Dlaczego nie należy łączyć słodkich napojów i posiłków bogatych w białko?

Łączenie napojów słodzonych cukrem z posiłkiem o wysokiej zawartości białka (np. wołowina lub tuńczyk) może mieć negatywny wpływ na równowagę energetyczną. Według badania opublikowanego w "BMC Nutrition" takie połączenie może zmienić preferencje żywieniowe i powoduje, że organizm odkłada więcej tłuszczu.

123rf

Dr Shanon Casperson, główna autorka badania przeprowadzonego przez Grand Forks Human Nutrition Research Center, powiedziała, że około jedna trzecia z dodatkowych kalorii dostarczanych z napojów słodzonych cukrem została odłożona.

Ponadto w badaniu okazało się, że metabolizm tłuszczu spowolnił, a na strawienie posiłku zużyta została mniejsza ilość energii. W ten sposób zmniejszona wydajność metaboliczna może sprawić, że organizm magazynuje więcej tłuszczu, a my skarżymy się na fałdki, "boczki" i "oponkę".

Naukowcy odkryli również, że wypicie napojów słodzonych cukrem zmniejszało spalanie tłuszczu średnio o 8 proc. Jeśli był spożywany w czasie posiłku z 15 proc. zawartością białka, spalanie tłuszczu zmniejszyło się o ok. 7,2 g. Jeżeli taki napój został wypity w czasie posiłku o zawartości 30 proc. białka, spalania zmniejszało się o 12,6 g.

Ponadto, choć wypicie takiego napoju zwiększało ilość energii zużytej do metabolizowania posiłku, to jednak nie równoważyło to ilości kalorii dostarczonych z napojem.

Dr Casperson powiedziała, że wraz ze swoim zespołem była zaskoczona wpływem napojów słodzonych cukrem na metabolizm, gdy zostały one połączone z posiłkami o większej zawartości białka. Okazało się również, że ta kombinacja zwiększała apetyt badanych na pikantne i słone produkty do 4 godzin po posiłku.

Naukowcy zaprosili do badania 27 dorosłych osób o prawidłowej masie ciała (13 mężczyzn, 14 kobiet), którzy mieli średnio 23 lata. Uczestnicy odbyli dwie 24-godzinne wizyty w ramach badania. Podczas jednej z nich po całonocnym poście otrzymali dwa posiłki o zawartości 15 proc. białka (śniadanie i lunch), a w czasie kolejnej dwa posiłki o zawartości 30 proc. białka.

Wzrost ilości białka był równoważony mniejszą ilością węglowodanów w posiłku. Wszystkie posiłki składały się z tych samych produktów i zapewniały 17 g tłuszczu i 500 kcal. Uczestnicy spożywali słodzone cukrem napoje z jednym z posiłkiem i napoje bez cukru z drugim posiłkiem.

Naukowcy w badaniu wykorzystali kalorymetr, pomieszczenie o powierzchni 25 m³ mierzące ruch, tlen, dwutlenek węgla, temperaturę i ciśnienie, aby ocenić, jak zmiany w diecie wpływają na zużycie energii i przyswajanie składników odżywczych przez organizm.

Dzięki temu mogli ocenić ile gramów węglowodanów, białka i tłuszczu zużywali i ile kalorii spalili w każdej minucie. Uczestnicy badania przebywali w pomieszczeniu w czasie każdej wizyty.

Dr Casperson powiedziała, że ich odkrycia sugerują, że wypicie napoju słodzonego cukrem podczas posiłku wpływa na obie strony równania bilansu energetycznego. Oznacza to, że nie sprawiły, że uczestnicy czuli się bardziej najedzeni i jednocześnie dodatkowe kalorie pochodzące z napoju nie zostały spalone.

Choć odkrycia naukowców wyjaśniają w pewnym stopniu rolę napojów słodzonych cukrem w nadwadze i rozwoju otyłości, to jednak badanie ma pewne ograniczenia.

Naukowcy zaznaczają, że zmiany w diecie były analizowane przez krótki czas i należy być ostrożnym w wyciąganiu wniosków. Konieczne jest przeprowadzenie dalszych testów. Ponadto eksperci podkreślają, że wyniki mogą być inne w przypadku osób z nadwagą lub otyłych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na obiad. Pięć przepisów 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu

Popularne w tym tygodniu:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Mity żywieniowe, w które wierzą nawet dietetycy Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujesz z mięsa Starożytne sposoby na odkwaszenie organizmu Produkty, które sieją spustoszenie w twoich jelitach 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych