Kolor ma znaczenie. Fioletowe warzywa i owoce w zdrowej diecie

Zielone warzywa i owoce nie są chwalone bez powodu, jednak nie można zapominać o produktach spożywczych w kolorze fioletowym. W zdrowej diecie powinny znaleźć się przede wszystkim jagody, śliwki, żurawina, bakłażan czy czerwona kapusta, czyli artykuły szczególnie bogate w przeciwutleniacze.

Fioletowe warzywa i owoce

Fioletowe warzywa i owoce (Shutterstock)

Fioletowe warzywa

Do grona fioletowych warzyw zalicza się nie tylko te w tym kolorze, ale również o zabarwieniu czerwonym, granatowym i czarnym. Są to:

  • czerwona kapusta,
  • bakłażan,
  • czerwona cebula,
  • buraki.

Fioletowe odmiany mają też zielone warzywa. W ogródku można uprawiać fioletowe brokuły, jarmuż, sałatę, fasolkę szparagową, a ponadto fioletowe ziemniaki, pomidory i kalafiory.

Fioletowe owoce

W grupie fioletowych owoców, podobnie jak w przypadku warzyw, znajdują się te czerwone, czarne, granatowe i fioletowe, a zatem:

  • jeżyny,
  • czerwone winogrona,
  • aronia,
  • jagody,
  • borówki amerykańskie,
  • śliwki,
  • czarna porzeczka,
  • żurawina.

Wspomniane owoce najlepiej jeść na surowo. Borówki czy jagody można skropić sokiem z cytryny - witamina C uchroni barwnik przed zniszczeniem i ułatwi przyswajanie przeciwutleniaczy.

Jagody

Antocyjany — wspólny mianownik fioletowych warzyw i owoców

Są to naturalne, ale nietrwałe (nie lubią długotrwałej obróbki w wysokiej temperaturze) barwniki i przeciwutleniacze, które chronią przed wirusami i bakteriami oraz odpowiadają za intensywne zabarwienie owoców i warzyw. Mogą przyjmować kolor od czerwonego po fioletowy (jest to uzależnione od pH soku komórkowego).

Zobacz również: Wiosenny detoks

Antocyjany zwiększają ukrwienie, dotlenienie i odżywienie mózgu. Poprawiają pamięć i sprzyjają koncentracji uwagi. Fioletowe warzywa i owoce powinny jeść osoby prowadzące stresujący tryb życia.

Zupa z buraków

Rośliny bogate w antocyjany mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Wykazują one działanie przeciwzapalne, wyłapują również wolne rodniki odpowiedzialne za procesy starzenia się (dzięki nim wyglądamy młodziej i dłużej cieszymy się zdrowiem). Warto zapamiętać: im ciemniejszy kolor ma warzywo lub owoc, tym więcej przeciwutleniaczy zawiera.

Co więcej, antocyjany hamują proces zlepiania się płytek krwi. Niektóre wyniki badań dowodzą, że te naturalne barwniki biorą udział w samozniszczeniu komórek nowotworowych (zwłaszcza tych atakujących jelito grube).

Zielone warzywa i owoce, które sprzyjają utracie wagi

Borówki poleca się jeść osobom z problemami ze wzrokiem, natomiast żurawinę spożywa się celem zapobiegania infekcjom układu moczowego. Osoby z nadciśnieniem powinny pić sok z aronii. Warzywa i owoce z grupy fioletowej zapobiegają miażdżycy i chorobom ze strony układu krążenia.

Oprócz antocyjanów fioletowe warzywa i owoce zawierają też indole i kwas elagowy. Pierwszy składnik znajdziemy w czerwonej kapuście i fioletowym kalafiorze. Odpowiada za spowolnienie metabolizmu substancji rakotwórczych. Aby idole pozostały w warzywach, warto je gotować na parze. Natomiast źródłem kwasu elagowego są jagody. Przeciwdziała on rozwojowi raka piersi.

Owoce w diecie


Fioletowe owoce i warzywa na szczupłą sylwetkę

Okazuje się, że fioletowe warzywa i owoce sprzyjają utrzymaniu zgrabnej sylwetki. Wyniki, które uzyskano w ramach amerykańskiego Narodowego Badania Zdrowia i Żywienia, wykazały, że osoby, które często jedzą warzywa i owoce o ciemnej barwie, są mniej zagrożone wystąpieniem wysokiego ciśnienia krwi.

Co więcej, w ich przypadku ryzyko obniżonego poziomu dobrego cholesterolu jest niskie. Rzadziej borykają się one również z nadwagą i otyłością.

Jak zwiększyć ilość fioletowych produktów w codziennym menu?

Aby jeść więcej fioletowych warzyw i owoców, warto wprowadzić kilka zmian:

  • Przygotowując tradycyjną surówkę z kapusty, zastąpmy tę białą główką czerwonej;
  • W sklepie zamiast zielonych winogron wybierajmy czerwone (są słodsze i zdrowsze);
  • Do sałatek dodajmy czerwoną cebulę zamiast białej - potrawa będzie też ładniej prezentowała się na talerzu;
  • Warto jeść fioletowe owoce na śniadanie - borówki lub jagody można dodać do muesli i jogurtu naturalnego;
  • Przygotowujmy leśne smoothie z jagód, jeżyn i malin (z lub bez dodatku mleka).

Ze względu na to, że organizm nie potrafi magazynować antocyjanów, powinniśmy każdego dnia jeść pół szklanki fioletowych warzyw i owoców.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Wegańskie ciasteczka Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz

Popularne w tym tygodniu:

5 fit śniadań z płatków owsianych 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? 6 przekąsek poniżej 250 kcal – przygotuj dietetyczny poczęstunek dla swoich gości Oreo fit Co znajdziemy w wędlinach sklepowych? Sposób jedzenia zdradza twoją osobowość Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Jedzenie, które uzależnia Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje?