Rozgrzewka biegacza. Przykładowe zestawy ćwiczeń rozgrzewających

Wiele osób, które uprawiają bieganie krótko- i długodystansowe, a także te, które amatorsko praktykują jogging lub szybkie marsze, nie przeprowadza rozgrzewki przed cyklicznym treningiem. Jednakże ćwiczenia rozgrzewające mają ogromny wpływ na jego efektywność. Ponadto zaniechanie rozgrzewki może prowadzić do wystąpienia urazów stawów i kości oraz kontuzji.

123rf

Dlaczego warto robić rozgrzewkę?

Ćwiczenia rozgrzewające wykonuje się w celu:

  • zmniejszenia ryzyka wystąpienia kontuzji,
  • zwiększenia elastyczności i wydajności mięśni,
  • przeciwdziałania sztywności mięśni.

W trakcie treningu na skutek wysiłku fizycznego zwiększa się przepływ krwi do mięśni, serce bije szybciej, a oddech staje się przyspieszony. Dlatego ważne jest, aby przygotować organizm na te zmiany, wykonując kilku- lub kilkunastominutowe ćwiczenia. Dobrze przeprowadzona rozgrzewka pozwala na zwiększenie tempa biegu i wydłużenie dystansu – przygotowuje organizm do wysiłku fizycznego i psychicznego.

Zestaw ćwiczeń rozgrzewających dla biegacza

Warto pamiętać, że rozgrzewka to jedynie wstęp do biegu, który ma powoli uaktywnić organizm i przygotować do aktywności fizycznej. Dlatego zazwyczaj na zestaw ćwiczeń rozciągających składa się z kilku ćwiczeń o niskiej intensywności.

W ramach rozgrzewki przed treningiem można wykonywać następujące ćwiczenia:

  • marsz lub trucht,
  • krążenia ramion, krążenia bioder, skłony, krążenie nóg w stawie skokowym,
  • ćwiczenia rozciągające (na przykład wymachy nóg).

Przykładowe ćwiczenia rozgrzewające

Ta rozgrzewka składa się z trzech znanych powszechnie ćwiczeń. Należy wykonać maksymalną liczbę serii w ciągu 5 minut. Tempo ich wykonywania zwiększamy sukcesywnie i powoli.

  • skoki na skakance - w trakcie wykonywania tego ćwiczenia należy unosić się zaledwie kilka centymetrów nad podłożem. Co ważne, jedynie palce stóp powinny dotykać jego powierzchni. Ponadto aby wprawić skakankę w ruch, należy użyć siły nadgarstków i przedramion, nie barków. Ten element rozgrzewki obejmuje 50 podskoków;

    BIEGANIE DLA KAŻDEGO

  • pajacyki - pozycja wyjściowa do tego ćwiczenia to pozycja stojąca ze złączonymi stopami i lekko ugiętymi kolanami. Ponadto powinniśmy ułożyć ramiona wzdłuż ciała. Następnie (jednocześnie) w podskoku kierujemy obie nogi na zewnątrz i podnosimy ręce nad głowę. Czynność tę należy powtórzyć 20-krotnie w tak szybkim tempie, jak to możliwe;

  • ćwiczenia na mięśnie brzucha - aby wykonać to ćwiczenie, musimy położyć się na plecach na macie do ćwiczeń z wyprostowanymi nogami. Dłonie rąk zgiętych w łokciach należy ułożyć za głową na wysokości uszu. Zginamy nogi w kolanach pod kątem prostym (łydki powinny być ułożone równoległe do powierzchni podłogi). Unosimy głowę i ręce, a następnie kierujemy łokieć prawej ręki w kierunku lewego kolana. Ten sam ruch wykonujemy z użyciem lewej ręki i prawego kolana. Serię naprzemiennych skrętów tułowia należy powtórzyć 50 razy.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Za nami pierwsze w historii Tour de Pologne Women! TomTom Touch – test monitora fitness Obciążenie treningowe - ciężar maksymalny Sauna - przed czy po treningu? 4 kroki do wymarzonej sylwetki. Jak trenować, by spełnić swoje noworoczne postanowienie o byciu fit? Najciekawsze imprezy biegowe - biegi na świecie Popolitykujmy 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ Ćwiczenia na szczupłą talię Dieta i trening od Fabryki Siły – opinie klientów Mata do jogi - jak wybrać odpowiednią? Rodzaje ćwiczeń na mięśnie brzucha

Popularne w tym tygodniu:

Pozycja siedząca - przywilej naszych czasów czy cichy zabójca? Dlaczego warto regularnie jeździć na rowerze? Tłusty czwartek 2020. Jak spalić pączki? Wszystko, czego potrzebujesz to hantle i ławeczka. Guru fitnessu pokazuje proste ćwiczenia dla wszystkich Na Pomorzu uczczą setną rocznicę zaślubin z morzem Niedziela w Bielsku-Białej pod znakiem Biegu Zbója Chiński maratończyk przebiegł w domu 50 km. Jest zamknięty z powodu epidemii koronawirusa To najczęstszy błąd podczas robienia brzuszków. Simeon Panda daje cenną wskazówkę Czas na jubileuszowy Bieg Wedla. Zawodnicy rywalizować będą w Parku Skaryszewskim Na starcie setki narciarzy z całego świata. Zbliża się 44. Bieg Piastów Rusza Grand Prix Gdyni. Na początek Bieg Urodzinowy Zakochani na start. Zbliżają się Walentynki