Dieta paleo dla ludzi aktywnych fizycznie

Człowiek żyjący w okresie paleolitu prowadził bardzo aktywny tryb życia. Na podstawie badań kości ludzi z tamtego okresu naukowcy dowodzą, że była to aktywność na poziomie dzisiejszego sportowca zawodowego. Co zatem jedzono, by dodać sobie siły i energii?

Dieta paleo

Dieta paleo (123RF)

Nauka pozwala dzisiaj na zrekonstruowanie menu człowieka żyjącego w dobie paleolitu. Podstawą diety były ryby, mięso, owoce, owady, larwy, jajka, warzywa liściaste i korzeniaste, orzechy. Produkty te dostarczały żelazo, jod, cynk, witaminę A i D, kwasy tłuszczowe omega-3, selen. Warto pamiętać, że zdobywanie pożywienia nie było w tamtym okresie zadaniem prostym. Wymagało dużej siły, energii, sprytu i chęci przetrwania.

Chęć powrotu do korzeni

Dieta człowieka pierwotnego staje się w ostatnim czasie coraz popularniejsza. Bardzo dużo na jej temat mówi Loren Cordain, amerykański naukowiec, specjalizujący się w dziedzinie żywienia i wysiłku fizycznego. To właśnie ów badacz jest autorem wielu publikacji na temat diety paleolitycznej.

U jej podstaw kryje się przekonanie o dużej sile człowieka, jaką czerpać może z pożywienia. Najważniejsze w diecie paleo jest białko, a nie jak współcześnie – cukry i węglowodany. Dieta paleolityczna to styl odżywiania się, a nie popularna dieta odchudzająca. Stosowanie się do jej założeń doda siły i energii, a do tego poprawi samopoczucie.

Co należy jeść na diecie paleolitycznej?

Unikać należy produktów przetworzonych (tj. parówki, pasztety, mielonki). Niewskazane jest również spożywanie nabiału, białego pieczywa, alkoholu, słodyczy i rafinowanych olejów. W codziennym menu gościć natomiast powinno:

  • chude mięso,
  • ryby i owoce morza,
  • sezonowe warzywa i owoce,
  • orzechy.

Dieta człowieka pierwotnego nie ogranicza ilości spożywanych produktów. Istotna jest jednak jakość tego, co jemy. Zwolennicy diety paleolitycznej wskazują, że redukuje ona nadciśnienie tętnicze i zmniejsza ilość cholesterolu we krwi, wpływa ponadto na dobre samopoczucie.

Mięso w diecie paleo

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Pierwotna potrzeba ruchu

W diecie człowieka paleolitycznego wiele było białka, którego spożywanie poleca się, by dodać sobie siły i energii. Najważniejszy jednak wydaje się być wysiłek fizyczny. Człowiek z okresu paleolitu nie wiedział, co to supermarket, do którego dojechać można samochodem lub środkiem transportu publicznego. On by zdobyć pożywienie chodził i biegał, innymi słowy: był w nieustannym ruchu. U podstaw filozofii paleo jest zatem przekonanie o pierwotnej potrzebie ruchu, którą współczesny świat wyeliminował. A to właśnie on stanowi gwarancję zdrowia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Jak zacząć? Sok z pokrzywy - naturalny detoks Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym Chrom a odchudzanie Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? 12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole 5 suszonych owoców, które pomagają schudnąć 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata Stres - co jeść i co ćwiczyć? Guarana - gorzka moc i zastrzyk energii! Jak stosować olej kokosowy? Schudnij przed ślubem Czy jedzenie sushi przeszkadza w odchudzaniu? 8 roślin leczniczych, które pomagają zrzucać zbędne kilogramy 5 sposobów na zatrzymaną wodę w organizmie Bezpieczne oszukiwanie na diecie

Popularne w tym tygodniu:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić 5 pomysłów na jednodniowy detoks Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem"