Dlaczego warto jeść kiełki na diecie?

Są niezwykle proste w hodowli, a do tego pełne witamin i minerałów. Stanowią doskonałe uzupełnienie codziennych posiłków.

Kiełki a dieta odchudzająca

Kiełki a dieta odchudzająca (123RF)

Kiełki, bo o nich mowa, zyskują coraz większe grono zwolenników. Mówi się o nich zwłaszcza zimą, gdy trudno o naturalne witaminy, niemniej jednak kiełki warto hodować w domu przez cały rok. Dlaczego?

W kiełkach znaleźć można pełen zestaw dobrze przyswajalnych witamin i minerałów. Najwięcej w nich witaminy A i C oraz witamin z grupy B. Kiełki to ponadto bogactwo wapnia, żelaza, magnezu, potasu, selenu i cynku.

Kiełki

To jednak nie koniec listy cennych składników kiełkujących nasion. Są one źródłem aminokwasów, zwłaszcza egzogennych, a więc tych, które przyswajać musimy wraz z pożywieniem.

Kiełki a odchudzanie

Po kiełki warto sięgać, będąc na diecie. Po pierwsze, stanowią one doskonały suplement diety, a po drugie – wiele w nich błonnika, ułatwiającego trawienie. Kiełkujące ziarno te też źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów i tłuszczy.

Kiełki różnią się smakiem i właściwościami prozdrowotnymi. Do najpopularniejszych należą:

  • kiełki lucerny – stanowią doskonałe źródło polifenoli,
  • kiełki nasion rzeżuchy i rzodkiewki – są ostre i wyraziste w smaku, doskonale uzupełnią smak letniej sałatki lub kanapki; dostarczają dużą porcję jodu,
  • kiełki kozieradki – polecane są osobom z problemami trawiennymi, zwiększają bowiem ilość soków żołądkowych, jelitowych i trzustkowych,
  • kiełki soi i lucerny – chronią przed rozwojem chorób nowotworowych (zwłaszcza raka piersi) i osteoporozy,
  • kiełki buraka – stanowią doskonałe źródło żelaza i kwasu foliowego; mają również właściwości odtruwające organizm, są zatem idealne w czasie detoksu.

Jak oczyścić organizm z toksyn?

Kiełki mają znikomą ilość kalorii, a do tego pozytywnie wpływają nie tylko na zdrowie, ale i wygląd – poprawiają stan skóry, włosów i paznokci.

Jak hodować kiełki?

Kiełki można hodować na wiele różnych sposobów. Dostępne są specjalne kiełkownice, ale sprawdzi się również sito, słoik lub woreczek lniany (ewentualnie konopny).

Pierwszy etap hodowli to namoczenie nasion. W tym celu zalewa się je wodą na kilka lub kilkanaście godzin (w zależności od rodzaju kiełek). Najdłużej, bo aż 6 dni, moczy się kiełki buraka.

Na talerzu wyścielonym ligniną lub watą najlepiej uprawiać kiełki bogate w związki śluzowe, a więc rzeżuchę, gorczycę, rzodkiewkę, siemię lniane. W woreczkach lnianych z kolei warto hodować nasiona zbóż, fasoli, soi, soczewicy i ciecierzycy.

Hodowla kiełek

Jak dbać o domową hodowlę kiełek?

Kiełki należy regularnie podlewać, dbając przede wszystkim o to, by nadmiar wody mógł swobodnie ociekać. Chronić je należy przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, najlepiej kryjąc je w zacienionym i chłodnym miejscu.

Po ścięciu kiełki należy przechowywać w lodówce nie dłużej niż 48 godzin. Po tym czasie tracą one nie tylko swoje walory smakowe, ale i odżywcze.

Od czego zacząć?

Nie wszystkie kiełki łatwo jest wyhodować. Najmniej problemów sprawia hodowla nasion soczewicy, rzeżuchy, lucerny czy rzodkiewki. Nieco większego nakładu pracy wymaga uprawa kiełek siemienia lnianego, ciecierzycy, gorczycy oraz soi. Trudno jest również uprawiać nasiona słonecznika (ziarna tej rośliny są podatne na gnicie).

Kiełki hoduje się stosunkowo szybko, niektóre z nich są dobre do spożycia już po 5–7 dniach. Są przy tym bardzo smaczne i odżywcze. Idealnie nadają się jako dodatek do sałatki lub kanapek. Stanowią również dobrą formę przekąski, zwłaszcza dla osób na diecie lub wymagających wzmocnienia organizmu, np. po chorobie lub w stanie chronicznego zmęczenia. Są idealne dla sportowców.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Fit desery - proteinowe smoothie 6 składników smoothie, które wspomagają spadek wagi Koktajl na płaski brzuch Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :( Chcesz schudnąć? Oto połączenia produktów, które ci to ułatwią 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Fit lody z czerwonej fasoli Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Jak zacząć? Sok z pokrzywy - naturalny detoks Chrom a odchudzanie Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? 12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole 5 suszonych owoców, które pomagają schudnąć Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata

Popularne w tym tygodniu:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym “Aby schudnąć, trzeba jeść!”. Wywiad z trenerką personalną Sylwią Szostak na temat roli cheat meal w odchudzaniu Owsianka z nasionami chia - śniadanie na płaski brzuch 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Napoje odtruwające wątrobę, które należy pić wieczorem Tyle wody powinieneś pić, jeśli chcesz schudnąć Pij go codziennie rano - możesz schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w miesiąc! Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw Schudła 67 kilogramów. Metamorfoza Iwony Michalik Co jedzą szczupli ludzie na śniadanie? Pięć zaskakujących przyczyn spowolnionego metabolizmu