Śniadanie - najważniejszy posiłek w ciągu dnia? Już nie!

Przez lata wpajano nam, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Wskazywano, że powinien być on zdrowy i pożywny, byśmy mieli energię na cały dzień. Czy teorię tę można już uznać za przestarzałą?

Shutterstock

Nawet tym, którzy marzyli o szczupłej sylwetce podpowiadano, żeby szczególnie zwracali uwagę na to, co zjadają rano. Jak się jednak okazuje, nie ma to zbyt dużego wpływu na utratę wagi. Do badania weryfikującego ten pogląd zaproszono 300 osób, które podzielono na trzy grupy.

Jedna zjadała śniadanie, druga nie, trzecia zaś – miała odżywiać się jak dotychczas. Okazało się, że choć istniały drobne różnice, te dotyczące zmniejszenia ilości kilogramów w procesie odchudzania były niewielkie. Obalono zatem mit, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia.

Śniadanie — jeść czy nie jeść?

Podobne badanie przeprowadził dr James Betts z Uniwersytetu w Bath. Zaprosił do niego szczupłych ochotników, których podzielił na dwie grupy: jedni jedli śniadanie (700 kcal do 11.00), drudzy z niego zrezygnowali (ich obowiązywała zasada: żadnych kalorii do południa).

Uczestnikom badania mierzono poziom cukru i cholesterolu, jak również spoczynkowe tempo metabolizmu. Okazało się, że osoby jedzące śniadanie mimo dostarczenia swojemu organizmowi kalorii nie zrezygnowały z utrudniających utratę wagi nawyków – nadal podjadały w ciągu dnia i nie zmieniły wielkości porcji swoich posiłków.

Zauważono jednak, że miały one więcej energii, więc ich aktywność fizyczna była wydajniejsza. Niestety, bilans i tak wychodził na zero, bo osoby te konsumowały większą ilość kalorii. Unikanie śniadania nie ma zatem wpływu na zwiększenie masy ciała, jak powszechnie sądzono.

Badania tego rodzaju to również odpowiedź na doniesienia, że można zjeść obfite śniadanie, pomijając przy tym inne posiłki, i schudnąć
. Jak się okazuje, to wcale nie jest takie proste. Na proces odchudzania wpływ na bowiem wiele czynników, m.in. predyspozycje genetyczne czy aktywność fizyczna. Racjonalna dieta zakłada spożywanie pięciu posiłków w ciągu dnia. Istotne jest również to, co zjadamy.

Zdrowe i lekkie przepisy


Po co nam śniadanie?

Posiłek zjedzony w spokoju i miłej atmosferze to doskonały początek dnia. Stawiajmy na świeże warzywa i owoce, możemy też sięgnąć po nabiał i płatki zbożowe. Nie zapominajmy również o ciepłych napojach, zwłaszcza w chłodne dni.

Wszystko jednak zależy od osobistych preferencji. Może się bowiem okazać, że zjedzenie śniadania powoduje, iż organizm szybciej domagać się będzie kolejnej porcji jedzenia. Z kolei jeśli pierwszy posiłek zjemy dopiero w porze lunchu, a do tego czasu będziemy jedynie pić wodę, w naszym przypadku może prowadzić to do szybszego pozbycia się zbędnych kilogramów.

Tylko co z naszym samopoczuciem? Może rano nie potrafimy funkcjonować z pustym żołądkiem? Tu na nic się zdadzą doniesienia naukowe. Nie dajmy się zwariować. Sprawdź, co dla ciebie jest najlepsze i … działaj. Na zdrowie!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dieta bez pszenicy dra Davisa - dozwolone produkty spożywcze Dieta matki karmiącej - co jeść, a czego unikać? Zasady diety, przykładowy jadłospis i przepisy Wartość odżywcza potraw wigilijnych Dieta Chodakowskiej - zasady, przykładowy jadłospis, opinie. To propozycja dla osób aktywnych 10 zmian w kuchni, które pomogą zachować sylwetkę Dieta odchudzająca - 6 zasad skutecznego odchudzania, przepisy, jadłospis Białka i węglowodany osobno. Zasady diety niełączenia dra Haya Złote mleko - właściwości prozdrowotne Prosty Fitness [Lekcja 33] Gdzie znajdziesz pszenicę Sałatka na smukłą talię Jak zdrowo ćwiczyć? Unikaj fit skrajności Głodówka a odchudzanie

Popularne w tym tygodniu:

Brzuch stresowy - jak wygląda i jak się go pozbyć? Ile białka po treningu? Dlaczego należy spożywać białko po treningu? Polędwica w czerwonym pieprzu z sosem aioli z pieczonego czosnku i słodkimi ziemniakami