siebie, a bieganie sprawi ci większą przyjemność.

Zobacz najlepsze oferty butów do biegania


Skarpetki

Nie kupuj więc paczki pierwszych z brzegu bawełnianych skarpet, ale wydaj mądrze pieniądze i zasięgnij przed zakupem porady.

Zły wybór może wpędzić cię w kłopoty, tymczasem dobry wręcz ułatwi ci bieganie. Jedną z najistotniejszych zmian ostatnich lat było wprowadzenie techno­logii zapobiegającej powstawaniu pęcherzy. Nie ma oczywiście stuprocento­wej gwarancji, ale użycie dwóch warstw materiału okazało się wybawieniem dla wielu osób borykających się z powracającymi pęcherzami. Dwie warstwy ocierają się o siebie, a nie o twoją skórę, zmniejszając tarcie powodujące powstawanie pęcherzy; dodatkowo lepiej chronią przed wilgocią, czyli ko­lejną przyczyną podrażnień. Kup jedną parę i je wypróbuj. Naprawdę warto wydać trochę więcej!

Wielu producentów oferuje również skarpety dopasowane anatomicznie do prawej i lewej stopy. To subtelna różnica, którą także warto wypróbować. Łatwo je odróżnić dzięki oznakowaniu literami L i R (ang. left i right).

Bielizna

Wiele firm reklamuje specjalistyczną bieliznę sportową, ale jeśli nie jesteś jeszcze gotowy na taki wydatek – nie martw się, nie jest on konieczny. Najważniejsze, żeby twoja bielizna była lekka. Nie zakładaj nic grubego, ciężkiego ani workowatego. Na przykład luźne bokserki dla mężczyzn to nie najlepszy pomysł. Wybieraj bieliznę dobrze przylegającą do ciała, ale nie obcisłą.

Biustonosze sportowe

Każda kobieta, bez względu na rozmiar, powinna wyposażyć się w specjalny biustonosz do biegania – i to nie pierwszy, jaki wpadnie jej w oko.

Nie myśl, że jeden biustonosz będzie ci służył w nieskończoność. Ogól­nie mówiąc, należy pomyśleć o wymianie po mniej więcej czterech miesiącach przeciętnego użytkowania. Obserwuj, jak dobrze biustonosz podtrzy­muje twój biust, i wymień go, kiedy zauważysz, że stał się luźniejszy lub zaczął cię obcierać.

Najważniejsze jest znalezienie właściwego rozmiaru. Biustonosz nie może być za ciasny i jakakolwiek oznaka wrzynania się oznacza, że jest źle dopa­sowany. Powinnaś móc włożyć dwa palce pod pasek biustonosza. Daj sobie trochę czasu na wybór, a najlepiej udaj się do sklepu, w którym możesz liczyć na fachową poradę. Właściwy rozmiar i krój zapewnią ci wygodę podczas biegania.

Spodenki

Jeżeli przymierzałeś kiedyś spodenki do biegania, prawdopodobnie zorien­towałeś się już, że nie jest to strój, w którym chciałbyś być widywany na ulicy. Delikatnie mówiąc: przylegają – i w wielu przypadkach nawet męska bielizna wydaje się maskować więcej. Zaprojektowano je tak, by zapewnić biegaczom jak największą prędkość. Są oczywiście niezwykle lekkie i krót­kie, przez co ledwo je na sobie czujesz. Jeżeli zależy ci na pobiciu własnego rekordu, będą dla ciebie idealne, ale jeśli dopiero zaczynasz, masz kilka innych opcji.

Wybór jest naprawdę spory. Możesz wybrać dowolną długość spodenek, w zależności od tego, jak chcesz wyglądać. Nie należy biegać w bardzo długich spodenkach, bo mogą powodować otarcia. Poszukaj takich z we­wnętrznymi i zewnętrznymi kieszeniami, w których można schować gotów­kę, klucze i inne drobiazgi. Mężczyźni mogą się zdecydować na spodenki z wewnętrzną siatką, która pozwala zrezygnować z zakładania dodatkowej bielizny. Mogą służyć również jako kąpielówki.
Wielu biegaczy wybiera przylegające spodenki kolarskie. Są często pole­cane przez fizjoterapeutów jako forma zapobiegania kontuzjom, szczególnie związanych z pachwinami.

Niezależnie od tego, jaki styl wybierzesz, wygoda powinna być dla ciebie priorytetem. Nie kupuj stroju w zbyt dużym ani zbyt małym rozmiarze i weź pod uwagę, że możesz stracić kilka kilogramów w miarę rozwoju treningu.

Zobacz najlepsze oferty spodni do biegania


Legginsy

Bieganie w zimowe wieczory to konieczność założenia legginsów. Raczej nie są najbardziej twarzowym elementem stroju biegacza, ale przy niskiej temperaturze odgrywają kluczową rolę. Dzięki nim nie tylko będzie ci cie­plej, pomogą ci też uniknąć kontuzji, utrzymując odpowiednią temperaturę mięśni nóg. Zimno sprzyja naciąganiu mięśni, a więc im lepiej rozgrzejesz mięśnie nóg, oczywiście nie przegrzewając ich, tym lepiej.

Przymierz kilka sztuk i dowiedz się, z jakich materiałów są wykonane. W większości przypadków są to tkaniny oddychające, a to czynnik, który należy wziąć pod uwagę. Nie myśl, że wystarczą stare spodnie od dresu: nie wystarczą. Jeżeli nie chcesz marznąć i ociekać potem, musisz wybrać strój, który został zaprojektowany do biegania.

Koszulki

Ważne jest, aby nie biegać w topach z bawełny ani innych, które nie odprowadzają wilgoci. Chodzi o proces, w którym pot zostaje odparowany z powierzch­ni skóry. Gdy tak się nie stanie, wilgoć pozostanie na twoim ciele, a przy spadku temperatury spowoduje znaczny dyskomfort. Dodaj do tego zimny północny wiatr i naprawdę odechce ci się biegać!

Popularne są koszulki polo i polary – chyba najgorszy wybór. Są zdecy­dowanie za grube i nie przepuszczają wilgoci. To potencjalne źródło pro­blemów i należy ich unikać za wszelką cenę.
Trzymaj się zasady noszenia kilku warstw i wybieraj dobrej jakości koszulki, które znajdziesz w sklepach sportowych. O wiele lepiej jest założyć dwie koszulki przeznaczone do biegania niż jedną grubą. Kilka warstw zapewnia właściwą izolację, której nie ma pojedyncza warstwa grubej tkaniny.

W czym ćwiczyć?


Kurtki

Te same zasady odnoszą się do kurtki. Powinna być lekka i wykonana z tka­niny oddychającej. Im grubsza kurtka, tym trudniej się w niej biega. Za duża kurtka może negatywnie wpłynąć na technikę biegania. Możesz się przegrzać, a jeśli kurtka nie pozwoli odparowywać wilgoci, będzie się stawała coraz cięższa. Dodajmy do tego wsiąkający w nią deszcz i widzimy, że los biegacza w źle dobranej kurtce jest marny.

Potrzebujesz lekkiej kurtki, która ochroni cię przed wiatrem i pozwoli twojej skórze oddychać. Powinieneś ledwie czuć, że masz ją na sobie, inaczej może się wydać wygodna na początku biegu, ale pod koniec sesji treningo­wej nie będzie już taka.

Upewnij się, że wybierasz kurtkę z elementami odblaskowymi, żebyś był dobrze widoczny i bezpieczny.

Rękawiczki

Współczesne rękawiczki zapewniają rękom ciepło, ale nie powodują ich pocenia się. Są niezwykle lekkie, często mają jasne, fluorescencyjne kolory, dzięki którym będziesz lepiej widoczny po zmroku. Nawet czarne rękawicz­ki nowej generacji często są odblaskowe.

W ciężkie zimowe dni możesz mieć poczucie, że cienkie rękawiczki nie wystarczają. Wówczas wypróbuj rękawice narciarskie, które z pewnością się sprawdzą. Takie rozwiązanie powinno jednak być raczej wyjątkiem od reguły ze względu na ograniczoną funkcję przepuszczania powietrza.


Czapki

Nigdy nie zapominaj o czapce! Ciepło najszybciej ucieka z twojego orga­nizmu przez głowę, a podczas zimowych biegów w połowie lutego musisz zachować tego ciepła jak najwięcej. Również w lecie czapka stanowi pod­stawową ochronę przed słońcem.

Na zimę najlepsza będzie gruba czapka stanowiąca właściwą izolację. Specjalistyczna tkanina pozwoli, by pot z twojej głowy parował, chroniąc cię jednocześnie przed zimnem i przegrzaniem. Wypróbuj czapkę ze zwykłego materiału, a przekonasz się, o czym mówię.

Na lato wybierz lekką czapkę baseballówkę. Ochrona przed słońcem musi być jednocześnie wygodna. Za gruba czapka w upalny dzień przy­sporzy ci tylko kłopotów.

Gadżety sportowca


Okulary przeciwsłoneczne

Wybór okularów jest bardzo duży. Bez względu na to, jakiego rodzaju, stylu czy koloru szukasz, na pewno to znajdziesz. Jednak oprócz wyglądu musisz wziąć pod uwagę kilka ważnych elementów.

  1. Może to się wydawać oczywiste, ale upewnij się, że okulary są wyko­nane z bezpiecznego szkła. Nie zawsze tak jest, więc bądź ostrożny i nie kieruj się jedynie wyglądem. Jeżeli nie są bezpieczne – zapo­mnij o nich.
  2. Upewnij się, że są wygodne. To znowu może się wydać zupełnie oczywiste, ale większość osób kieruje się przy wyborze wyłącznie trendami w modzie. Będziesz pokonywać w okularach wiele kilometrów i musisz się w nich dobrze czuć. Poskacz chwilę przy przymierzaniu, nie zadowalaj się wyłącznie spojrzeniem w lustro. Wiele modeli wydaje się wygodnych, kiedy stoisz, ale to się zmienia w czasie biegu!
  3. Pomyśl także o wentylacji. Niektóre rodzaje są w tej kwestii lepsze od innych, dlatego przed zakupem warto się dowiedzieć jak najwię­cej o wybranym modelu.

Fragment pochodzi z książki „Mój pierwszy maraton” Tima Rogersa, Wydawnictwo Buk Rower.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Dlaczego nie powinniśmy rezygnować z rozgrzewki? Jak prawidłowo rozpocząć trening? Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 4 najlepsze sporty dla kobiet Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki

Popularne w tym tygodniu:

Ilu rowerzystów powalczy o lepsze powietrze w polskich miastach? Przepis na drugą młodość