Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej

Zazwyczaj włączamy grzyby do menu ze względu na walory smakowe i zapachowe. Warto je jeść również z uwagi na właściwości odchudzające. Osoby na diecie powinny wzbogacić jadłospis zwłaszcza o pieczarki.

Tarta z pieczarkami

Tarta z pieczarkami (123RF)

Grzyby w zdrowej diecie

Powszechna jest opinia, że grzyby są produktem niepełnowartościowym i nie zawierają praktycznie żadnych składników odżywczych. Co prawda nie są one niezbędne w diecie człowieka, ale warto je jeść. Dostarczają organizmowi witamin z grupy B (B1, B2 oraz PP) i soli mineralnych (wapnia, potasu, fosforu, żelaza, cynku i miedzi). Suszone grzyby mają wyższą wartość odżywczą niż świeże — po odparowaniu wody składniki mineralne i witaminy ulegają skoncentrowaniu.

W kurkach i rydzach stwierdza się obecność karotenu, który w organizmie człowieka jest zamieniany w witaminę A (stąd pomarańczowe zabarwienie). Grzyby są też źródłem białka (najwięcej strawnego składnika zawierają prawdziwki i pieczarki) oraz błonnika (podobnie jak inne produkty spożywcze pochodzenia roślinnego). Do najbardziej cenionych grzybów zalicza się podgrzybki, borowiki, rydze, gąski i trufle.

Wadą grzybów jest fakt, że są ciężkostrawne (głównie kurki) ze względu na zawartość chityny - niestrawnego wielocukru (odpowiednika błonnika pokarmowego). Dotyczy to głównie tych, które serwujemy w postaci smażonej. Dlatego nie poleca się ich osobom z kłopotami ze strony układu trawiennego, dzieciom i ludziom starszym. Żeby grzyby nie obciążały przewodu pokarmowego, warto je jeść z warzywami i ryżem.

Grzyby zawierają niewielką ilość tłuszczu i węglowodanów. W diecie wegetarian stanowią zamiennik mięsa. Chociaż mają 6 razy mniej kalorii niż mięso, sycą podobnie jak ten produkt podchodzenia zwierzęcego.

Smażone grzyby

Pieczarki — najlepsze grzyby na odchudzanie

Białe pieczarki to grzyby, które sprzyjają redukcji masy ciała. Zdaniem naukowców, osoby na diecie odchudzającej powinny nimi zastąpić czerwone mięso.

Wyniki rocznego badania przeprowadzonego przez naukowców z Johns Hopkins Weight Management Center w Baltimore dowiodły, że osoby jedzące codziennie porcję grzybów odpowiadającą objętości jednej filiżanki, w opozycji do osób stosujących normalną dietę z udziałem mięsa, zrzuciły średnio około 3 kilogramów. Co więcej, uczestnicy badania, którzy jedli grzyby zamiast mięsa, mieli lepsze parametry składu ciała, czyli korzystniejsze proporcje tłuszczu, kości, mięśni i wody.

Pieczarki zmniejszają apetyt i hamują proces wchłaniania tłuszczów z pożywienia. Należą do grupy produktów niskokalorycznych (100 gramów surowych obranych pieczarek to jedynie około 20 kcal). W 90 proc. składają się z wody i zawierają sporą ilość błonnika. Dzięki temu po zjedzeniu dania z tymi grzybami czujemy sytość przez dłuższy czas.

Zobacz również: Cenne właściwości pieczarek - wprowadź je do diety

Pieczarki w zdrowej diecie

Grzyby te wykazują właściwości prozdrowotne. Należą do grupy żywności funkcjonalnej. To zasługa zawartości składników odżywczych, takich jak:

  • wartościowe białko,
  • przyswajalne węglowodany,
  • wielonienasycone kwasy tłuszczowe,
  • witaminy (z grupy B oraz D, A i E),
  • składniki mineralne (potas, miedź, selen, jod).

Pieczarki warto jeść w trosce o zdrowie. Badania naukowców dowiodły, że ekstrakt z pieczarek ma działanie antynowotworowe (zapobiega rakowi piersi i prostaty). Ponadto grzyby te obniżają ciśnienie i poziom cholesterolu we krwi.

Zaleca się jeść je w okresie jesiennym, ponieważ wzmacniają odporność, jak również dlatego, że są źródłem witaminy D, na której niedobór cierpimy jesienią i zimą (porcja 100 gramów pieczarek zaspokaja 4 proc. dziennego zapotrzebowania na tę witaminę). Grzyby te powinny spożywać kobiety w okresie ciąży, gdyż są naturalnym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego rozwijania się płodu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Koktajl na płaski brzuch Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Jagodowe smoothie owsiane Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć?

Popularne w tym tygodniu:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym “Aby schudnąć, trzeba jeść!”. Wywiad z trenerką personalną Sylwią Szostak na temat roli cheat meal w odchudzaniu Owsianka z nasionami chia - śniadanie na płaski brzuch 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Napoje odtruwające wątrobę, które należy pić wieczorem Tyle wody powinieneś pić, jeśli chcesz schudnąć Pij go codziennie rano - możesz schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w miesiąc! Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw Schudła 67 kilogramów. Metamorfoza Iwony Michalik Co jedzą szczupli ludzie na śniadanie? Pięć zaskakujących przyczyn spowolnionego metabolizmu