Jakie węglowodany jeść na diecie?

Zapomnij o tym, co słyszałeś: na diecie można jeść węglowodany. To mit, że podczas odchudzania należy całkowicie zapomnieć o tym składniku odżywczym. Jest odwrotnie – zdrowa i skuteczna dieta powinna zawierać produkty bogate w węglowodany, ponieważ dostarczają energii i cennego błonnika. Trzeba tylko wiedzieć, jakie wybrać.

Shutterstock

Kasze

Jęczmienna, gryczana, owsiana, jaglana, manna – każdy z nas znajdzie ulubiony rodzaj kaszy. Są źródłem węglowodanów złożonych. Co to oznacza? Organizm potrzebuje więcej czasu, aby rozłożyć i strawić kasze, dlatego dają więcej energii i zapewniają uczucie sytości na dłużej. Dostarczają też błonnika, witamin (zwłaszcza z grupy B) oraz wielu związków mineralnych (np. magnezu, żelaza, cynku). Można jeść je jako dodatek do mięsa czy ryby, przygotować dania w stylu włoskiego risotto, a nawet dania na śniadanie podobne do owsianki.

Rośliny strączkowe

Fasola, groch, ciecierzyca i soczewica powinny znaleźć swoje miejsce w jadłospisie na diecie. To idealne produkty, dla osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów – zawierają węglowodany złożone, białko oraz błonnik. Takie połączenie składników odżywczych sprawia, że są niezwykle energetyczne, a przy tym bardzo zdrowe. Jak włączyć je do menu? Warto dodawać je do zup, gulaszy i potrawek. Dobrym pomysłem jest robienie past z roślin strączkowych, którymi można smarować kanapki.

Pieczywo pełnoziarniste

Martwiłeś się, że przez dietę będziesz musiał pożegnać się z kanapkami? Powinieneś zrezygnować z białego pieczywa i przerzucić się na pełnoziarniste. Dzięki temu dostarczysz organizmowi nie tylko węglowodanów, ale również witamin z grupy B, składników mineralnych oraz błonnika, który hamuje głód.

Komosa ryżowa

Moda na komosę ryżową ma swoje uzasadnienie – zboże Inków stanowi źródło pełnowartościowego białka (co oznacza, że zawiera dziewięć niezbędnych aminokwasów) oraz zdrowych węglowodanów. Quinoa świetnie sprawdza się w sałatkach, które można wziąć do pracy na lekki i pożywny lunch.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Makaron pełnoziarnisty

Brytyjscy naukowcy wykazali, że jedzenie produktów zawierających węglowodany złożone sprzyja utracie wagi i obniżeniu wskaźnika BMI. Dzięki nim można pozbyć się zwłaszcza tkanki tłuszczowej z brzucha, która jest najbardziej niebezpieczna dla zdrowia. Będąc na diecie warto sięgnąć po makarony pełnoziarniste. Specjaliści radzą jednak, by nie przesadzać z ilością. Na jeden posiłek należy jeść około 100–200 gramów makaronu razowego.

Płatki owsiane

Najlepszy produkt na śniadanie. Owsianka zaspokaja głód i sprawia, że jesteśmy syci aż do kolejnego posiłku. To zasługa błonnika oraz węglowodanów złożonych, po zjedzeniu których poziom cukru utrzymuje się na stałym poziomie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Zdrowe desery z nasion chia Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Tych produktów nie jedz przed treningiem Dietetyczna nutella Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Smaczne i odchudzające przekąski Oryginalne przepisy na zdrową kolację Dietetyczna domowa czekolada bez mleka Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Niedocenione superfoods, które skutecznie wpomogą utratę wagi Kilka rad jak radzić sobie z zakwaszeniem organizmu Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Brownie z batatem i rodzynkami Chcesz schudnąć? Włącz do menu te superprodukty Dietetyczne kulki owsiane Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Bananowe „sushi” – śniadanie, które przygotujesz w 10 minut Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania