Rower trekkingowy. Czym się charakteryzuje? Jak wybrać odpowiedni?
REDAKCJA WP FITNESS • dawno temuRower trekkingowy to chyba najbardziej uniwersalny rodzaj roweru. Sprawdzi się zarówno przy codziennych dojazdach do pracy, jak i na kilkunastodniowych rajdach po bezdrożach. Jeśli szukasz roweru, a jeszcze nie wiesz dokładnie, gdzie cię życie poniesie, wybierz rower trekkingowy. Podpowiadamy, jak to zrobić i na co zwrócić szczególną uwagę.
Co to jest rower trekkingowy? Czym się charakteryzuje?
Rower trekkingowy zwany jest też często rowerem turystycznym. Łączy cechy roweru miejskiego z górskim i szosowym. Charakteryzuje się stosunkowo dużymi kołami (nawet do 29 cali) na oponach o średniej szerokości i terenowym bieżniku oraz niezbyt lekką, ale wytrzymałą ramą. Często posiada też bagażnik (lub bagażniki) do montowania sakw. Do czego służy rower trekkingowy? To bardzo uniwersalny rodzaj roweru. Może służyć zarówno do codziennej jazdy po mieście, jak i do długich wycieczek po naturalnych lub utwardzonych drogach, często z ekwipunkiem na te kilka-kilkanaście godzin lub… dni!
Jak dobrać rower trekkingowy?
Wybierając rower trekkingowy, zwróć uwagę na tych siedem podstawowych elementów:
1. Rozmiar ramy. To najczęstsze pytanie przy wyborze roweru trekkingowego - jak dobrać rozmiar? Błędem jest dobór wielkości ramy na podstawie wzrostu. Trzeba mieć na względzie, że każdy z nas ma inne proporcje pomiędzy tułowiem a nogami. Dlatego aby odpowiednio dobrać rozmiar roweru, należy zmierzyć długość swoich nóg (od krocza do linii śródstopia). Otrzymany wynik pomnożyć przez 0,63 (specjalny współczynnik). Następnie jeśli rozmiar ramy podany jest w calach, a tak jest zdecydowanie najczęściej, należy podzielić ten wynik przez 2,54 (tyle cm ma 1 cal). Uzyskany wynik wskaże Ci rozmiar ramy.
2. Rodzaj ramy. Jeśli chodzi o materiał, z którego wykonywane są ramy rowerów trekkingowych, dzielimy je na: stalowe, aluminiowe oraz karbonowe. Stalowe są bardzo wytrzymałe i dobrze chłoną drgania, ale są też bardzo ciężkie i podatne na korozje. Ramy karbonowe są dedykowane rowerom szosowym — są ultralekkie, ale mało wytrzymałe. Dla rowerów trekkingowych najodpowiedniejsze będą ramy aluminiowe, które są stosunkowo lekkie, sztywne i wytrzymałe. Przy takiej ramie ważne, by rower był wyposażony także w amortyzator chłonący drgania. Rama to główna składowa wagi roweru.
Ile powinien ważyć rower trekkingowy? Rowery różnią się wagą w zależności od zastosowanych w produkcji materiałów. Najlżejsze są karbonowe rowery szosowe (ok. 7 kg). Najcięższe — rowery miejskie, których waga może dochodzić nawet do 25 kg. Rower trekkingowy waży przeciętnie ok. 13–15 kg. Ale pamiętaj, że mówimy tu o wadze samego pojazdu. Do tego trzeba najczęściej doliczyć wagę bagażu i tu możemy dochodzić łącznie nawet do 50 kg!
3. Rozmiar kół. Koła roweru trekkingowego najczęściej sprzedawane są w rozmiarze 28”, ale mamy jeszcze do wyboru 26” i 29”. Koła o mniejszej średnicy będą bardziej zwrotne i lżejsze. Większe koła pozwalają rozwijać większe prędkości i dają większą stabilność w jeździe. Wybór należy do ciebie, ale miej też na uwadze swój wzrost. Dla osoby niskiej (do 160 cm wzrostu) i drobnej, koła 29” będą zwyczajnie za duże.
4. Rodzaj opon. Rozmiar kół oraz nawierzchnia, po której najczęściej będziemy jeździć — to dwa czynniki, które zdeterminują nam wybór opon. Przeważnie rowery trekkingowe wyposażane są w opony typu semi-slick. To rozwiązanie pośrednie między oponą z agresywnym bieżnikiem, typową dla rowerów górskich, a oponą gładką, jaką znamy z rowerów miejskich. Świetnie sprawdzi się dla osób, które będą poruszać się rowerem trekkingowym po zróżnicowanych, ale jednak przeważnie utwardzonych nawierzchniach. Jeśli zamierzasz dużo jeździć po wyboistym terenie, warto zaopatrzyć się w opony o bardziej agresywnym bieżniku.
5. Amortyzacja. Amortyzator w rowerze trekkingowym nie jest obowiązkowym wyposażeniem. Ale jeśli planujesz wyprawy po wyboistych, nieutwardzonych drogach i bezdrożach, warto w niego zainwestować. Komfort jazdy jest nieporównywalny!
6. Osprzęt. Wybierając rower trekkingowy, koniecznie zwróć uwagę na system zmiany biegów i hamulce. Najpopularniejszymi hamulcami w rowerach trekkingowych są tzw. V-Brake’i, czyli zwykłe hamulce zaciskowe, tanie, znakomite do jazdy w mało wymagających terenach. Jeśli wybierasz się w trudniejsze tereny, warto zainwestować w tarczowe hamulce hydrauliczne. Te gwarantują bezpieczną jazdę w każdych warunkach, ale są niestety dość drogim rozwiązaniem. Jeśli chodzi o rodzaj przerzutek, to tu polecamy osprzęt klasy Altus lub Acera do jazdy rekreacyjnej, a jeśli planujesz bardziej zaawansowaną jazdę w trudnym terenie — osprzęt z grupy Alivio lub SLX.
7. Siodełko. Na koniec często bagatelizowany, ale w sumie może okazać się, że kluczowy element roweru — wygodne siodełko! Najlepiej jeśli będzie pokryte naturalną skórą, by nie nabawić się odparzeń. Im bardziej wyprostowaną pozycję masz na rowerze, tym powinno być ono szersze. Dobrym rozwiązaniem jest też nakładka żelowa na siodełko, która dostosuje się do kształtu twojego ciała. Pamiętaj, zanim ruszysz na długą wyprawę, przetestuj wybrany model siodełka. To może być element, który spektakularnie zwiększy lub zmniejszy Twój komfort i radość z jazdy!
MS
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze