Dieta Dąbrowskiej - charakterystyka, zasady, wskazania, przeciwwskazania

Chcesz oczyścić organizm, pozbyć się toksyn, poprawić swoje zdrowie, a przy okazji schudnąć? Skuteczna może się okazać dieta dr Dąbrowskiej, czyli lecznicza głodówka, na której można jeść tylko owoce i warzywa.

Dieta Dąbrowskiej

Dieta Dąbrowskiej (123rf)

Dieta Dąbrowskiej — charakterystyka

Ewa Dąbrowska jest doktorem nauk medycznych i już od ponad 20 lat zajmuje się zagadnieniem wpływu sposobu odżywiania na zdrowie. W latach 90. XX wieku opracowała założenia diety owocowo-warzywnej, której celem jest wzmocnienie organizmu oraz pobudzenie jego naturalnych zdolności do samoleczenia. Dr Ewa Dąbrowska uważa, że dzięki okresowym głodówkom można odkwasić organizm, oczyścić go z toksyn, przyspieszyć metabolizm, zapobiec groźnym chorobom, a nawet wyleczyć niektóre schorzenia.

Dieta Dąbrowskiej — zasady

Proponowany przez dr Dąbrowską plan żywienia powinien być stosowany maksymalnie przez sześć tygodni. W zależności od tego, co zaleci lekarz, post owocowo-warzywny może trwać tylko kilka dni.

Podstawą diety Dąbrowskiej są warzywa oraz owoce, które należy jeść na surowo (jako surówki, świeżo wyciskane soki), ponieważ wtedy są bogate w przeciwutleniacze, witaminy, minerały, enzymy oraz błonnik. W czasie diety Dąbrowskiej dopuszczalne jest też spożywanie tych produktów po ugotowaniu lub uduszeniu.
Jednak nie każdy z nas dobrze znosi jedzenie wyłącznie surowych warzyw i owoców – dieta Dąbrowskiej może skutkować bólami brzucha lub wzdęciami. W takich przypadkach jest wskazane przejście na kilka dni na dietę sokową (można pić soki owocowo-warzywne, herbaty ziołowe, wodę, wywary warzywne) lub zastosowanie diety w wersji gotowanej.
Dieta Dąbrowskiej opiera się na warzywach i owocach, jednak nie wszystkie z nich są polecane w tym planie żywieniowym. Oto zalecane w czasie diety Dąbrowskiej produkty:

  • warzywa – o niskiej zawartości skrobi, czyli np. marchew, buraki, rzodkiew, seler, pietruszka, kapusta, brokuł, kalafior, pomidory, papryka, ogórki, cebula, czosnek, por, dynia, cukinia, sałata;
  • owoce – o niskiej zawartości cukrów, czyli np. grejpfruty, cytryny, jabłka, jagody.

Rola warzyw w zdrowej diecie

W diecie Dąbrowskiej bardzo wskazane są zielone soki, czyli wyciskanie na świeżo z liściastych warzyw, takich jak seler naciowy, natka pietruszki, pokrzywa, botwina, szpinak, jarmuż, kapusta, sałata, kiełki, szczaw, trawa pszeniczna.

Potrawy w czasie diety Dąbrowskiej można doprawiać ziołami oraz niektórymi przyprawami (niewskazana jest sól, zamiast niej warto stosować zioła prowansalskie, kminek, koperek, natkę).

Co można pić w czasie diety Dąbrowskiej? Przede wszystkim wodę mineralną, która przyspiesza proces oczyszczania organizmu, ale również herbaty ziołowe, herbaty owocowe, soki owocowe i warzywne, kompoty bez dodatku cukru, wywary warzywne.

Zobacz również: Dieta wegetariańska - czy warto ją wybrać?

W czasie diety Dąbrowskiej nie można jeść mięsa, roślin strączkowych, pieczywa, mleka, nabiału, zbóż, olejów, orzechów, produktów na bazie mąki, cukru, słodyczy, ziemniaków i słodkich owoców (takich jak banany, gruszki, winogrona). Nie wolno również pić kawy, czarnej herbaty, alkoholu ani palić papierosów.
Dieta dr Dąbrowskiej powinna być przeprowadzana pod nadzorem lekarza, który ustali długość postu. Na początku diety mogą się pojawić problemy trawienne związane z przyjmowaniem dużej ilości świeżych warzyw i owoców. Należy wtedy na pewien czas zrezygnować z surowych produktów i jeść gotowane potrawy.

W pierwszej fazie diety Dąbrowskiej należy być przygotowanym na tzw. kryzysy ozdrowieńcze, których typowymi objawami są: osłabienie, biegunki, nudności, wymioty, bóle głowy, bóle stawów, bezsenność, stany podgorączkowe. Po kilku dniach nieprzyjemne dolegliwości powinny ustąpić, a samopoczucie wrócić do normy.
Zobacz też: Warzywa i owoce na diecie

Dietę Dąbrowskiej stosuje się od kilku dni do kilku tygodni (zwykle sześć tygodni). A co później? Dieta Dąbrowskiej w założeniu jest kuracją czasową, która pozwala oczyścić organizm. Po zakończeniu diety Dąbrowskiej należy odżywiać się zdrowo, ale mniej restrykcyjnie. Menu dalej powinno bazować na produktach naturalnych, czyli owocach i warzywach, ale powinny się w nim znaleźć również ziarna, rośliny strączkowe, a także produkty pochodzenia zwierzęcego i zdrowe oleje.

Dieta Dąbrowskiej — wskazania

Kto powinien przejść na dietę Dąbrowskiej? Okresowa lecznicza głodówka jest wskazana dla osób zdrowych, które chcą profilaktycznie zadbać o siebie. Dieta Dąbrowskiej oczyszcza z toksyn, dodaje energii, poprawia samopoczucie, likwiduje problemy ze snem, pamięcią oraz koncentracją. Kuracja oczyszczająca może zapobiegać chorobom cywilizacyjnym i skutecznie wydłużać życie.

Dieta Dąbrowskiej polecana także osobom o obniżonej odporności, które często cierpią na infekcje. Poza tym korzyści z diety Dąbrowskiej mogą odczuć osoby chorujące na alergie, niedoczynność tarczycy, stwardnienie rozsiane, migreny oraz choroby skórne, takie jak łuszczyca, egzema, trądzik.
Dr Ewa Dąbrowska poleca swoją kurację osobom z otyłością, nadciśnieniem, cukrzycą typu II, chorobą wieńcową.

Zielone warzywa i owoce, które sprzyjają utracie wagi

Dieta Dąbrowskiej — przeciwwskazania

Diety Dąbrowskiej nie mogą stosować kobiety w ciąży i karmiące piersią, dzieci, młodzież w okresie dojrzewania. Nie należy przechodzić na dietę Dąbrowskiej w zaawansowanym stadium nowotworu, przy cukrzycy typu I, nadczynności tarczycy oraz przy schorzeniach psychicznych. Przeciwwskazaniem do diety Dąbrowskiej jest też przyjmowanie niektórych leków, np. cytostatyków oraz hormonów sterydowych.
Należy pamiętać o tym, że dieta Dąbrowskiej nie spełnia wymogów zdrowego odżywiania i nie może być stosowana bez konsultacji z lekarzem. Większość dietetyków nie wypowiada się pozytywnie o diecie Dąbrowskiej. Dietę Dąbrowskiej zalicza się do grupy diet eliminacyjnych, w której znajduje się też dieta dr Atkinsa czy dieta Kwaśniewskiego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Jak pozbyć się toksyn z organizmu? Schudł 45 kilogramów, jedząc pizzę “Aby schudnąć, trzeba jeść!”. Wywiad z trenerką personalną Sylwią Szostak na temat roli cheat meal w odchudzaniu Owsianka z nasionami chia - śniadanie na płaski brzuch 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Jedna łyżeczka dziennie pomaga spalić tłuszcz Pięć zaskakujących przyczyn spowolnionego metabolizmu Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Pij go codziennie rano - możesz schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w miesiąc! Tyle wody powinieneś pić, jeśli chcesz schudnąć Schudła 67 kilogramów. Metamorfoza Iwony Michalik Co jedzą szczupli ludzie na śniadanie? Napoje odtruwające wątrobę, które należy pić wieczorem Najskuteczniejsze ćwiczenia na spalanie tkanki tłuszczowej Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Złote mleko na odchudzanie - właściwości prozdrowotne, przepis, efekty Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii Dwa przepisy na detoks w pięć minut Nie możesz schudnąć? To może być powód Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy 4 koktajle, które uwolnią organizm od toksyn Produkty, po których błyskawicznie rośnie brzuch